27 274 läst ·
124 svar
27k läst
124 svar
Amorterar ni ner huslånen när räntan ökar?
Japp, jag behöver inte ens binda nya fasträntekonton när de gamla löper ut, för rörliga räntekontot hade högre ränta sist jag kolladeC cpalm skrev:
Personligen skulle jag antagligen amortera järnet just nu om vi hade lån, men vi har amorterat järnet oavsett ränta så nu slipper vi ta ställning. Okej löner, inga barn, lite ”bostadskarriär” och ett par arv, så nu är vi skuldfria, har buffert och har öronmärka pengar till renovering om inte inflationen/börsen äter upp dem.
Men det är många in bekantskapskretsen som har tyckt att vi är puckade som alls amorterar mer än banken kräver. Man kan ju köpa ny bil, dricka finöl och resa till Thailand några gånger istället.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
För många är det dock inte ett alternativ. OK om man har investerat istället för att amortera och nu kan balansera om mellan tillgångar och skulder för att anpassa sig till det nya läget. Men många lär ha svårt att ta några större belopp för amortering ur det löpande kassaflödet nu när räntekostnaden kanske dubblats och andra kostnader skenar. Så det är så dags nu i så fall.mrsnhp skrev:
Skulle vilja se hur barnfamiljer ska amortera hårt. Två vuxna med två barn, båda jobbar heltid och har en gemensam nettolön på 50-60 tusen, villalån på säg 3 miljoner 2 bilar. Köpt huset för några årsedan. Borde vara rätt normalt för många. Blir inga fantasisiffror till amortering.
Går så bra så, jag amorterar ca 10 tkr/månad, gäller att prioritera!A Anders_Tranås skrev:
Amortera järnet efter att räntan gått upp? Okej...mrsnhp skrev:
Man ska givetvis amortera innan man hamnar i skiten. Huruvida man bör amortera mycket eller lite beror förstås på ens egna förutsättningar men framförallt är det framtida situation man ska ha i åtanke, inte hur det är just nu. När man diskuterade denna fråga för nåt år sen eller två och alla trodde att ekonomin skulle vara stark för all framtid (så som amatörer alltid tror när det går bra) fick man alltid en massa svar som "höhö, jag tjänar minsann mer på börsen än vad räntan är så jag lägger allt där istället för att amortera, alla som gör annorlunda är idioter som inte fattar nåt".
Jag försökte säga att om man inte amorterar när man har möjlighet så tar man enorma risker på så sätt att förr eller senare dyker börsen samtidigt som räntorna skenar uppåt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen... Ja här är vi nu, de som höhö:ade åt mig tittar på sitt blodröda konto på börsen samtidigt som de nu, ett år för sent, är desperata efter att binda lånen. Alla pengar på kraschad börs, skyhöga lån till hög ränta, ingen buffert.
Höhö.
Japp men prioriterar man att köpa två nya dyra bilar på avbetalning via valfri pajas bank så blir det 0 kr kvar till rutan amortering och kanske även sparandet.
Dock så kallar jag det inte för normalt beteende har man 50-60k netto borde man lätt kunna sätta undan 10k.
Dock så kallar jag det inte för normalt beteende har man 50-60k netto borde man lätt kunna sätta undan 10k.
Har lån rörligt på 2,99% samt ser ingen logik i att amortera på lånet när inflationen är drygt 9% ,dvs lånebeloppet minskar med 6% värde på årsbasis
Nej, bundit räntan 2020 billigt och amorterar järnet såklart!J Jonte Karlsson skrev:Amortera järnet efter att räntan gått upp? Okej...
Man ska givetvis amortera innan man hamnar i skiten. Huruvida man bör amortera mycket eller lite beror förstås på ens egna förutsättningar men framförallt är det framtida situation man ska ha i åtanke, inte hur det är just nu. När man diskuterade denna fråga för nåt år sen eller två och alla trodde att ekonomin skulle vara stark för all framtid (så som amatörer alltid tror när det går bra) fick man alltid en massa svar som "höhö, jag tjänar minsann mer på börsen än vad räntan är så jag lägger allt där istället för att amortera, alla som gör annorlunda är idioter som inte fattar nåt".
Jag försökte säga att om man inte amorterar när man har möjlighet så tar man enorma risker på så sätt att förr eller senare dyker börsen samtidigt som räntorna skenar uppåt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen... Ja här är vi nu, de som höhö:ade åt mig tittar på sitt blodröda konto på börsen samtidigt som de nu, ett år för sent, är desperata efter att binda lånen. Alla pengar på kraschad börs, skyhöga lån till hög ränta, ingen buffert.
Höhö.
Många som inte amorterade har pratat om att hellre investera än att amortera, så man kan ju hoppas att de faktiskt har investerat i något där de kan få ut pengarna nu när de behövs. Har man medvetet tagit så mycket lån att man varken har haft råd att amortera eller spara så tycker jag att man har levt över sina tillgångar.C cpalm skrev:För många är det dock inte ett alternativ. OK om man har investerat istället för att amortera och nu kan balansera om mellan tillgångar och skulder för att anpassa sig till det nya läget. Men många lär ha svårt att ta några större belopp för amortering ur det löpande kassaflödet nu när räntekostnaden kanske dubblats och andra kostnader skenar. Så det är så dags nu i så fall.
Jag borde kanske sagt ”fortsätta amortera järnet”, men det framgick väl om man läste vidare. ”Järnet” skulle säkert varit lite mindre nu än när vi hade mer pengar över varje månad, men det är aldrig för sent att amortera så mycket man har råd.J Jonte Karlsson skrev:Amortera järnet efter att räntan gått upp? Okej...
Man ska givetvis amortera innan man hamnar i skiten. Huruvida man bör amortera mycket eller lite beror förstås på ens egna förutsättningar men framförallt är det framtida situation man ska ha i åtanke, inte hur det är just nu. När man diskuterade denna fråga för nåt år sen eller två och alla trodde att ekonomin skulle vara stark för all framtid (så som amatörer alltid tror när det går bra) fick man alltid en massa svar som "höhö, jag tjänar minsann mer på börsen än vad räntan är så jag lägger allt där istället för att amortera, alla som gör annorlunda är idioter som inte fattar nåt".
Jag försökte säga att om man inte amorterar när man har möjlighet så tar man enorma risker på så sätt att förr eller senare dyker börsen samtidigt som räntorna skenar uppåt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen... Ja här är vi nu, de som höhö:ade åt mig tittar på sitt blodröda konto på börsen samtidigt som de nu, ett år för sent, är desperata efter att binda lånen. Alla pengar på kraschad börs, skyhöga lån till hög ränta, ingen buffert.
Höhö.
Men det är som sagt en hypotetisk fråga för mig eftersom vi inte har något att amortera.
Ja jätte konstigt speciellt när jag tryckte på att jag hade jätte svårt att ta mig förbi kontoret, var nog svårt att få boka tid och inte chansa att komma på drop in med risk för köa i timmar..bygg_katt skrev:
Inte så konstigt. Sådana ärenden som man inte vill att kunderna skall företa sig hänvisas till kontoret...L lodin92 skrev:
Var nyligen tvungen att sitta och köa i en timme på Nordeas kontor bland nysvenskar och gamla tanter för att kassörskan skulle trycka på en knapp för att förnya mitt BankID på kort.
