240 334 läst ·
1 644 svar
240k läst
1,6k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Jag undrar ju vad den här "lanseringen" består av, mer än en halvtattigt översatt hemsida?
Jag har ju beställt ett tiotal gånger och inget har ju skickats från något lager i Sverige? Kontakt med deras kundtjänst har alltid varit på engelska, eftersom de tar låååång tid på sig att svara på svenska...
Jag har ju beställt ett tiotal gånger och inget har ju skickats från något lager i Sverige? Kontakt med deras kundtjänst har alltid varit på engelska, eftersom de tar låååång tid på sig att svara på svenska...
Vissa "basvaror" skickas från Sverige. Fick t.ex Philips LED-lampor därifrån.Dan_Johansson skrev:
Jag undrar ju vad den här "lanseringen" består av, mer än en halvtattigt översatt hemsida?
Tycker nog det fungerar fantastiskt bra och man kan få tag i vad för grejer som helst till bra priser med ett knapptryck och fraktfritt. Men det är svårt att förstå hur det kan gå ihop med frakten. Fick ett paket i förrgår varuvärde 14 kr. Skickades med UPS från Barcelona via ytterligare flygplats i Spanien, sedan till Tyskland och Arlanda, sedan troligen en felaktig runda till Finland. Till Västerås och utkörning ända hem till mjölk (Amazon) bordet.
Instämmer. Vidhåller det jag tidigare hävdat att det är helt omöjligt att gå plus på en sådan enskild affär. Möjligt att den svenska verksamheten går med vinst i det stora hela, men jag betvivlar det starkt. Intressant att veta hur den långsiktiga planen ser ut. Om man har för avsikt att bygga upp samma logistikkoncept som i USA eller om fraktpriserna kommer att justeras på sikt?H hydrolift skrev:
Själv tänker jag, egoistiskt nog, att jag gärna utnyttjar denna typ av tokerbjudanden. Har tröttnat på de hutlösa fraktpriserna som ofta förekommer inom svensk webbhandel. På kort sikt är det nog nyttigt med lite press.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har pratat via telefon med kundtjänst minst 10ggr och 7 har varit på mycket god svenska. Det är undantagsvis man får prata med en engelsk kundtjänst. Varit extremt trevlig personal, bl a en finska som jag allvarligt funderade att flörta med.Dan_Johansson skrev:
3 saker har jag fått skickade från svenska Kühne+Nagel-skötta lagret, bl a det Wiha elektrikervattenpass som jag skrev om i verktygstråden. Kom fram över dagen.
Men ja, inte mycket till "lansering"!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Aha, jag har inte ringt bara mailat, och då är ju första frågan om man vill kommunicera på engelska...MultiMan skrev:
Jag har pratat via telefon med kundtjänst minst 10ggr och 7 har varit på mycket god svenska. Det är undantagsvis man får prata med en engelsk kundtjänst. Varit extremt trevlig personal, bl a en finska som jag allvarligt funderade att flörta med.
3 saker har jag fått skickade från svenska Kühne+Nagel-skötta lagret, bl a det Wiha elektrikervattenpass som jag skrev om i verktygstråden. Kom fram över dagen.
Men ja, inte mycket till "lansering"!
Men kul att se att några får saker från Sverige...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Amazon har den, enligt mig, geniala omvända telefonkundtjänsten; Man klickar i att bli uppringd inom någon minut, och det stämmer varje gång, inga köer, ingen plågsam musik (t ex Meds med sina ständigt gående Måns Zelmerlöw-jinglar), bara ren och snabb kundtjänst. Föredömligt.
Enda saken man måste göra, vilket är lite ovant, att slå den 3-siffriga kod som telefonrösten läser upp, någon sorts bot-filter.
Enda saken man måste göra, vilket är lite ovant, att slå den 3-siffriga kod som telefonrösten läser upp, någon sorts bot-filter.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
De måste trixa ordentligt med siffrorna för att få ut 100W. Till att börja med klarar nätadaptern bara av 60W.n_sandstrom skrev:
Kylning av en så liten burk utan fläkt eller kylflänsar är en annan detalj.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Hade jag behövt en förstärkare som levererar efter spec så hade jag inte kikat på något för ett par 100-lappar.Jonas Persson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
En hel del svenskar har en mängd olika åsikter om hur Amazon uppför sig, så därför tycker jag detta beslut från EU-domstolen är relevant för tråden (annars är det bara att bläddra förbi):
https://www.ehandel.se/amazon-vinner-mot-eu-slipper-betala-25-miljarder
Denna saga sträcker sig ända tillbaka till 2012 då EU började undersöka hur nätjättarna betalade skatt inom unionen. 2014 så inleddes en utredning kring olagligt statsstöd i Luxemburg för Amazons del.
2017 var man klar med utredningen och Amazon beordrades att betala 250 miljoner euro i restskatt, runt 2,5 miljarder kronor.
...
Amazon överklagade beslutet och nu snart 10 år sedan EU började titta på skatteflykten bland nätjättarna så går e-handlaren vinnande ur striden. EU-domstolen dömer till Amazons fördel och menar på att avtalet med Luxemburg inte utgjort olagligt statsstöd. Här kan man läsa beslutet i sin helhet.
https://www.ehandel.se/amazon-vinner-mot-eu-slipper-betala-25-miljarder
Denna saga sträcker sig ända tillbaka till 2012 då EU började undersöka hur nätjättarna betalade skatt inom unionen. 2014 så inleddes en utredning kring olagligt statsstöd i Luxemburg för Amazons del.
2017 var man klar med utredningen och Amazon beordrades att betala 250 miljoner euro i restskatt, runt 2,5 miljarder kronor.
...
Amazon överklagade beslutet och nu snart 10 år sedan EU började titta på skatteflykten bland nätjättarna så går e-handlaren vinnande ur striden. EU-domstolen dömer till Amazons fördel och menar på att avtalet med Luxemburg inte utgjort olagligt statsstöd. Här kan man läsa beslutet i sin helhet.
För mig som gillar tyska verktyg av bra kvalitet (Stahlwille, Gedore, Hazet etc.) finns det inte längre någon anledning att beställa från Tyskland. Amazon.se har mycket till samma pris som tyska näthandlare.
om det är samma pris som direkt från tyska butiken så hade jag nog valt att beställa från butiken för att gynna dem. Amazon tar nog ändå en bra del av förtjänsten. Men om butiken inte har en webbshop som känns enkel så hade jag också köpt via amazonZ ZipLock skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Flera av butikerna kanske redan finns på Amazon (tyska eller svenska), antingen genom FBA (fullfilled by Amazon, dyrare för butiken) eller som tredjepartssäljare (lägre kostnader). Själv beställt saker direkt från tyska firmor på Amazon, fungerat utmärkt.
Det är ju fördelen med marknadsplatser, många finns samlade på ett ställe.
Det är ju fördelen med marknadsplatser, många finns samlade på ett ställe.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Kanske ska avsluta detta ärendet. Anledningen till tiden långt bort i oktober var säkert eftersom verktyget visade sig finnas i brittiskt lager och brexit har ju ställt till det. Dock, denna gången skedde förtullning på typ 2 dagar och jag har redan fått insexnycklarna. Samma sak har skett med reservdel till Makita precis i detta nu, förtullning på en halv dag.MultiMan skrev:
Tack @MasMats och ni andra för smileyn och därmed påminnelsen!