-MH- skrev:
Okej, så jag gills inte? ;)

Är jag verkligen ensam om att betala under 3% på rörligt nu?

(PS. Har ingen rabatt. DS)
Första frågan: Nej ;)

Andra frågan: Ja

PS Rabatten är ointressant det är det man betalar som är det intressanta DS
 
Stringfellow Hawke skrev:
Amortering är en typ av riskfri investering, med en ränta på 3-6%... Svårt att slå det på "marknaden" tycker jag...

Men självklart ska man även ha en buffert, 50-100' cash och helst det dubbla i fonder/aktier tycker jag är lagom.
Den är inte riskfritt att amortera för det är banken som bestämmer om du kan komma åt pengarna om du behöver dem igen, inte du.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Okej, så jag gills inte? ;)

Är jag verkligen ensam om att betala under 3% på rörligt nu?

(PS. Har ingen rabatt. DS)
Jobbar du på bank?
 
ajn skrev:
Jobbar du på bank?
Nej, inte denna gången heller. ;)

Var är ordain och Guligan när man behöver dem?
 
-MH- skrev:
Nej, inte denna gången heller. ;)

Var är ordain och Guligan när man behöver dem?
Då har du förhandlat räntan bra!
 
ajn skrev:
Den är inte riskfritt att amortera för det är banken som bestämmer om du kan komma åt pengarna om du behöver dem igen, inte du.
Stämmer ju inte riktigt, jag kan komma åt dom genom att sälja.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Stämmer ju inte riktigt, jag kan komma åt dom genom att sälja.
Vid en lågkonjunktur burkar priserna på fastigheter gå ned så det är inte den optimala tidpunkten att sälja. Om det var fastigheten som du menade att du skulle sälja.
 
-MH- skrev:
Okej, så jag gills inte? ;)

Är jag verkligen ensam om att betala under 3% på rörligt nu?

(PS. Har ingen rabatt. DS)
Bra ränta!

Har just nu 3,15%.

Vilken bank har du?
 
MH kanske inte jobbar på nån bank men nån position har han säkert i samhället där tyngre skuldsättning är positivt
 
-MH- skrev:
Är jag verkligen ensam om att betala under 3% på rörligt nu?

(PS. Har ingen rabatt. DS)
Vad har du för bank? Storbankerna annonserar just nu räntor på 3,5-4%. Det är ju skillnaden på denna ränta och den man faktiskt betalar normalt folk kallar för "rabatt".
 
-MH-, är du Göran Persson?
 
Skaneman, kan du förklara hur du tänkte där? Eller det kanske du inte gjorde? :-)

Nyfniken, nej men vi är bägge glada hemansägare
 
-MH- skrev:
Nyfniken, nej men vi är bägge glada hemansägare
Ville du inte lägga ut dina tankar om rabatten?
 
Vilken rabatt?
 
Jag tycker ofta man blandar ihop de trevliga ekonomiska begreppen kostnad, utgift och utbetalning. Samt deras kompisar intäkt, inkomst och inbetalning. Själv tackar jag alltid nej till bankernas kalkyler för att jag inte vill se dem göra våld på etablerade begrepp. Enligt en strikt ekonomisk-teoretisk modell är det omöjligt att räkna ut sin boendekostnad innan man flyttar. Det är först då man har alla parametrar för att kunna räkna ut en korrekt kostnad. Sedan kommer vi då till amortering. En amortering kan ALDRIG bli en kostnad, det är däremot i högsta grad en utbetalning att ta hänsyn till. Men att jämföra hur mycket man har amorterat med hur mycket man har sparat i räntekostnader är ju bara ett sätt att i så fall titta på avkastning på sin investering amorteringen. När lånet väl ska återbetalas är amoteringen alltid trevlig. Många blandar även ihop Amortering och värdeförändring på bostaden. Jag förstår inte varför? Oavsett vad huset är värt så är det ju hur många kronor du har i lån som är intressant. Om du har amorterat från 2 till 1 miljon, och sedan säljer för 5, för ett hus köpt för 3, då lurar man ju bara säg själv genom att säga "jag behövde inte amortera, jag fick ju ut 3 i alla fall"... Äpplen och päron. Däremot så finns det EN faktor jag håller med om, och det är att värdet av amorteringen rent teoretiskt ska sänkas med inflationen. Idag kostar det dig rimligen en miljon att amortera en miljon. Men om 20 år kanske den miljonen bara kostar dig 500.000 i dagens penningvärde. Dock lär ju kalkylräntan du tjänat överstiga det, eftersom inflationen över tid inte är högre än utlåningsräntan.

Hmm, vad ville jag med det här då? Jo, jag ville nog säga att det är viktigt att hålla isär begreppen och förstå vad det är man egentligen räknar på :-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.