C
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det som talar emot att amortera just nu är inflationen, som ju effektivt minskar lånets värde utan att man behöver göra något alls.
Och räntan stiger också utan att man behöver göra något :cool:
 
C cpalm skrev:
Och räntan stiger också utan att man behöver göra något :cool:
Japp, jag behöver inte ens binda nya fasträntekonton när de gamla löper ut, för rörliga räntekontot hade högre ränta sist jag kollade :cool:

Personligen skulle jag antagligen amortera järnet just nu om vi hade lån, men vi har amorterat järnet oavsett ränta så nu slipper vi ta ställning. Okej löner, inga barn, lite ”bostadskarriär” och ett par arv, så nu är vi skuldfria, har buffert och har öronmärka pengar till renovering om inte inflationen/börsen äter upp dem.

Men det är många in bekantskapskretsen som har tyckt att vi är puckade som alls amorterar mer än banken kräver. Man kan ju köpa ny bil, dricka finöl och resa till Thailand några gånger istället.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Vi själva har bundet lån till 2029 till 1,29%
Snyggt jobbat, du slog mig, trodde vi låg bra till,;) vi har halva på 1,32% till 2026 och andra halvan 1,72% till 2029.
 
  • Gilla
Byggareberg
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Vi har Handelsbanken så man kan ju tycka dem borde haft det..
jag har handelsbanken och löste in delar av mitt lån bara genom att maila dem i mailfunktionen på internnetbanken.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
C
mrsnhp mrsnhp skrev:
Personligen skulle jag antagligen amortera järnet just nu om vi hade lån
För många är det dock inte ett alternativ. OK om man har investerat istället för att amortera och nu kan balansera om mellan tillgångar och skulder för att anpassa sig till det nya läget. Men många lär ha svårt att ta några större belopp för amortering ur det löpande kassaflödet nu när räntekostnaden kanske dubblats och andra kostnader skenar. Så det är så dags nu i så fall.
 
Skulle vilja se hur barnfamiljer ska amortera hårt. Två vuxna med två barn, båda jobbar heltid och har en gemensam nettolön på 50-60 tusen, villalån på säg 3 miljoner 2 bilar. Köpt huset för några årsedan. Borde vara rätt normalt för många. Blir inga fantasisiffror till amortering.
 
A Anders_Tranås skrev:
Skulle vilja se hur barnfamiljer ska amortera hårt. Två vuxna med två barn, båda jobbar heltid och har en gemensam nettolön på 50-60 tusen, villalån på säg 3 miljoner 2 bilar. Köpt huset för några årsedan. Borde vara rätt normalt för många. Blir inga fantasisiffror till amortering.
Går så bra så, jag amorterar ca 10 tkr/månad, gäller att prioritera!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Personligen skulle jag antagligen amortera järnet just nu om vi hade lån
Amortera järnet efter att räntan gått upp? Okej...

Man ska givetvis amortera innan man hamnar i skiten. Huruvida man bör amortera mycket eller lite beror förstås på ens egna förutsättningar men framförallt är det framtida situation man ska ha i åtanke, inte hur det är just nu. När man diskuterade denna fråga för nåt år sen eller två och alla trodde att ekonomin skulle vara stark för all framtid (så som amatörer alltid tror när det går bra) fick man alltid en massa svar som "höhö, jag tjänar minsann mer på börsen än vad räntan är så jag lägger allt där istället för att amortera, alla som gör annorlunda är idioter som inte fattar nåt".

Jag försökte säga att om man inte amorterar när man har möjlighet så tar man enorma risker på så sätt att förr eller senare dyker börsen samtidigt som räntorna skenar uppåt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen... Ja här är vi nu, de som höhö:ade åt mig tittar på sitt blodröda konto på börsen samtidigt som de nu, ett år för sent, är desperata efter att binda lånen. Alla pengar på kraschad börs, skyhöga lån till hög ränta, ingen buffert.

Höhö.
 
  • Gilla
lodin92 och 3 till
  • Laddar…
G
Japp men prioriterar man att köpa två nya dyra bilar på avbetalning via valfri pajas bank så blir det 0 kr kvar till rutan amortering och kanske även sparandet.

Dock så kallar jag det inte för normalt beteende har man 50-60k netto borde man lätt kunna sätta undan 10k.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Har lån rörligt på 2,99% samt ser ingen logik i att amortera på lånet när inflationen är drygt 9% ,dvs lånebeloppet minskar med 6% värde på årsbasis
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Amortera järnet efter att räntan gått upp? Okej...

Man ska givetvis amortera innan man hamnar i skiten. Huruvida man bör amortera mycket eller lite beror förstås på ens egna förutsättningar men framförallt är det framtida situation man ska ha i åtanke, inte hur det är just nu. När man diskuterade denna fråga för nåt år sen eller två och alla trodde att ekonomin skulle vara stark för all framtid (så som amatörer alltid tror när det går bra) fick man alltid en massa svar som "höhö, jag tjänar minsann mer på börsen än vad räntan är så jag lägger allt där istället för att amortera, alla som gör annorlunda är idioter som inte fattar nåt".

Jag försökte säga att om man inte amorterar när man har möjlighet så tar man enorma risker på så sätt att förr eller senare dyker börsen samtidigt som räntorna skenar uppåt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen... Ja här är vi nu, de som höhö:ade åt mig tittar på sitt blodröda konto på börsen samtidigt som de nu, ett år för sent, är desperata efter att binda lånen. Alla pengar på kraschad börs, skyhöga lån till hög ränta, ingen buffert.

Höhö.
Nej, bundit räntan 2020 billigt och amorterar järnet såklart!
 
C cpalm skrev:
För många är det dock inte ett alternativ. OK om man har investerat istället för att amortera och nu kan balansera om mellan tillgångar och skulder för att anpassa sig till det nya läget. Men många lär ha svårt att ta några större belopp för amortering ur det löpande kassaflödet nu när räntekostnaden kanske dubblats och andra kostnader skenar. Så det är så dags nu i så fall.
Många som inte amorterade har pratat om att hellre investera än att amortera, så man kan ju hoppas att de faktiskt har investerat i något där de kan få ut pengarna nu när de behövs. Har man medvetet tagit så mycket lån att man varken har haft råd att amortera eller spara så tycker jag att man har levt över sina tillgångar.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Amortera järnet efter att räntan gått upp? Okej...

Man ska givetvis amortera innan man hamnar i skiten. Huruvida man bör amortera mycket eller lite beror förstås på ens egna förutsättningar men framförallt är det framtida situation man ska ha i åtanke, inte hur det är just nu. När man diskuterade denna fråga för nåt år sen eller två och alla trodde att ekonomin skulle vara stark för all framtid (så som amatörer alltid tror när det går bra) fick man alltid en massa svar som "höhö, jag tjänar minsann mer på börsen än vad räntan är så jag lägger allt där istället för att amortera, alla som gör annorlunda är idioter som inte fattar nåt".

Jag försökte säga att om man inte amorterar när man har möjlighet så tar man enorma risker på så sätt att förr eller senare dyker börsen samtidigt som räntorna skenar uppåt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen... Ja här är vi nu, de som höhö:ade åt mig tittar på sitt blodröda konto på börsen samtidigt som de nu, ett år för sent, är desperata efter att binda lånen. Alla pengar på kraschad börs, skyhöga lån till hög ränta, ingen buffert.

Höhö.
Jag borde kanske sagt ”fortsätta amortera järnet”, men det framgick väl om man läste vidare. ”Järnet” skulle säkert varit lite mindre nu än när vi hade mer pengar över varje månad, men det är aldrig för sent att amortera så mycket man har råd.

Men det är som sagt en hypotetisk fråga för mig eftersom vi inte har något att amortera.
 
bygg_katt bygg_katt skrev:
Vi har också Handelsbanken. Vid större amorteringar så behövde jag ringa till vårt bankkontor och göra amorteringen via dem men behövde inte besöka dem. Konstigt att de krävde det.
Ja jätte konstigt speciellt när jag tryckte på att jag hade jätte svårt att ta mig förbi kontoret, var nog svårt att få boka tid och inte chansa att komma på drop in med risk för köa i timmar..
 
C
L lodin92 skrev:
Ja jätte konstigt
Inte så konstigt. Sådana ärenden som man inte vill att kunderna skall företa sig hänvisas till kontoret...

Var nyligen tvungen att sitta och köa i en timme på Nordeas kontor bland nysvenskar och gamla tanter för att kassörskan skulle trycka på en knapp för att förnya mitt BankID på kort.
 
  • Haha
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.