Amerikansk veranda

15k läst  151 svar

1. P
    Medlem · Nivå 9
    Ok, ska försöka svara så bra som möjligt, hehe
    Bjälkar 115×115.
    Främre bärlina. 115×180
    Takstol 45×170
    Taklutning 14 grader
    Taksprångets storlek? Är inte med på vad som menas men måttet från vägg till ytterkant bärlina är 2 meter.
    Eller om taksprånget menas med mått från ytterkant främre bärlina till där takstolen slutar? Om det är det så är det inte bestämt hur långt ut jag tänkt gå med taket, vill ha pannorna hela utan att behöva kapa någon så hade tänkt kolla detta på bygghandeln idag.
    :D

2. J
    Medlem · Nivå 19
  3. P
    Medlem · Nivå 9
    Ok, jag har gjort 1 och sätt upp och jag ha gjort så som bilden visar.
    Då kör jag vidare på det :D Tack så mycket

4. P
    Medlem · Nivå 9
    Ute vid takstolen när jag ska sätta dit takfotsbrädan, sätter man den helt rak eller i vinkel?:D

5. J
    Medlem · Nivå 19
    Takbjälkens ytterkant skall vara avskuren så att den bildar en rät vinkel mot översidan. Titta noga på min senaste bild.

6. P
    Medlem · Nivå 9
    Aha. Nu zoomade jag in å då gick det att se, tack

7. P
    Medlem · Nivå 9
    Nu börjar funderingarna på staket mm. Hur högt ska staketet vara enligt normerna?
    Det kommer även bli en överliggande. Lägger in en bild på ett ungefär om hur det ska se ut. Från ovansidan trall till undersida främre balk så är det 2.30
    Mvh
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20180615-102154_Chrome.jpg

8. J
    Medlem · Nivå 19
    Normer beträffande räcken finns i BBR (Boverkets byggregler) avsnitt 8:2321. Du hittar reglerna på Boverkets hemsida (boverket.se). Räcken ska normalt vara minst 1,1 meter höga, men det finns fler aspekter.

9. P
    Medlem · Nivå 9
    Kanon å tack. Ska in och kolla

10. P
    Medlem · Nivå 9
    För att hålla denna tråden vid liv så hoppas jag att kommande helg innebär fint väder. Isf så blir det att spika råspont och läggs papp. Just nu har jag påbörjat trappan. Köpte för lite virke idag så få ner och handla imon igen. Såhär ser de ät ut just nu.
    20180618_182923.jpg

Ska även kapa till takstolarna nu i veckan om tid finnes

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Nivå 9
    Idag reglade jag upp trappan och målade stolparna till räcket.
    Imorgon blir det att "tralla" trappan och sen hoppas vi på fint väder på söndag så kan man börja råsponta taket. (Ullared på lördag så blir inte mycket byggande då) :sick:
    20180620_220201.jpg

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 8
    1.1 meter gäller vill fallhöjd över 3 meter, annars gäller 0.9. Såpass små höjder som i det här fallet tolkar jag som att det inte finns några fasta regler, gott omdöme gäller. Men det är bäst att läsa själv!

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 19
    Häftigt uttryck med de "flytande" stegen!

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Nivå 9
    Tack så mycket. :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: