R
Som ovan säger, även jag har har tagit emot 20+ paket i höst ifrån aliexpress utan nått krångel/avgifter med PostNord längre

• Gilla
john.h
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Som ovan säger, även jag har har tagit emot 20+ paket i höst ifrån aliexpress utan nått krångel/avgifter med PostNord längre
Samma här, istället för som tidigare att det dök upp ett brev från Postnord med uppmaning om att betala 75kr i avgift sant moms kommer nu ett brev om att man ska gå in på webben och försäkra att allt är i sin ordning, typ. Fattar ingenting.

Raskus Raskus skrev:
Samma här, istället för som tidigare att det dök upp ett brev från Postnord med uppmaning om att betala 75kr i avgift sant moms kommer nu ett brev om att man ska gå in på webben och försäkra att allt är i sin ordning, typ. Fattar ingenting.
Jag har aldrig fått något sådant heller.

T
Från den 1 juli 2021 ändras reglerna så att företag som har en sammanlagt försäljning som överstiger 99 680 kr till konsumenter i andra EU-länder måste debitera köparlandets moms på försäljningen.

Hittade denna info på nätet samt att varor som har ett värde under 500 slinker igenom om man kollar på PostNord.

Mikael_L
Är det att kidnappa tråden ifall jag ställer frågan här hur man slipper Postnords tramsiga och dyra hantering av tull/moms.
Dvs, vilka siter kan man köpa ifrån och vad måste man tänka på, t.ex. vilket land man väljer att skicka från eller t.ex. om man måste välja sitenamn.se istället för sitenamn.com t.ex. ...

Jag tänker alltså dessutom i huvudsak smågrejer till lågt värde, ofta under 100 kr, nästan aldrig över 500kr.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
T tank77 skrev:
Hittade denna info på nätet samt att varor som har ett värde under 500 slinker igenom om man kollar på PostNord.
Det gäller, så vitt jag vet, endast andra EU-länder. Utanför EU är det alltid svensk moms från första kronan och tull över 1 600 kr.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det att kidnappa tråden ifall jag ställer frågan här hur man slipper Postnords tramsiga och dyra hantering av tull/moms.
Dvs, vilka siter kan man köpa ifrån och vad måste man tänka på, t.ex. vilket land man väljer att skicka från eller t.ex. om man måste välja sitenamn.se istället för sitenamn.com t.ex. ...

Jag tänker alltså dessutom i huvudsak smågrejer till lågt värde, ofta under 100 kr, nästan aldrig över 500kr.
Banggood.com samt aliexpress.com ska inte vara något problem. Har gjort 10-15 beställningar senaste månaderna utan problem och de deklarerar moms när man betalar. Även kinesiska säljare på amazon.se är inga problem i min erfarenhet.

Ebay.com är inte säkert, även om de påstår det, åkte på fet avgift från PostNord när jag beställde nya bandsågsband från staterna i höstas (via eBay global shipping).

Kan tillägga att anledningen till att banggood och Aliexpress började förtulla paketen i somras för att EU ändrade reglerna så att moms skulle tas från första kronan. Tidigare var det olika i olika länder, där t.ex. Sverige var tidiga ut med att strama åt för några år sedan. Så i somras när alla i EU blev tvungna till att ta ut moms så insåg de kinesiska aktörerna att det var dags att ta tag i detta, för annars hade de förlorat hela Europeiska marknaden (och inte bara Sverige som tidigare). Tidigare fanns det ju också kryphål, t.ex. på banggood kunde man beställa så att paketet först landade i ett annat europeiskt land där det inte var lika uppstart med moms, och sedan skickades paketet vidare till Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det bara jag som inte lyckas hitta de billigaste priserna på Amazon?

Hat varit inne där ett flertal gånger och hittills har det slutat med köp från annat håll.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Strukturen och sökmöjligheterna är (fortfarande) fullständigt hopplösa.
Men det är även så att vissa kategorier av grejer har de bra pris på, andra inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Allt som säljs på Amazon.se är inklusive alla avgifter. Oavsett vilket land det kommer från.
Jag handlade en del grejer från Amazon.se. Efter några veckor fick jag ett sms från postnord med en länk om skatter och tull. Eftersom jag handlat på .se tänkte jag att det där var någon typ av bluff. Fick då en påminnelse från Postnord och tog mod till mig och klickade på länken. Det visade sig vara en skivspelarnål jag beställt som skickade från UK, och jag var tvungen betala 76 kr. Betalade och chattade sedan med kundtjänsten på Amazon. Första frågan jag fick var "har du kontaktat säljare". Det är ju er jag handlat från svarade jag, men det var alltså tydligen så att jag på orden hade en knapp jag kunde trycka på och berätta för säljaren att kostnader hade tillkommit. Det gick någon dag sedan fick jag meddelande att det skulle vara kostnadsfritt och pengar skulle återbetalas. De hamnade tydligen som ett presentkort hos Amazon så fick kontakta kundtjänst igen och sedan någon finansavd för att få pengarna till mitt konto. Jävla krångel var det.

MultiMan
Huddingebo Huddingebo skrev:

Hat varit inne där ett flertal gånger och hittills har det slutat med köp från annat håll.
Priserna varierar hela tiden och man måste vara där regelbundet, eller ha tur. Det drivs oerhört mycket av lagernivå, så oftast är det väldigt låga priser när pallarna kommit in, för att sedan höjas vartefter lagret minskar, så att snittpriset blir bra.

2 exempel:

Köpte toalettpapper precis när det kommit in, 39kr som varade under några dagar. Därefter höjdes det till 145kr. Sålde för dåligt till det priset och kostar just nu runt 80kr.

Kattmat i 12-pack, nästan alla sorter av märket kostade under några få dagar i november 37kr, vilket är halva priset hos t ex ICA. Därefter höjdes det till runt 100kr. Till och från har vissa smaker sänkts till under 70, vissa nere på 55 och 44kr och vänt, medan andra smaker som sålt bra höjts, vissa runt 120kr. Lagret börjar ta slut av alla smaker, så ibland chocksänker de för att rensa sista förpackningarna, så det kan bli riktigt billigt igen, innan de köper in nytt lager och hela cykeln upprepas.

Båda exempel saker som sålts av Amazon själva.

Ofta kan man fynda på varor som Amazon själva säljer med är tillfälligt ur lager, men beställningsbara De kan vara extremt lågt prissatta ibland, troligen för att Amazon vill boka upp en viss del av leveransen i förväg. Dock kan man få vara beredd på att vänta... länge ibland. 2-3 månader har hänt. Ibland blir varan struken helt pga olika anledningar. Köpt diverse olika saker så och skulle säga att typ hälften kommer inom en månad, resten fördelas mellan att strykas helt eller 2-3 månader. Men det beror mycket på varutyperna, så er upplevelse kan vara en annan.

Lär man sig hur det fungerar och har Prime med gratis frakt till dörren, så kan man fynda nästan otroligt ibland. Men allt är alltså inte billigt alltid, det är inte det Amazon egentligen handlar om, utan utbudet och den fantastiska kundservicen (även den svenska) som sätter nästan alla andra i skamvrån, imho. Åsikt från en person som köper 95% av allt online numera. Handlar du av Amazon är du som kund alltid satt i fokus.

...

Inte särskilt krångligt alls att få pengar för tredjepartssäljare/fraktare som gör fel med importdeklarationen. Senast förra veckan fick jag pengar tillbaka efter 48 timmar, 3ggr så mycket som varan kostade, på samma kort jag handlat med. Dock innebär systemet, fullt rimligt, att säljarna måste få en chans att fixa problemet (inom 48 timmar då), därför ska man alltid skriva till säljaren först. Får man inte pengar eller svar är det bara att meddela Amazon så är det pengarna åter tämligen omgående. A-Z Guarantee: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=201889410&language=sv_SE

Detta gäller alltså FBM-varor (fullfilled by merchant). Allt som är FBA (fullfilled by Amazon) fixar Amazon själva direkt, men där är det oerhört ovanligt med tull/momsfel.

Jag blir nästan alltid uppringd av kundtjänst och tar det verbalt, går fortast och bäst tycker jag. Man väljer order, klickar vad felet gäller och väljer sedan via telefon. Då ringer Amazons kundtjänst upp inom mindre än en minut. Inga köer eller annat trams som annars är så vanligt i Sverige numera.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Inte särskilt krångligt alls att få pengar för tredjepartssäljare/fraktare som gör fel med importdeklarationen. Senast förra veckan fick jag pengar tillbaka efter 48 timmar, 3ggr så mycket som varan kostade, på samma kort jag handlat med. Dock innebär systemet, fullt rimligt, att säljarna måste få en chans att fixa problemet (inom 48 timmar då), därför ska man alltid skriva till säljaren först. Får man inte pengar eller svar är det bara att meddela Amazon så är det pengarna åter tämligen omgående. A-Z Guarantee: [länk]

Detta gäller alltså FBM-varor (fullfilled by merchant). Allt som är FBA (fullfilled by Amazon) fixar Amazon själva direkt, men där är det oerhört ovanligt med tull/momsfel.
Jag var alltså totalt omedveten att detta kunde inträffa då jag handlat hos ett .se företag, men ja, nästa gång det ev händer så vet jag ju gången och slipper chatta i en timme med kundtjänst. Dessutom var det ju på vippen att jag inte tryckt på länken som kom i SMS.

MultiMan
Som jag skrev i ett tillägg, tar jag alltid sådant via telefon. Har aldrig tagit mer än max 10 minuter för att redan ut vad som hänt.

Enda negativa som jag kan tycka är att kunden måste betala tull/moms först och få kvittens så Amazon kan se att man verkligen betalt. Men, eftersom jag vet att Amazon alltid, utan undantag, löser problemen, så gör det inte så mycket.

MultiMan MultiMan skrev:
Som jag skrev i ett tillägg, tar jag alltid sådant via telefon. Har aldrig tagit mer än max 10 minuter för att redan ut vad som hänt.

Enda negativa som jag kan tycka är att kunden måste betala tull/moms först och få kvittens så Amazon kan se att man verkligen betalt. Men, eftersom jag vet att Amazon alltid, utan undantag, löser problemen, så gör det inte så mycket.
Som hörselskadad så uppskattar jag att dom har en chattfunktion, det borde alla Kundtjänster ha.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Vi har äntligen blivit av med UPS i våra krokar verkar det som.. så nu funkar det bra här. Förutom i fredags när bring fick en "avvikelse i transport" och inte kom med reservdelar till 3D skrivaren, så den står ur funktion hela helgen :cry::cry:

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.