Jag undrar ju vad den här "lanseringen" består av, mer än en halvtattigt översatt hemsida?

Jag har ju beställt ett tiotal gånger och inget har ju skickats från något lager i Sverige? Kontakt med deras kundtjänst har alltid varit på engelska, eftersom de tar låååång tid på sig att svara på svenska...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar ju vad den här "lanseringen" består av, mer än en halvtattigt översatt hemsida?

Jag har ju beställt ett tiotal gånger och inget har ju skickats från något lager i Sverige? Kontakt med deras kundtjänst har alltid varit på engelska, eftersom de tar låååång tid på sig att svara på svenska...
Vissa "basvaror" skickas från Sverige. Fick t.ex Philips LED-lampor därifrån.
Tycker nog det fungerar fantastiskt bra och man kan få tag i vad för grejer som helst till bra priser med ett knapptryck och fraktfritt. Men det är svårt att förstå hur det kan gå ihop med frakten. Fick ett paket i förrgår varuvärde 14 kr. Skickades med UPS från Barcelona via ytterligare flygplats i Spanien, sedan till Tyskland och Arlanda, sedan troligen en felaktig runda till Finland. Till Västerås och utkörning ända hem till mjölk (Amazon) bordet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
H hydrolift skrev:
Men det är svårt att förstå hur det kan gå ihop med frakten.
Instämmer. Vidhåller det jag tidigare hävdat att det är helt omöjligt att gå plus på en sådan enskild affär. Möjligt att den svenska verksamheten går med vinst i det stora hela, men jag betvivlar det starkt. Intressant att veta hur den långsiktiga planen ser ut. Om man har för avsikt att bygga upp samma logistikkoncept som i USA eller om fraktpriserna kommer att justeras på sikt?

Själv tänker jag, egoistiskt nog, att jag gärna utnyttjar denna typ av tokerbjudanden. Har tröttnat på de hutlösa fraktpriserna som ofta förekommer inom svensk webbhandel. På kort sikt är det nog nyttigt med lite press.
 
MultiMan
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar ju vad den här "lanseringen" består av, mer än en halvtattigt översatt hemsida?

Jag har ju beställt ett tiotal gånger och inget har ju skickats från något lager i Sverige? Kontakt med deras kundtjänst har alltid varit på engelska, eftersom de tar låååång tid på sig att svara på svenska...
Jag har pratat via telefon med kundtjänst minst 10ggr och 7 har varit på mycket god svenska. Det är undantagsvis man får prata med en engelsk kundtjänst. Varit extremt trevlig personal, bl a en finska som jag allvarligt funderade att flörta med. :rofl:

3 saker har jag fått skickade från svenska Kühne+Nagel-skötta lagret, bl a det Wiha elektrikervattenpass som jag skrev om i verktygstråden. Kom fram över dagen.

Men ja, inte mycket till "lansering"!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har pratat via telefon med kundtjänst minst 10ggr och 7 har varit på mycket god svenska. Det är undantagsvis man får prata med en engelsk kundtjänst. Varit extremt trevlig personal, bl a en finska som jag allvarligt funderade att flörta med. :rofl:

3 saker har jag fått skickade från svenska Kühne+Nagel-skötta lagret, bl a det Wiha elektrikervattenpass som jag skrev om i verktygstråden. Kom fram över dagen.

Men ja, inte mycket till "lansering"!
Aha, jag har inte ringt bara mailat, och då är ju första frågan om man vill kommunicera på engelska... :)

Men kul att se att några får saker från Sverige...
 
MultiMan
Amazon har den, enligt mig, geniala omvända telefonkundtjänsten; Man klickar i att bli uppringd inom någon minut, och det stämmer varje gång, inga köer, ingen plågsam musik (t ex Meds med sina ständigt gående Måns Zelmerlöw-jinglar), bara ren och snabb kundtjänst. Föredömligt.

Enda saken man måste göra, vilket är lite ovant, att slå den 3-siffriga kod som telefonrösten läser upp, någon sorts bot-filter.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Reklam för Alla hjärtans dag-gåvor, inklusive ros och presentförpackning.

(fångat igår eller idag, minns inte)
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och nu behöver jag en till, och det har kommit en ny modell, som jag vill ha/prova:
[länk]
Har du hunnit beställa hem och testa?
Är nyfiken på ifall nätadaptern som följer med är användbar alls!
 
Jonas Persson
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har du hunnit beställa hem och testa?
Är nyfiken på ifall nätadaptern som följer med är användbar alls!
De måste trixa ordentligt med siffrorna för att få ut 100W. Till att börja med klarar nätadaptern bara av 60W.

Kylning av en så liten burk utan fläkt eller kylflänsar är en annan detalj.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De måste trixa ordentligt med siffrorna för att få ut 100W. Till att börja med klarar nätadaptern bara av 60W.

Kylning av en så liten burk utan fläkt eller kylflänsar är en annan detalj.
Hade jag behövt en förstärkare som levererar efter spec så hade jag inte kikat på något för ett par 100-lappar.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
MultiMan
En hel del svenskar har en mängd olika åsikter om hur Amazon uppför sig, så därför tycker jag detta beslut från EU-domstolen är relevant för tråden (annars är det bara att bläddra förbi):

https://www.ehandel.se/amazon-vinner-mot-eu-slipper-betala-25-miljarder

Denna saga sträcker sig ända tillbaka till 2012 då EU började undersöka hur nätjättarna betalade skatt inom unionen. 2014 så inleddes en utredning kring olagligt statsstöd i Luxemburg för Amazons del.

2017 var man klar med utredningen och Amazon beordrades att betala 250 miljoner euro i restskatt, runt 2,5 miljarder kronor.

...

Amazon överklagade beslutet och nu snart 10 år sedan EU började titta på skatteflykten bland nätjättarna så går e-handlaren vinnande ur striden. EU-domstolen dömer till Amazons fördel och menar på att avtalet med Luxemburg inte utgjort olagligt statsstöd. Här kan man läsa beslutet i sin helhet.
 
För mig som gillar tyska verktyg av bra kvalitet (Stahlwille, Gedore, Hazet etc.) finns det inte längre någon anledning att beställa från Tyskland. Amazon.se har mycket till samma pris som tyska näthandlare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
För mig som gillar tyska verktyg av bra kvalitet (Stahlwille, Gedore, Hazet etc.) finns det inte längre någon anledning att beställa från Tyskland. Amazon.se har mycket till samma pris som tyska näthandlare.
om det är samma pris som direkt från tyska butiken så hade jag nog valt att beställa från butiken för att gynna dem. Amazon tar nog ändå en bra del av förtjänsten. Men om butiken inte har en webbshop som känns enkel så hade jag också köpt via amazon
 
MultiMan
Flera av butikerna kanske redan finns på Amazon (tyska eller svenska), antingen genom FBA (fullfilled by Amazon, dyrare för butiken) eller som tredjepartssäljare (lägre kostnader). Själv beställt saker direkt från tyska firmor på Amazon, fungerat utmärkt.
Det är ju fördelen med marknadsplatser, många finns samlade på ett ställe.
 
MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Logistikexperterna hos Amazon tycker tydligen att exakta leveranstider är överskattat. Beställt idag, men angiven fraktfri leverans 12 maj. Resultat:

[bild]
Kanske ska avsluta detta ärendet. Anledningen till tiden långt bort i oktober var säkert eftersom verktyget visade sig finnas i brittiskt lager och brexit har ju ställt till det. Dock, denna gången skedde förtullning på typ 2 dagar och jag har redan fått insexnycklarna. Samma sak har skett med reservdel till Makita precis i detta nu, förtullning på en halv dag. :)

Tack @MasMats och ni andra för smileyn och därmed påminnelsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.