yens skrev:
Enligt en strikt ekonomisk-teoretisk modell är det omöjligt att räkna ut sin boendekostnad innan man flyttar. Det är först då man har alla parametrar för att kunna räkna ut en korrekt kostnad.
Korrekt och korrekt. Det handlar väl om att så gott det går försöka beräkna sin kommande boendekostnad. Det är väl som vilken budget som helst, dvs en budget/bedömning/uppskattning och ingen absolut sanning.

I övrigt håller jag med dig om att termer som kostnad, utgift och utbetalning alltför ofta används (helt) felaktigt.
 
-MH- skrev:
Är jag verkligen ensam om att betala under 3% på rörligt nu?
Var på banken idag, och mina lån kom upp. Och sötebrödsdagarna kan vara över.

Dags att amortera. Eller byta bank. :cool:
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Nej, inte denna gången heller. ;)

Var är ordain och Guligan när man behöver dem?
Tyvärr har de försämrat min deal nyligen och höjt min marginal med 50 punkter, så nu ligger jag nästan på 3% ränta. Dags att förhandla igen med andra ord. Det var trevligt att ligga på 0.747% under lång tid när reporäntan låg på 0.25%.
 
-MH- skrev:
Vilken rabatt?
"Storbankerna annonserar just nu räntor på 3,5-4%. Det är ju skillnaden på denna ränta och den man faktiskt betalar normalt folk kallar för "rabatt"."

Sannolikt annonserar din bank en ränta på sin hemsida, och du betalar en annan. Hur stor är den skillnaden?

(Jag kallar det för rabatt. Du kanske kallar den för något annat.)
 
Nyfniken skrev:
"Storbankerna annonserar just nu räntor på 3,5-4%. Det är ju skillnaden på denna ränta och den man faktiskt betalar normalt folk kallar för "rabatt"."

Sannolikt annonserar din bank en ränta på sin hemsida, och du betalar en annan. Hur stor är den skillnaden?

(Jag kallar det för rabatt. Du kanske kallar den för något annat.)
Problemet är att den räntebindningstyp MH har inte säljs längre, utan håller på att avvecklas (och detsamma gäller för mig), och ingen referens till den finns på någon hemsida.

Det blir uppenbart fel att skriva sin rabatt jämfört med lån med någon annan löptid än den man själv har, så det går inte att ange någon rabatt i dessa fall.
 
ordain skrev:
Tyvärr har de försämrat min deal nyligen och höjt min marginal med 50 punkter, så nu ligger jag nästan på 3% ränta. Dags att förhandla igen med andra ord. Det var trevligt att ligga på 0.747% under lång tid när reporäntan låg på 0.25%.
De vill höja mitt lån med ca 1%, och ändå tyckte de att jag skulle få en bra ränta. :P
 
Tror att även vi ligger kvar under den "gamla" räntebindningstypen. De höjde för ca 1 vecka sedan och hamnar nu strax under 3 % på den rörliga biten.
 
Vi har allt på rörligt, 2.640.000kr till 2.95% ränta.
 
Vår ränta är uppe i 3,75 % (Swedb, 3-mån rörligt).
Får väl trösta mig med att vi är belånade över 85% och har då i sammanhanget bra ränta.
(inbillar jag mig i alla fall).

Amorterar 2 500 kr/mån
 
3,07%, 3,47 och 3,51 hos swedbank. Det var ganska länge under 3% i alla fall....
 
lägg till oxå:

värdehöjningen på huset
avdragsmöjlighet på räntorna

det är trist att leva snålt och amortera när huset ändå kommer säljas med vinst (ingen garanti men historiken är sådan)
det är viktigare men en buffert på runt 50´ och en högre disponibel inkomst. min rekommendation att har du lån över 600 så låt bli att amortera och lev som folk istället. banken säger helt tvärt emot mig.

och tittar man lite tillbaka så var det huset köpta på 70 talet som hade chans att bli skuldfria under sitt levnadstid. efter det går det inte i princip att bo belånad. själv klart går det i Norrland och andra ställen där man fortfarande har humana priser.
 
storken skrev:
och tittar man lite tillbaka så var det huset köpta på 70 talet som hade chans att bli skuldfria under sitt levnadstid. efter det går det inte i princip att bo belånad. själv klart går det i Norrland och andra ställen där man fortfarande har humana priser.
Förlåt, men det där är rent skitsnack.
 
Menar du på alvar att man kan amortera bort lån på 2,5 mille? Med vanligt jobb och där utöver kunna leva normalt?

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
storken skrev:
Menar du på alvar att man kan amortera bort lån på 2,5 mille? Med vanligt jobb och där utöver kunna leva normalt?

Sent from my Nexus One using Tapatalk
Det är tufft men långt i från omöjligt, c:a 7000 kr i månaden i rak amortering 30 år, men då måste du tänka på att din räntekostnad sjunker hela tiden, efter 15 år har du bara 1,25 miljoner kvar i lån,

Första månaden vid 4% ränta: 8333 + 7000 = 15 333 kr

Efter 15 år vid 4% ränta: 4166 + 7000 kr = 11 166 kr.

Så visst funkar det. Tungt som faan i börjar bara, oftast samma period som det är tunga kostnader, det är viktigt med snyggt kök, Kitchen Aid och Nespresso-maskin, Thailand, ny bil, nytt badrum etc etc etc etc etc etc....
 
storken skrev:
Menar du på alvar att man kan amortera bort lån på 2,5 mille? Med vanligt jobb och där utöver kunna leva normalt?
Ja, det är inte så svårt.

Lån på 2,5Mkr med 4% ränta amorterar man på 31år och 3 månader med en månadskostnad till banken på 10.000kr + ränteavdraget. Första månaden är 4166kr amortering och 5833kr ränta (efter skatteavdrag), sedan sjunker räntan undan för undan, och amorteringen ökar.

Kan man dessutom öka beloppet man betalar till banken med 2% (inflationstakten) årligen, så är det betalt och klart efter 23 år. Det är inte på något vis några enorma pengar vi talar om, eller något oöverstigligt för normala löntagare. Låt gå för att man får sänka ambitionerna för semesterresorna och kanske har man inte också råd med lika dyr bil, sommarstuga och båt, men det är inte på något sätt omöjligt att amortera av relativt stora bolån under en någorlunda rimlig del av ens liv.

Det är en enorm skillnad på frihet för en normal löntagare när man börjar skönja pensionsdags och man vill fundera över när man kan gå i pension, och vad man vill göra då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.