J justusandersson skrev:
Det beror på vilket intryck man vill skapa. Trappan på bilden har en lite pampig karaktär vilket kan bidraga till att den uppfattas som huvudtrappa. Sedan beror trappvalet också på användarnas ålder. Äldre personer behöver definitivt ledstänger, kanske också yngre.
Ok, våran trappa kan räknas till yngre generationen. Däremot så är det ingen huvudingång utan baksidan på huset.
Då vi är ute efter den amerikanska känslan så lutar det åt en med ledstänger, samtidigt som jag tror det skulle kunna bli snyggt med en trappa som bilden ovan + brädorna som klär in själva trappan ev ska vara vita, då även kjolen på verandan.
Mycket att fundera på, hehe:)
Trädäck med ledstänger och vit verandakjol vid husets baksida, amerikansk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ungefär såhär, men frågan är hur det blir när man har tak mm, om det blir tillräckligt bra:thinking:

Håller med om att det kan se snyggt ut. Planstegen liksom flyter i luften.

J justusandersson skrev:
Håller med om att det kan se snyggt ut. Planstegen liksom flyter i luften.
Men tror du att det kommer kunna se bra ut med verandan/tak, så att allt hänger ihop?

Varför inte? Lite för krusidulligt för min smak, men var konsekvent så brukar det bli bra.

J justusandersson skrev:
Varför inte? Lite för krusidulligt för min smak, men var konsekvent så brukar det bli bra.
Nej precis, det jag själv är rädd för är att det ska bli för krusidulligt men vi få fundera lite, hehe:D:D

Nybyggd veranda med trallgolv, nästan färdigt med omonterade skruvar synliga, och en trädgård i bakgrunden.
Skapa konto
En första bild på verandan, trallgolv " färdigt", en hel del skruv kvar men ska bli färdigt imon. Men en början iaf, :D På lördag ska främre balk upp(målad & klar men tung som satan så det får man ha hjälp till)
Visa bilaga 274146

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Främre balk på plats , äntligen. Påbörjan av takstolar imon :D Rödmålat hus med nyinstallerad främre balk och pågående takarbeten mot en aftonhimmel.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Främre balk på plats , äntligen. Påbörjan av takstolar imon :D[bild]
Hur bred är din veranda?

F Erica Wyse skrev:
Hur bred är din veranda?
11,5m bred.

P Pappa1986 skrev:
11,5m bred.
Förlåt, jag menade djup☺️

F Erica Wyse skrev:
Förlåt, jag menade djup☺️
Ingen fara, 2 meter djup är den:D

• Gilla
Mrstenake
  • Laddar…
Har idag satt upp bärlinan till taket.
Här kommer nästa fråga=
Ska jag såga till takstolen vid hammarbandet (Främre balken) så att takstolen ligger plant mot balken eller ska jag såga till kilar och sätta in mellan takstol och balken??
Vad är bäst/rätt att göra?

Personligen tänker jag att kilar blir bäst då det inte blir något ingrepp i takstolen men jag tänker kanske fel?

Kilar är klart bäst, även om en försiktig urjackning ofta är OK. Med kilar slipper du fundera över ingreppets storlek.

J justusandersson skrev:
Kilar är klart bäst, även om en försiktig urjackning ofta är OK. Med kilar slipper du fundera över ingreppets storlek.
Detta skulle jag funderat på innan jag satte dit bärlinan till taket:worried:
Får nog bli att såga till takstolarna istället, alternativt får man en annan lutning på taket.
Få kolla det i eftermiddag, om det går att lösa på nåt bra sätt.

Jag kommer inte ihåg dimensionerna på bjälkarna och främre bärlinan. Om du ger mig de uppgifterna samt taklutningen och taksprångets storlek, skall jag se vad det konkret kan innebära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.