252 811 läst ·
1 776 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Laddkabeln till fruns bil kom med UPS....J JSten skrev:De esp8266 som jag beställde fungerade inte över huvud taget, inget hände när man spänningssatte dem. Antingen dålig batch, eller så var det någon medvetet bara försökte luras.. bme280 var i själva verket bmp280, d.v.s ett billigare chip med färre funktioner (kan inte mäta luftfuktighet). Har även råkat ut för chip där man ser att de har suttit på kretskort tidigare och blivit losslödade. Just fejkade, ommärkta, återvunna elektronikkomponenter är en gigantisk marknad och stort problem för elektronikbranschen.
Har beställt mängder med billiga ds18b20 från Kina genom åren. Enligt rykten så är oftast alla dessa fejkade, men ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig märkt någon skillnad. De ligger nästan alltid inom tolleransen på 0.5 grader.
Aha, ja om man kan se att det är exakt samma produkt så håller jag med om att köpa direkt från Kina är vettigt (om man orkar vänta, vill det säga)
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Rangordning för mig:
Aliexpress för för det mesta
Amazon.se för saker jag behöver snabbt samt för typ ssd, hdd, ram etc.
Ebay för nya/begagnade delar till alla tvåhjuliga motorfordon.
Så skönt att aliexpress numera inkluderar alla avgifter så man slipper betala dessa i Sverige och vänta i flera veckor extra på att post ord ska släppa paketet.
Så skönt att aliexpress numera inkluderar alla avgifter så man slipper betala dessa i Sverige och vänta i flera veckor extra på att post ord ska släppa paketet.
Fejkade varor är ett stort problem på Amazon, även om det kanske inte är så vanligt med ful-ESP och liknande. Problemet är mycket större med tex flashminnen, både USB och olika SD-kort. Grejen är att när en säljare skickar en vara till Amazons lager och exakt samma vara redan finns där så läggs de i samma binge. Även om Amazon själva säljer äkta USB-minnen från Samsung eller SanDisk så kan man inte vara hundra på att få ett sånt eftersom det finns hundra andra säljare av samma vara i samma binge.
Ett annat problem är ändrade produktsidor, ofta i kombination med betalda recensioner. En kund får ett mail från en säljare om att få tex 50% tillbaka mot en femstjärnig recension. Efter ett tag när en viss vara fått tillräckligt bra recensioner så byter man bild och beskrivning mot något helt annat, ofta skräp, som sedan säljer bra en period på grund av de tidigare bra recensionerna. Amazon har stramat upp det här men det är fortfarande vanligt.
Ett annat problem är ändrade produktsidor, ofta i kombination med betalda recensioner. En kund får ett mail från en säljare om att få tex 50% tillbaka mot en femstjärnig recension. Efter ett tag när en viss vara fått tillräckligt bra recensioner så byter man bild och beskrivning mot något helt annat, ofta skräp, som sedan säljer bra en period på grund av de tidigare bra recensionerna. Amazon har stramat upp det här men det är fortfarande vanligt.
Vaaaa? Så om jag säljer originalprylar genom Amazon och någon annan säljer samma grej fast fejk, också via Amazon, så kan det hända att Amazon skickar min konkurrents fejkprylar till mina kunder? Och så får jag skit för det?zarkov skrev:
Tror faktiskt du har fel där, amazon har nog ganska bra koll på kvalitén på de grejjer de kränger från eget lager..zarkov skrev:
Fejkade varor är ett stort problem på Amazon, även om det kanske inte är så vanligt med ful-ESP och liknande. Problemet är mycket större med tex flashminnen, både USB och olika SD-kort. Grejen är att när en säljare skickar en vara till Amazons lager och exakt samma vara redan finns där så läggs de i samma binge. Även om Amazon själva säljer äkta USB-minnen från Samsung eller SanDisk så kan man inte vara hundra på att få ett sånt eftersom det finns hundra andra säljare av samma vara i samma binge.
Instämmer, låter tveksamt att Amazon har så dålig koll så att de blandar deras egna varor med samma från andra säljare. Med det sagt, jag blir gärna motbevisad av någon smaskig artikel/källa som kan styrka påståendet
Ok, här är en artikel från Forbes:
[...] I would have advised you to stick to Amazon’s Prime items, those that are “shipped from and sold by Amazon.com,” or to buy directly from the authentic manufacturers.
However, I can no longer give the same advice this Christmas season.
Fulfilled by Amazon can be a smokescreen for counterfeiters
Fulfilled by Amazon (FBA) is a program that Amazon offers third party merchants where Amazon handles all aspects of sale, warehousing, and shipment once a seller sends their products in to their warehouses. This is a program that is built for maximum speed, and all products with the same SKUs get mixed in together, regardless of who the individual sellers who shipped them in are. This means that counterfeits can be commingled with authentic products, and not even Amazon (apparently) can easily determine where they came from. [...]
(Min fetning på slutet)
[...] I would have advised you to stick to Amazon’s Prime items, those that are “shipped from and sold by Amazon.com,” or to buy directly from the authentic manufacturers.
Fulfilled by Amazon (FBA) is a program that Amazon offers third party merchants where Amazon handles all aspects of sale, warehousing, and shipment once a seller sends their products in to their warehouses. This is a program that is built for maximum speed, and all products with the same SKUs get mixed in together, regardless of who the individual sellers who shipped them in are. This means that counterfeits can be commingled with authentic products, and not even Amazon (apparently) can easily determine where they came from. [...]
(Min fetning på slutet)
zarkov skrev:
(Min fetning på slutet)
Tack, verkligen intressant och skrämmande läsning. Artikeln är från 2017 och många av källorna verkar vara från 2014. Så Amazon har helt klart haft problem med detta. Verkar dessutom som att de potentiellt fortfarande skulle kunna ha det, hittade detta, https://sellercentral.amazon.com/gp/help/external/201100910:zarkov skrev:
(Min fetning på slutet)
Med det sagt, tror inte Amazon har suttit handlingsförlamade i fem år utan att göra något åt det, t.ex. tror jag införandet av random storage delvis har löst spårbarheten, d.v.s som jag förstår det så lägger de inte alla produkter med samma sträckkod i samma binge, utan man blandar hej vilt. På det viset får de spårbarhet eftersom det fanns bara ett sd-kort (eller vad det nu var) på den plockhyllan...
Jaha, så man slipper betala tullkostnader och moms om man beställer från AliExpress nu för tiden? Typ samma avtal som Wish har med PostNord?R RalleB skrev:Rangordning för mig:
Iofs så är det ju inte lönt att beställa tex från Wish längre då grejerna aldrig kommer fram.
Redigerat:
Tror det var nån eu lag om dropshipping som slog igenom.T tank77 skrev:
En vecka efter att det gick igenom så beställde jag prylar. Men tullen tog dem i alla fall, och la på några kronor I moms. Och posten 75kr per paket, eftersom det knte var rätt momsdelarerat. (Jag hade momskvitto med rätt ref nr på...) Aliexpress betalade efter mycket tjafs tillbaka de 7kr moms per paket som blev dubbelt, men alla postens avgifter var körda.
Blev även en "skön" moment 22. Posten lämnade inte ut alla relevanta nummer (och supersega på att svara), så man kunde överklaga Tullverkets felaktiga moms, som gjorde att paketet från första början hamnat hos postens utländska-tull-paket-avdelning. Och när man betalar de 75 kronorna så accepterar man villkoren för tjänsten, och när man gjort det får man inte tillbaka de pengarna. Och tiden för överklagan av moms/tullbeslut tar längre tid än posten sparar paketen, så man hamnar i läger att man måste acceptera avgiften eller acceptera att de kastar paketet.
Så trots att man som köpare gör allt rätt riskerar man som minst att få betala avgifter och bråka med en massa aktörer som alla pekar på varandra.
Jag bråkade inte för de 7kronorna egentligen, hade ett antal andra paket på ingång mer många tusenlappar i varuvärde och ville förstå processen.
Det finns en viss risk i att man får betala dubbelt är i alla fall min slutsats. Men sista 5-6 paketen har i alla fall gått bra, så de kanske har förbättrat rutinerna.
Jag har sedan i somras tagit emot ett 30-tal paket utan problem. Det var du som hade otur.B BSOD skrev:Tror det var nån eu lag om dropshipping som slog igenom.
En vecka efter att det gick igenom så beställde jag prylar. Men tullen tog dem i alla fall, och la på några kronor I moms. Och posten 75kr per paket, eftersom det knte var rätt momsdelarerat. (Jag hade momskvitto med rätt ref nr på...) Aliexpress betalade efter mycket tjafs tillbaka de 7kr moms per paket som blev dubbelt, men alla postens avgifter var körda.
Blev även en "skön" moment 22. Posten lämnade inte ut alla relevanta nummer (och supersega på att svara), så man kunde överklaga Tullverkets felaktiga moms, som gjorde att paketet från första början hamnat hos postens utländska-tull-paket-avdelning. Och när man betalar de 75 kronorna så accepterar man villkoren för tjänsten, och när man gjort det får man inte tillbaka de pengarna. Och tiden för överklagan av moms/tullbeslut tar längre tid än posten sparar paketen, så man hamnar i läger att man måste acceptera avgiften eller acceptera att de kastar paketet.
Så trots att man som köpare gör allt rätt riskerar man som minst att få betala avgifter och bråka med en massa aktörer som alla pekar på varandra.
Jag bråkade inte för de 7kronorna egentligen, hade ett antal andra paket på ingång mer många tusenlappar i varuvärde och ville förstå processen.
Det finns en viss risk i att man får betala dubbelt är i alla fall min slutsats. Men sista 5-6 paketen har i alla fall gått bra, så de kanske har förbättrat rutinerna.