27 274 läst ·
124 svar
27k läst
124 svar
Amorterar ni ner huslånen när räntan ökar?
Skulle tro den siffran så är större boende, större bilar, mat etc inräknat. Så då har du samma kostnad (delvis) på två ställen. Dvs kostnad för ränta på ett hus med fyra sovrum isf 1-2 osv.L lodin92 skrev:Efter att kollat genom skatteverkets siffror vad barn förväntas lägga på saker så förstår jag att dem räknar att en barn kostar 1,1 mille. Men vars dem fått siffrorna från är för mig en gåta, kanske med obegränsad ekonomi att man kan bränna dem pengarna. För en normal tror jag att man inte ens kommer i närhetrn av hälften, samt att de minskar rejält/barn om man får flera barn som ärver saker eller törs köpa begagnat.
Det har varit ca en miljon per barn länge. Jag har sett motsvarande siffra för Storbritannien, men där gällde den medelklassen, lägre för arbetarklassen och mycket högre för överklassen.engs skrev:
Att ha två bilar med plats för fem är väl ändå höjden av slöseri?A Anders_Tranås skrev:
Anna_H skrev:
Jag som har amorterat behöver bara vänta en månad så har jag flera tusen till på bankkontot. Våra investeringar är gjorda för att jag ska ha råd att bo kvar som reumatisk änka med låg pension. Dvs isolerat, bytt till treglasfönster (de gamla var dåliga), badrummet är förberett för handikappanpassning (bara att ta bort badkaret och sätta upp duschhörna istället), trädgården är anpassad för att vara lättskött och tillgänglig, och så har vi solceller.
Framtidsplaner innefattar bland annat "pensionärskuvös", elbil plus laddstation, någon typ av eldstad inne och köksrenovering, det senare ger förståss ingen besparing direkt, men det behöver göras ändå.
Och pengarna tickar in.
Vi tänker i stort sett likadant. Man vill ju inte behöva flytta bara för att den ena eller båda får nedsatt rörlighet eller syn, så vi valde ett hus som kan användas som enplans och renoverar det på ett ”framtidssäkert” sätt. Vi har dessutom en perfekt plats på tomten för en attefallare den dag vi inte längre orkar pyssla med trädgården, men då behövs lite mer pengar än vad vi har just nuAnna_H skrev:
Jag som har amorterat behöver bara vänta en månad så har jag flera tusen till på bankkontot. Våra investeringar är gjorda för att jag ska ha råd att bo kvar som reumatisk änka med låg pension. Dvs isolerat, bytt till treglasfönster (de gamla var dåliga), badrummet är förberett för handikappanpassning (bara att ta bort badkaret och sätta upp duschhörna istället), trädgården är anpassad för att vara lättskött och tillgänglig, och så har vi solceller.
Framtidsplaner innefattar bland annat "pensionärskuvös", elbil plus laddstation, någon typ av eldstad inne och köksrenovering, det senare ger förståss ingen besparing direkt, men det behöver göras ändå.
Och pengarna tickar in.
Som det ser ut just nu kommer vi fortsätta tills något som hindrar oss dyker upp. Vi har målsättningen att bli skuldfria och känner inte att nuvarande kalkyl begränsar oss i våran vardag. Men det är svårt att sia kring läget om några år. Just nu är vi halvvägs igenom föräldraledigheten för första barnet, det är mycket som kan komma att ändras de kommande 10 årenL lodin92 skrev:
