252 674 läst ·
1 775 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Jag har haft det motsatta problemet, jag vill inte ha hemleverans utan plockar heller upp paketen när jag ändå handlar, men den senaste veckan eller två har jag inte kunnat välja något postombud i hela stan (drygt 10) för leverans. Enligt Amazons kundtjänst berodde det på att det var fullt hos ombuden men jag tycker det låter märkligt att det skulle vara fullt hos så många samtidigt.
Här har det varit spridda skurar hela tiden. Mycket Postnord: ibland hemkört, ibland till brevlådan och ofta till ombud. Nån gång har Bring fått uppdraget och senast igår kom UPS rullandes på gården, med sin gangsterkärra.C cpalm skrev:
Inte från Amazon så egentligen OT, men beställde ett par skärmar från Lenovo som kom hem i förrgår. Jag ringde då UPS för att ändra till utlämningsställe, och det skulle gå, ända till slutet, då hon jag pratade med upptäckte att Lenovo förbjudit att ställa om leveransen för paketen(!) Gissar att det har att göra med att någon lyckats styra om datorer och hämtat ut via falsklegg eller nått?
Amazon har samarbete med en hel drös aktörer och sprider ut volymen efter ett till synes invecklat system. Det påverkas av hämtadress, upphämtningstid, volymtrappor i avtal och eventuella lokala brister i kapacitet och kvalitet. Ungefär samma typ av parametrar som styr vilka leveransval som ligger högst och är förvalda hos Apotea, men hos Amazon är det inget förslag, utan Amazon som väljer.
Har samma fenomen, väljer du hemleverans så skickar PostNord sms där du väljer vilken dag/tid eller så väljer du att hämta på ombud som vanligt. Så väldigt smidigt!zarkov skrev:
Jag har haft det motsatta problemet, jag vill inte ha hemleverans utan plockar heller upp paketen när jag ändå handlar, men den senaste veckan eller två har jag inte kunnat välja något postombud i hela stan (drygt 10) för leverans. Enligt Amazons kundtjänst berodde det på att det var fullt hos ombuden men jag tycker det låter märkligt att det skulle vara fullt hos så många samtidigt.
Välj din hemadress som leveransadress istället för att välja ett ombud, och på sista steget i utcheckningen väljer du "leverera till närmaste ombud" istället för hemleverans. Det borde fungera.zarkov skrev:
För mig är det tvärtom, för förut var det nästan alltid Postnord vid hemleverans (som jag alltid tar då jag har Prime). Men nu senaste veckorna har det varit Airmee varje gång. Det spelar mig ingen roll, för både Postnord och Airmee har fungerat klanderfritt varje gång.
Tillägg: jag bor i norrort i Stockholm.
Tillägg: jag bor i norrort i Stockholm.
Köp via ebay istället, mycket billigare. Amazon.se är kanske konkurrenskraftiga prismässigt vs det sedvanliga svenska ockret men har rejäla påslag för den svenska marknaden internationellt sett. Ex. identisk motorsågsmall USA / SV, i USA 29 USD, här 1100 SEK.
Vill man inte gynna svenska företag så välj ebay med lev. från UK (oftast), upp till halva priset billigare. Extremt mycket skräp också på Amazon så man måste veta vad man ska ha.
Vill man inte gynna svenska företag så välj ebay med lev. från UK (oftast), upp till halva priset billigare. Extremt mycket skräp också på Amazon så man måste veta vad man ska ha.
Jag rekommenderar istället AliExpress för de flesta varor, ibland Banggood.T tobiast skrev:Köp via ebay istället, mycket billigare. Amazon.se är kanske konkurrenskraftiga prismässigt vs det sedvanliga svenska ockret men har rejäla påslag för den svenska marknaden internationellt sett. Ex. identisk motorsågsmall USA / SV, i USA 29 USD, här 1100 SEK.
För att ge ett bra exempel på hur mycket billigare det kan vara så köpte jag en laddkabel till min frus elbil för 1500kr, en likadan kabel kostade på Amazon över 3000kr och i Sverige över 5000kr.