21 783 läst ·
193 svar
22k läst
193 svar
Amortera eller inte amortera det är frågan
Den är inte riskfritt att amortera för det är banken som bestämmer om du kan komma åt pengarna om du behöver dem igen, inte du.Stringfellow Hawke skrev:
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag tycker ofta man blandar ihop de trevliga ekonomiska begreppen kostnad, utgift och utbetalning. Samt deras kompisar intäkt, inkomst och inbetalning. Själv tackar jag alltid nej till bankernas kalkyler för att jag inte vill se dem göra våld på etablerade begrepp. Enligt en strikt ekonomisk-teoretisk modell är det omöjligt att räkna ut sin boendekostnad innan man flyttar. Det är först då man har alla parametrar för att kunna räkna ut en korrekt kostnad. Sedan kommer vi då till amortering. En amortering kan ALDRIG bli en kostnad, det är däremot i högsta grad en utbetalning att ta hänsyn till. Men att jämföra hur mycket man har amorterat med hur mycket man har sparat i räntekostnader är ju bara ett sätt att i så fall titta på avkastning på sin investering amorteringen. När lånet väl ska återbetalas är amoteringen alltid trevlig. Många blandar även ihop Amortering och värdeförändring på bostaden. Jag förstår inte varför? Oavsett vad huset är värt så är det ju hur många kronor du har i lån som är intressant. Om du har amorterat från 2 till 1 miljon, och sedan säljer för 5, för ett hus köpt för 3, då lurar man ju bara säg själv genom att säga "jag behövde inte amortera, jag fick ju ut 3 i alla fall"... Äpplen och päron. Däremot så finns det EN faktor jag håller med om, och det är att värdet av amorteringen rent teoretiskt ska sänkas med inflationen. Idag kostar det dig rimligen en miljon att amortera en miljon. Men om 20 år kanske den miljonen bara kostar dig 500.000 i dagens penningvärde. Dock lär ju kalkylräntan du tjänat överstiga det, eftersom inflationen över tid inte är högre än utlåningsräntan.
Hmm, vad ville jag med det här då? Jo, jag ville nog säga att det är viktigt att hålla isär begreppen och förstå vad det är man egentligen räknar på
Hmm, vad ville jag med det här då? Jo, jag ville nog säga att det är viktigt att hålla isär begreppen och förstå vad det är man egentligen räknar på