109 194 läst ·
187 svar
109k läst
187 svar
Amerikansk veranda
Ok, ska försöka svara så bra som möjligt, heheJ justusandersson skrev:
Bjälkar 115×115.
Främre bärlina. 115×180
Takstol 45×170
Taklutning 14 grader
Taksprångets storlek? Är inte med på vad som menas men måttet från vägg till ytterkant bärlina är 2 meter.
Eller om taksprånget menas med mått från ytterkant främre bärlina till där takstolen slutar? Om det är det så är det inte bestämt hur långt ut jag tänkt gå med taket, vill ha pannorna hela utan att behöva kapa någon så hade tänkt kolla detta på bygghandeln idag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takbjälkens ytterkant skall vara avskuren så att den bildar en rät vinkel mot översidan. Titta noga på min senaste bild.
Nu börjar funderingarna på staket mm. Hur högt ska staketet vara enligt normerna?
Det kommer även bli en överliggande. Lägger in en bild på ett ungefär om hur det ska se ut. Från ovansidan trall till undersida främre balk så är det 2.30
Mvh
Det kommer även bli en överliggande. Lägger in en bild på ett ungefär om hur det ska se ut. Från ovansidan trall till undersida främre balk så är det 2.30
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Normer beträffande räcken finns i BBR (Boverkets byggregler) avsnitt 8:2321. Du hittar reglerna på Boverkets hemsida (boverket.se). Räcken ska normalt vara minst 1,1 meter höga, men det finns fler aspekter.
För att hålla denna tråden vid liv så hoppas jag att kommande helg innebär fint väder. Isf så blir det att spika råspont och läggs papp. Just nu har jag påbörjat trappan. Köpte för lite virke idag så få ner och handla imon igen. Såhär ser de ät ut just nu.
Ska även kapa till takstolarna nu i veckan om tid finnes
Logga in
Skapa konto
Ska även kapa till takstolarna nu i veckan om tid finnes
Idag reglade jag upp trappan och målade stolparna till räcket.
Imorgon blir det att "tralla" trappan och sen hoppas vi på fint väder på söndag så kan man börja råsponta taket. (Ullared på lördag så blir inte mycket byggande då)
Imorgon blir det att "tralla" trappan och sen hoppas vi på fint väder på söndag så kan man börja råsponta taket. (Ullared på lördag så blir inte mycket byggande då)
Logga in
Skapa konto
1.1 meter gäller vill fallhöjd över 3 meter, annars gäller 0.9. Såpass små höjder som i det här fallet tolkar jag som att det inte finns några fasta regler, gott omdöme gäller. Men det är bäst att läsa själv!J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Häftigt uttryck med de "flytande" stegen!