252 677 läst ·
1 775 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Allt beror väl på vad man ska handla. Västerländska märkesgrejer finns sällan på AliExpress eller Banggood. Finns på eBay, men känns som större risk att det är fejk än från Amazon själva eller svenska webbutiker. I vissa fall är eBay billigare än Amazon, ibland tvärt om. I andra fall en svensk Internetbutik. Ska man ha bästa grejerna billigast möjligt så gäller det tyvärr att kolla alla plattformar.pacman42 skrev:
Har nästan helt slutat med eBay då det är mycket mer tjafs med säljarna där. Då föredrar jag att betala mer på Amazon i så fall.L Lilllen skrev:Allt beror väl på vad man ska handla. Västerländska märkesgrejer finns sällan på AliExpress eller Banggood. Finns på eBay, men känns som större risk att det är fejk än från Amazon själva eller svenska webbutiker. I vissa fall är eBay billigare än Amazon, ibland tvärt om. I andra fall en svensk Internetbutik. Ska man ha bästa grejerna billigast möjligt så gäller det tyvärr att kolla alla plattformar.
Dock, när det gäller Aliexpress, kinesiska säljare på Ebay, etc, det gäller att vara beredd på att det inte alltid är det man förväntar sig. Har själv råkat ut för kullager som antingen var begagnade eller andrahandssortering (centrumhålen var ovala och ur tolerans), fejkade elektronik komponenter (esp8266, bme280) för att bara nämna några. I samtliga fall har jag nog fått pengarna tillbaka, men oavsett är det störigt att behöva göra en ny beställning, vänta ytterligare 3-4 veckor (samt driva ett ärende mot säljaren).pacman42 skrev:
T.ex. din laddkabel hade jag nog beställt två så att jag kunde plocka isär den ena för att säkerställa mig att de inte har fuskat med något... Just elektronik och kablar för 230 kan det bli väldigt trångt om det har fuskats...
Fick förresten nyss en notis från Amazon att de har skickat ett paket. Denna gången blev det PostNord med hemleverans, kommer dock först på fredag, så det måste ha skickats från något av Amazon's lager i södra Europa.
eBay har funkat bra för mig i de flesta fall. Men beställer inte så stora mängder därifrån nu längre. Beställde dock skitbillig plasma och något mer. När jag såg att jag inte skulle få något så bestred jag och fick pengarna tillbaka. I början av pandemin beställde jag munskydd från eBay. Fick efter ett tag tillbaka pengarna utan att ha begärt det. Efter någon månad kom munskydden ändå(!)pacman42 skrev:
Hur märkte du att komponenterna var fejkade? Fungerade de inte alls? Jag har köpt endel av de du nämner, men inte testat alla…J JSten skrev:fejkade elektronik komponenter (esp8266, bme280) för att bara nämna några. I samtliga fall har jag nog fått pengarna tillbaka, men oavsett är det störigt att behöva göra en ny beställning, vänta ytterligare 3-4 veckor (samt driva ett ärende mot säljaren).
T.ex. din laddkabel hade jag nog beställt två så att jag kunde plocka isär den ena för att säkerställa mig att de inte har fuskat med något... Just elektronik och kablar för 230 kan det bli väldigt trångt om det har fuskats...
Fick förresten nyss en notis från Amazon att de har skickat ett paket. Denna gången blev det PostNord med hemleverans, kommer dock först på fredag, så det måste ha skickats från något av Amazon's lager i södra Europa.
Är det inte tull och moms från amazon uk? Det kanske framgår exakt vad det kostar när man beställer?T tobiast skrev:Köp via ebay istället, mycket billigare. Amazon.se är kanske konkurrenskraftiga prismässigt vs det sedvanliga svenska ockret men har rejäla påslag för den svenska marknaden internationellt sett. Ex. identisk motorsågsmall USA / SV, i USA 29 USD, här 1100 SEK.
Vill man inte gynna svenska företag så välj ebay med lev. från UK (oftast), upp till halva priset billigare. Extremt mycket skräp också på Amazon så man måste veta vad man ska ha.
Jag har handlat en del förr om åren från uk, men ställt om till Tyskland/kina efter brexit. Amazon.de och ebay.de funkar bra tycker jag.
Det är just precis sådant som är vanligt på eBay. Det händer ibland på AliExpress också, men nästan aldrig på Amazon.L Lilllen skrev:eBay har funkat bra för mig i de flesta fall. Men beställer inte så stora mängder därifrån nu längre. Beställde dock skitbillig plasma och något mer. När jag såg att jag inte skulle få något så bestred jag och fick pengarna tillbaka. I början av pandemin beställde jag munskydd från eBay. Fick efter ett tag tillbaka pengarna utan att ha begärt det. Efter någon månad kom munskydden ändå(!)
Allt som säljs på Amazon.se är inklusive alla avgifter. Oavsett vilket land det kommer från.B BSOD skrev:
När samma produkt säljs i svenska butiker är åtminstone inte jag så orolig för att man fuskar i en del och inte i andra. Det lönar sig inte att tillverka en fuskvariant också.J JSten skrev:Dock, när det gäller Aliexpress, kinesiska säljare på Ebay, etc, det gäller att vara beredd på att det inte alltid är det man förväntar sig. Har själv råkat ut för kullager som antingen var begagnade eller andrahandssortering (centrumhålen var ovala och ur tolerans), fejkade elektronik komponenter (esp8266, bme280) för att bara nämna några. I samtliga fall har jag nog fått pengarna tillbaka, men oavsett är det störigt att behöva göra en ny beställning, vänta ytterligare 3-4 veckor (samt driva ett ärende mot säljaren).
Ja amazon.se, men jag tänkte att amazon.uk var annat. Men jag kommer inte ens in på amazon.ukpacman42 skrev:
Amazon.de kostar t.ex. 4st shelly 1 med leverans 51€. Amazon.se samma proukt 625kr med hemleverans.
Det som finns på .de hamnar på .se om säljaren angivit oss som mottagarland. Det finns de som inte valt Sverige som mottagare, men som ändå levererar hit - därav förvirringen.B BSOD skrev:
Så, ja det går ibland att beställa från andra sajter än .se, men det är sällan det går utanför EU.
De esp8266 som jag beställde fungerade inte över huvud taget, inget hände när man spänningssatte dem. Antingen dålig batch, eller så var det någon medvetet bara försökte luras.. bme280 var i själva verket bmp280, d.v.s ett billigare chip med färre funktioner (kan inte mäta luftfuktighet). Har även råkat ut för chip där man ser att de har suttit på kretskort tidigare och blivit losslödade. Just fejkade, ommärkta, återvunna elektronikkomponenter är en gigantisk marknad och stort problem för elektronikbranschen.L Lilllen skrev:
Har beställt mängder med billiga ds18b20 från Kina genom åren. Enligt rykten så är oftast alla dessa fejkade, men ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig märkt någon skillnad. De ligger nästan alltid inom tolleransen på 0.5 grader.
Aha, ja om man kan se att det är exakt samma produkt så håller jag med om att köpa direkt från Kina är vettigt (om man orkar vänta, vill det säga)pacman42 skrev: