109 198 läst ·
187 svar
109k läst
187 svar
Amerikansk veranda
Jo jag kan fälla in den men det är väl mest en lathet och att jag ville ha ett smidigare sätt, hehe. Men om jag ändå håller på så är det kanske bättre att göra ett U istället för L-infällning?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårare att göra ett snyggt U än ett snyggt L. Men det beror också på skillnaden i bredd mellan stolpe och balk. Är skillnaden stor, är ett U mer motiverat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skulle jag göra arbetet själv, hade jag gjort ett L.
Som amatör så går man omvägar, skulle läst ditt första inlägg om kantbalk 115×180 justusandersson.
Beställde de idag, kommer bli grymt mycket bättre än att fälla in och krabba. Att man ska en mer detaljerad ritning mm hade nog varit perfekt för mig men men. Det finns massa annat att göra och får vänta på dessa limträ 1 vecka innan jag får hämta dem
Beställde de idag, kommer bli grymt mycket bättre än att fälla in och krabba. Att man ska en mer detaljerad ritning mm hade nog varit perfekt för mig men men. Det finns massa annat att göra och får vänta på dessa limträ 1 vecka innan jag får hämta dem
Det tänkte jag kollat med den lokala bygghandeln men min första idé är att dra långa skruv och skråa in de i stolparna.johel572 skrev:
Vinkelbeslag eller spikbläck blir ju inte speciellt snyggt. Kanske dra extremt långa skruv från balk rätt ner i stolpen? Här du nån idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Spikbleck är bara till för osynligt montage. Bäst och snyggast är kraftiga (minst 5 mm tjocka) järn som man skruvar igenom både i balk och i stolpe. Kan kräva ett besök hos en smed eller mekanisk verkstad.
Ok, finns det bild på hur denna lösning skulle se ut?J justusandersson skrev:
Skruva ovanifrån är inte att rekommendera?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ska se snyggt och avslutat ut. Skråskruvning är också bara till för dolda situationer. Balken skall fixeras vid stolpen i sidled och så den inre kan lyfta. Sugkrafter på altantak kan bli avsevärda. Det jag brukar rekommendera är till funktionen ett spikbleck, fast i kraftigare material och med mycket färre hål. Det ska tåla att synas.
Ok. Det tråkiga är ju att man inte vill ha en synlig skarv.J justusandersson skrev:Det ska se snyggt och avslutat ut. Skråskruvning är också bara till för dolda situationer. Balken skall fixeras vid stolpen i sidled och så den inre kan lyfta. Sugkrafter på altantak kan bli avsevärda. Det jag brukar rekommendera är till funktionen ett spikbleck, fast i kraftigare material och med mycket färre hål. Det ska tåla att synas.
Skulle kunna kolla med en smed i trakten om de skulle kunna göra något snyggt.
Blir aningen irriterad, på mig själv! Skulle kanske kört på en infällning iaf?
Nästan snyggare med vinkeljärn än spikbleck
Skruv uppifrån? Det går ju att försänka dem en bit.