En av de saker som en ny webbhandelsplats måste sätta blixtsnabbt är trovärdighet.

Givetvis intressant också med bred exponering och snack men det finns ingen känd ersättning för just trovärdighet.

Jag är förvånad som sagt över denna lansering.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
P peter_73 skrev:
Kudos till Amazons marknadsföringsavdelning. Sånt här mediareklam går inte att köpa för pengar. Hundratals inlägg på soiala medier, inslag på nationella nyheter, osv....
Förutsatt att de när det lagt sig snabbt fixar eländet.

Innan Lordi vann melodifestivalen trodde ingen att Finland skulle kunna vinna, så nu är frågan när de får Amazon.fi...

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förutsatt att de när det lagt sig snabbt fixar eländet.

Innan Lordi vann melodifestivalen trodde ingen att Finland skulle kunna vinna, så nu är frågan när de får Amazon.fi...
Aldrig?

Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Aldrig?
Ordning på eländet eller kommer till Finland? Troligtvis lika svårt.

Ordning på eländet eller kommer till Finland? Troligtvis lika svårt.
En stor del av finnarna pratar ju svenska också, men nu var det ju iofs inte svenska på siten...

J Jotsat skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en idiot som mig vad som är skillnaden på dessa två (utöver priset)?
Den ena är standard Schuko, dvs ett vanligt jordat uttag av den typ som används i Sveriga bla, den andra fransk(?) standard, med jordstiftet stickande ut i uttaget. Tom olika artikelnummer i produktbeskrivningarna. Kika på bilderna...;)

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
En stor del av finnarna pratar ju svenska också, men nu var det ju iofs inte svenska på siten...
De kan använda amazon.se, finlandssvenskar kanske förstår vad som står och kan hjälpa oss...

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Om jag sätter mig in i kreti & pletis köpbehov:

- varför skulle jag välja att köpa prylar via Amazon där jag i princip inte har en aning om vad jag beställer, produktegenskaper återgivet som dragna ur hatten eller pratade ur nattmössan?

Jag har ytterst svårt att se detta som en smart lanseringsstrategi för en webbsajt som ska konkurrera med alla andra webbsajter som lägger stor vikt vid att ge bra och korrekt produktinformation - vilket givetvis är extra viktigt givet säljplattformen när köparna inte fysiskt kan känna och klämma på prylarna.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Fotografen Fotografen skrev:
Den ena är standard Schuko, dvs ett vanligt jordat utag, den andra fransk(?) standard, med jordstiftet stickande ut i uttaget. Tom olika artikelnummer i produktbeskrivningarna. Kika på bilderna...;)
Kul att se fler exempel på varor som ser ut att vara lika men inte är det. Många kommer att beställa fel och ge Konsumentverket mer att göra.

Jag vet inte hur det är upplagt, men är Amazon i Europa bara olika språk med samma varor. Man kan därför enkelt råka köpa något ämnat för ett annat Europeiskt land som inte passar i Sverige?

Kul att se fler exempel på varor som ser ut att vara lika men inte är det. Många kommer att beställa fel och ge Konsumentverket mer att göra.

Jag vet inte hur det är upplagt, men är Amazon i Europa bara olika språk med samma varor. Man kan därför enkelt råka köpa något ämnat för ett annat Europeiskt land som inte passar i Sverige?
Nej inte alls samma jag handlar från Tyskland England och Frankrike olika utbud och blandande priser

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om jag sätter mig in i kreti & pletis köpbehov:

- varför skulle jag välja att köpa prylar via Amazon där jag i princip inte har en aning om vad jag beställer, produktegenskaper återgivet som dragna ur hatten eller pratade ur nattmössan?

Jag har ytterst svårt att se detta som en smart lanseringsstrategi för en webbsajt som ska konkurrera med alla andra webbsajter som lägger stor vikt vid att ge bra och korrekt produktinformation - vilket givetvis är extra viktigt givet säljplattformen när köparna inte fysiskt kan känna och klämma på prylarna.
Jag har handlat en del från Amazon.de men då är det för att jag inte hittar det jag letar efter till vettigt pris någon annanstans. När man får termometrar med ZigBee för 1/3 av priset så är det värt det...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jonas Persson
M maria01 skrev:
Nej inte alls samma jag handlar från Tyskland England och Frankrike olika utbud och blandande priser
Då kan man undra varför de översätter franska eluttag och visar dem på amazon.se. Kan det vara så att det är olika partners i länderna, men samma utbud från Amazon?

Då kan man undra varför de översätter franska eluttag och visar dem på amazon.se. Kan det vara så att det är olika partners i länderna, men samma utbud från Amazon?
Säljarna väljer själva vilka länder de skall sälja i. Många väljer begränsade länder, andra tar alla länder.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lordi har hört rykten om att amazon.fi kan vara nästa steg ;)

• Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Säljarna väljer själva vilka länder de skall sälja i. Många väljer begränsade länder, andra tar alla länder.
Precis och de går att de olika landsidorna skiljer sig åt. Amazons egna produkter säljs i alla länder oavsett om det finns kunder eller ej.

Tänker man efter måste det bli mycket jobb att kategorisera i vilka länder varje produkt ska finnas. Enklare att visa allt så får kunden leta, det blir bra nog och spar pengar :(

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.