J justusandersson skrev:
Den främre limträbalken bör ligga ovanpå stolparna, eventuellt infälld, så att stolparna får en centrisk last. Montering utanpå rekommenderar jag inte. Varför vill du inte fälla in balken? Gör man det blir förbindelsen mellan balk och stolpe extra styv.
Jo jag kan fälla in den men det är väl mest en lathet och att jag ville ha ett smidigare sätt, hehe. Men om jag ändå håller på så är det kanske bättre att göra ett U istället för L-infällning?

Det är svårare att göra ett snyggt U än ett snyggt L. Men det beror också på skillnaden i bredd mellan stolpe och balk. Är skillnaden stor, är ett U mer motiverat.

J justusandersson skrev:
Det är svårare att göra ett snyggt U än ett snyggt L. Men det beror också på skillnaden i bredd mellan stolpe och balk. Är skillnaden stor, är ett U mer motiverat.
Ok, här är ju regeln 45×170 och balken 115×115. Vad hade du föredragit?

Skulle jag göra arbetet själv, hade jag gjort ett L.

J justusandersson skrev:
Skulle jag göra arbetet själv, hade jag gjort ett L.
Ok. Kör på det. Tack som tusan :D

Som amatör så går man omvägar, skulle läst ditt första inlägg om kantbalk 115×180 justusandersson.
Beställde de idag, kommer bli grymt mycket bättre än att fälla in och krabba. Att man ska en mer detaljerad ritning mm hade nog varit perfekt för mig men men. Det finns massa annat att göra och får vänta på dessa limträ 1 vecka innan jag får hämta dem

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur tänker du fästa den i stolparna?

johel572 johel572 skrev:
Hur tänker du fästa den i stolparna?
Det tänkte jag kollat med den lokala bygghandeln men min första idé är att dra långa skruv och skråa in de i stolparna.
Vinkelbeslag eller spikbläck blir ju inte speciellt snyggt. Kanske dra extremt långa skruv från balk rätt ner i stolpen? Här du nån idé? Lång träskruv 8x240mm visas på skärmen från en online bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balken bör ha stöd underifrån eftersom den största delen av belastningen blir uppifrån. Det är därför man lägger den uppepå eller fäller in den i stolparna.

Spikbleck är bara till för osynligt montage. Bäst och snyggast är kraftiga (minst 5 mm tjocka) järn som man skruvar igenom både i balk och i stolpe. Kan kräva ett besök hos en smed eller mekanisk verkstad.

J justusandersson skrev:
Spikbleck är bara till för osynligt montage. Bäst och snyggast är kraftiga (minst 5 mm tjocka) järn som man skruvar igenom både i balk och i stolpe. Kan kräva ett besök hos en smed eller mekanisk verkstad.
Ok, finns det bild på hur denna lösning skulle se ut?
Skruva ovanifrån är inte att rekommendera?

Det ska se snyggt och avslutat ut. Skråskruvning är också bara till för dolda situationer. Balken skall fixeras vid stolpen i sidled och så den inre kan lyfta. Sugkrafter på altantak kan bli avsevärda. Det jag brukar rekommendera är till funktionen ett spikbleck, fast i kraftigare material och med mycket färre hål. Det ska tåla att synas.

J justusandersson skrev:
Det ska se snyggt och avslutat ut. Skråskruvning är också bara till för dolda situationer. Balken skall fixeras vid stolpen i sidled och så den inre kan lyfta. Sugkrafter på altantak kan bli avsevärda. Det jag brukar rekommendera är till funktionen ett spikbleck, fast i kraftigare material och med mycket färre hål. Det ska tåla att synas.
Ok. Det tråkiga är ju att man inte vill ha en synlig skarv.
Skulle kunna kolla med en smed i trakten om de skulle kunna göra något snyggt.
Blir aningen irriterad, på mig själv! Skulle kanske kört på en infällning iaf? :rolleyes:
Nästan snyggare med vinkeljärn än spikbleck

Skruv uppifrån? Det går ju att försänka dem en bit.

D Daniel 109 skrev:
Skruv uppifrån? Det går ju att försänka dem en bit.
Har med tänkt på skruv uppifrån men frågan är hur långt den måste gå ner i stolpen? Det hade ju varit det absolut bästa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.