D Danne213 skrev:
Amorterar i bra tider som dåliga, lånet ska ner helt enkelt.
Investerar på börsen i bra tider som dåliga, jag ska leva på avkastningen helt enkelt. :beer:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Amorterar i bra tider som dåliga, lånet ska ner helt enkelt.
JLyck JLyck skrev:
Investerar på börsen i bra tider som dåliga, jag ska leva på avkastningen helt enkelt. :beer:
why-not-both-why-not.gif
 
engs
L lodin92 skrev:
Efter att kollat genom skatteverkets siffror vad barn förväntas lägga på saker så förstår jag att dem räknar att en barn kostar 1,1 mille. Men vars dem fått siffrorna från är för mig en gåta, kanske med obegränsad ekonomi att man kan bränna dem pengarna. För en normal tror jag att man inte ens kommer i närhetrn av hälften, samt att de minskar rejält/barn om man får flera barn som ärver saker eller törs köpa begagnat.
Skulle tro den siffran så är större boende, större bilar, mat etc inräknat. Så då har du samma kostnad (delvis) på två ställen. Dvs kostnad för ränta på ett hus med fyra sovrum isf 1-2 osv.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
engs engs skrev:
Skulle tro den siffran så är större boende, större bilar, mat etc inräknat. Så då har du samma kostnad (delvis) på två ställen. Dvs kostnad för ränta på ett hus med fyra sovrum isf 1-2 osv.
Det har varit ca en miljon per barn länge. Jag har sett motsvarande siffra för Storbritannien, men där gällde den medelklassen, lägre för arbetarklassen och mycket högre för överklassen.
 
JLyck JLyck skrev:
Investerar på börsen i bra tider som dåliga, jag ska leva på avkastningen helt enkelt. :beer:
Det gör jag med. Det ena utesluter inte det andra.. ;)
 
A Anders_Tranås skrev:
Skulle vilja se hur barnfamiljer ska amortera hårt. Två vuxna med två barn, båda jobbar heltid och har en gemensam nettolön på 50-60 tusen, villalån på säg 3 miljoner 2 bilar. Köpt huset för några årsedan. Borde vara rätt normalt för många. Blir inga fantasisiffror till amortering.
Att ha två bilar med plats för fem är väl ändå höjden av slöseri?
 
L Lankytradition skrev:
Att ha två bilar med plats för fem är väl ändå höjden av slöseri?
Höjden av slöseri är väl att skrota nyrenoverade kärnreaktorer?
Två 5 sitsiga bilar kan möjligtvis vara lite dyrt;)
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Höjden av slöseri är väl att skrota nyrenoverade kärnreaktorer?
Två 5 sitsiga bilar kan möjligtvis vara lite dyrt;)
hahaha, förvisso. Menar mer att det är en ganska redig lyx. :-)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
L Lankytradition skrev:
Att ha två bilar med plats för fem är väl ändå höjden av slöseri?
En med två och en med tre är väl inte så farligt.
 
L Lankytradition skrev:
Att ha två bilar med plats för fem är väl ändå höjden av slöseri?
I min värld är coupe och andra 4 sitsiga bilar lyxigare, sen finns de såklart minibilar för folk i städerna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
I min värld är coupe och andra 4 sitsiga bilar lyxigare, sen finns de såklart minibilar för folk i städerna.
Ja och tvåsitsiga ännu dyrare
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag som har amorterat behöver bara vänta en månad så har jag flera tusen till på bankkontot. Våra investeringar är gjorda för att jag ska ha råd att bo kvar som reumatisk änka med låg pension. Dvs isolerat, bytt till treglasfönster (de gamla var dåliga), badrummet är förberett för handikappanpassning (bara att ta bort badkaret och sätta upp duschhörna istället), trädgården är anpassad för att vara lättskött och tillgänglig, och så har vi solceller.
Framtidsplaner innefattar bland annat "pensionärskuvös", elbil plus laddstation, någon typ av eldstad inne och köksrenovering, det senare ger förståss ingen besparing direkt, men det behöver göras ändå.

Och pengarna tickar in.
Anna_H Anna_H skrev:
Jag som har amorterat behöver bara vänta en månad så har jag flera tusen till på bankkontot. Våra investeringar är gjorda för att jag ska ha råd att bo kvar som reumatisk änka med låg pension. Dvs isolerat, bytt till treglasfönster (de gamla var dåliga), badrummet är förberett för handikappanpassning (bara att ta bort badkaret och sätta upp duschhörna istället), trädgården är anpassad för att vara lättskött och tillgänglig, och så har vi solceller.
Framtidsplaner innefattar bland annat "pensionärskuvös", elbil plus laddstation, någon typ av eldstad inne och köksrenovering, det senare ger förståss ingen besparing direkt, men det behöver göras ändå.

Och pengarna tickar in.
Vi tänker i stort sett likadant. Man vill ju inte behöva flytta bara för att den ena eller båda får nedsatt rörlighet eller syn, så vi valde ett hus som kan användas som enplans och renoverar det på ett ”framtidssäkert” sätt. Vi har dessutom en perfekt plats på tomten för en attefallare den dag vi inte längre orkar pyssla med trädgården, men då behövs lite mer pengar än vad vi har just nu :)
 
Passar på att amortera nu medans elen fortfarande är billig.
 
raveper raveper skrev:
Passar på att amortera nu medans elen fortfarande är billig.
Ja och sen en stor avbetalning när bidraget kommer.. De som har råd att amortera nu är nog inte jätteberoende av bidraget och jag är bara lite bitter för de kommer gå till alla högförbukare som ändå har råd..
 
L lodin92 skrev:
Imponerande avbetalningstakt, kommer ni fortsätta i den takten eller trappar ni av vid en viss lånenivå?
Som det ser ut just nu kommer vi fortsätta tills något som hindrar oss dyker upp. Vi har målsättningen att bli skuldfria och känner inte att nuvarande kalkyl begränsar oss i våran vardag. Men det är svårt att sia kring läget om några år. Just nu är vi halvvägs igenom föräldraledigheten för första barnet, det är mycket som kan komma att ändras de kommande 10 åren :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.