252 866 läst ·
1 776 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Köper man från tredje part där Amazon inte är leverantören är lite hit'n'miss.. Speciellt ifrån kina.putte22 skrev:
Det är helt utanför Amazon's kontroll och beror helt på hur ärlig säljaren varit..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
@putte22
Som sagt kan det tyvärr vara ett lotteri med leveranstid främst om företaget ligger i Asien och skickar själva (FBM), men glöm inte att Amazons A-Z garanti alltid ger dig pengarna åter om du inte får varan inom rimlig tid eller om den är skadad/inte som beskriven. Deras kundtjänst är med marginal den mest kundvänliga jag träffat på, och det är i stort sett aldrig någon som har en dålig dag heller, något jag numera råkar på i ökad omfattning hos svenska företag. Väljer du telefon blir du uppringd inom en minut, oftast 15 sekunder.
FBA - Fullfilled by Amazon = skickas från ett Amazonlager, kan vara både Amazon själva eller något annat företag som säljer. Går i princip alltid att lita på leveranstiderna. Blir det förseningar så beror det på fraktbolaget och du får ny vara eller pengarna tillbaka några få dagar efter att leveransfönstret överskridits.
FBM - Fullfilled by Merchant = Säljaren skickar själv. Brukar fungera utmärkt från Europeiska säljare med ibland sämre från Asien. Efter Brexit var det också tillfälliga problem från UK. Amazon ger dig pengarna tillbaka enligt min beskrivning tidigare, men skickar inte nytt. Enda kravet är att du själv först kontaktar säljaren, och de har 2 dygn på sig att svara med en lösning, annars går Amazon in.
Som sagt kan det tyvärr vara ett lotteri med leveranstid främst om företaget ligger i Asien och skickar själva (FBM), men glöm inte att Amazons A-Z garanti alltid ger dig pengarna åter om du inte får varan inom rimlig tid eller om den är skadad/inte som beskriven. Deras kundtjänst är med marginal den mest kundvänliga jag träffat på, och det är i stort sett aldrig någon som har en dålig dag heller, något jag numera råkar på i ökad omfattning hos svenska företag. Väljer du telefon blir du uppringd inom en minut, oftast 15 sekunder.
FBA - Fullfilled by Amazon = skickas från ett Amazonlager, kan vara både Amazon själva eller något annat företag som säljer. Går i princip alltid att lita på leveranstiderna. Blir det förseningar så beror det på fraktbolaget och du får ny vara eller pengarna tillbaka några få dagar efter att leveransfönstret överskridits.
FBM - Fullfilled by Merchant = Säljaren skickar själv. Brukar fungera utmärkt från Europeiska säljare med ibland sämre från Asien. Efter Brexit var det också tillfälliga problem från UK. Amazon ger dig pengarna tillbaka enligt min beskrivning tidigare, men skickar inte nytt. Enda kravet är att du själv först kontaktar säljaren, och de har 2 dygn på sig att svara med en lösning, annars går Amazon in.
Har beställt från Kina vi Amazon ett flertal gånger. Man ska ju inte direkt ha något förhoppning om att det är snabb leverans, men paketen brukar dyka upp efter 2-3 veckor. Så helt klart acceptabelt om man inte har bråttom.
Tror min värsta FBM beställning var från en spansk säljare som gav fel spårningsnummer till mig, det stod bara som registrerat i flera veckor. När jag sedan hörde av mig så fick jag det korrekta. Enda problemet var att paketet då hade gått i retur från mitt utlämning ställe. Oklart varför jag aldrig fick någon avi... Fick pengarna tillbaka. Den roliga twisten var att några veckor senare knackade det på dörren, då var det lantbrevbärare som påstod sig ha ett paket till mig. Lite förvånande så var det mitt paket som hade varit ute på sin andra europaturné och någonstans på vägen blev returadressen ändrad till min adress...
Tror min värsta FBM beställning var från en spansk säljare som gav fel spårningsnummer till mig, det stod bara som registrerat i flera veckor. När jag sedan hörde av mig så fick jag det korrekta. Enda problemet var att paketet då hade gått i retur från mitt utlämning ställe. Oklart varför jag aldrig fick någon avi... Fick pengarna tillbaka. Den roliga twisten var att några veckor senare knackade det på dörren, då var det lantbrevbärare som påstod sig ha ett paket till mig. Lite förvånande så var det mitt paket som hade varit ute på sin andra europaturné och någonstans på vägen blev returadressen ändrad till min adress...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Tänk på att en del ickeEU-säljare skiter i att betala tull/moms i förväg och ibland även fortsätter käfta emot Amazon när de blir tillsagda, men det är bara att be Amazon om återbetalning av de utläggen så betalar Amazon dig omgående. Man måste dock betala tullfakturan först så man har ett kvitto på betalning för att Amazon ska bli nöjda, men då går det i princip direkt.
Ingår i tidigare nämnda A-Z garantin som omfattar alla som säljer på Amazon.
Tack för tipset..MultiMan skrev:
Tänk på att en del ickeEU-säljare skiter i att betala tull/moms i förväg och ibland även fortsätter käfta emot Amazon när de blir tillsagda, men det är bara att be Amazon om återbetalning av de utläggen så betalar Amazon dig omgående. Man måste dock betala tullfakturan först så man har ett kvitto på betalning för att Amazon ska bli nöjda, men då går det i princip direkt.
dagens översättning...
https://www.amazon.se/dp/B08NX8MM85/ref=pe_24982401_503747021_TE_SCE_dp_1
Viesap Stänkpåse, 585 skopåse för hundar.
https://www.amazon.se/dp/B08NX8MM85/ref=pe_24982401_503747021_TE_SCE_dp_1
Viesap Stänkpåse, 585 skopåse för hundar.
Jag tycker den här bajspåsen verkar bättre. Då räddar man livet på djur som skadar normala plastpåsar:
https://www.amazon.se/Pro-biologiskt-påsyddsdispenser-rottingpåse-lavendeldoft/dp/B01N9PBH6Y/
"Extra tjock knäväska för hundar med donator"
"Med alla nedbrytbara hundpåsar kan du rädda livet på fåglar, delfiner, sköldpaddor och andra levande föremål som skadar normala plastpåsar."
https://www.amazon.se/Pro-biologiskt-påsyddsdispenser-rottingpåse-lavendeldoft/dp/B01N9PBH6Y/
"Extra tjock knäväska för hundar med donator"
"Med alla nedbrytbara hundpåsar kan du rädda livet på fåglar, delfiner, sköldpaddor och andra levande föremål som skadar normala plastpåsar."
Hej. Köpte ett 5kg tungt makinskruvstycke Proxxon Primus 100 från Amazon.se sent på onsdag kväll förra veckan med utlovad leverans onsdag denna vecka. Till min förvåning dök paketet upp på lokala PN fredag morgon. Tyvärr fungerar inte skruvstädet som önskat så jag ringde Amazons kundtjänst (svensk) som fixade en ny leverans och betald frakt på den felaktiga inom 5 minuter. Ersättningsvaran dök upp tisdag morgon denna vecka och är i perfekt skick. Så jag skall inte klaga på responstiden. Allmänt har jag en hel del Proxxon-prylar som fungerar bra. Vilken svensk näthandlare fixar en ersättningsleverans på denna tidsrymd?
Vilken näthandlare fixar återbetalning när en vara blivit försenad i leveransen... Utan att man hör av sig. Det gör Amazon. Det har hänt mig tre gånger nu. (Ja det är Bring som misslyckats alla gånger)P poba53 skrev:Hej. Köpte ett 5kg tungt makinskruvstycke Proxxon Primus 100 från Amazon.se sent på onsdag kväll förra veckan med utlovad leverans onsdag denna vecka. Till min förvåning dök paketet upp på lokala PN fredag morgon. Tyvärr fungerar inte skruvstädet som önskat så jag ringde Amazons kundtjänst (svensk) som fixade en ny leverans och betald frakt på den felaktiga inom 5 minuter. Ersättningsvaran dök upp tisdag morgon denna vecka och är i perfekt skick. Så jag skall inte klaga på responstiden. Allmänt har jag en hel del Proxxon-prylar som fungerar bra. Vilken svensk näthandlare fixar en ersättningsleverans på denna tidsrymd?
Inte alltid dock. Köpte en såg i fjol som kom på villovägar (utlevererad enligt Amazon, ej mottagen enligt UPS) och fick då beskedet från Amazon att deras policy är att det vid förseningar i leveransen inte går att göra något förrän tidigast 30 dagar efter utlovat leveransdatum. Som tur är kom sågen till slut till rätta efter ett par veckor.Cheesen skrev:
Försökte förgäves argumentera mot kundtjänst att den var officiellt borttappad och inte försenad eftersom ingen visste var den befann sig.
Tycker du?Hep skrev:
Som kund blir man ju måttligt nöjd när utlovad leveranstid är t.ex. 3 dagar och man vid utebliven leverans får höra att de inte tänker göra någonting förrän efter 30 dagars "karenstid"?
Amazon har någon sorts leveransgaranti, vilket ju i sig är trevligt, men tyvärr är villkoren rätt obegripliga.