252 679 läst ·
1 775 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Tyvärr inte många rätt på kostnaderna där. De betalar mer än så.Cheesen skrev:
Nejdå Amazon har bulkfrakt i mångt och mycket så frakten kostar per vikt oavsett antal paket. Det är när det kommer till sverige det blir lite annorlunda men den fraktkostnaden hamnar till viss del på fraktbolaget som fraktade till sverige. Skulle tro att dina fyra paket kostade runt 35-50 kronor för Amazon att frakta från Tyskland. Frakten från den svenska Terminalen kostar nånstans mellan 15-25 kronor/kolli där merparten av kostnaden tas av bolaget som fraktar från Tyskland. Hade frakten gått i sverige enbart så hade det kostat lite mer för Amazon..
Och så undrar folk varför leveranserna funkar så dåligt.
Såg att bring som gör last mile levernas får nånstans runt 8-9 kronor per paket... inte mycket kvar i vinst där
Jag tänker att Amazon köper in x antal tradare som fraktar från varje lager, varje dag, måste ju bli mycket billigare även om dom inte går proppfulla till nästa depå/Postnord central ?
Alltså bokar hela bilar inte stycke frakt?
Kanske har helt fel, jag har ingen aning 🙂
Alltså bokar hela bilar inte stycke frakt?
Kanske har helt fel, jag har ingen aning 🙂
Om vi ska tävla i antal köpta leveranser per dag, så kan vi ta det i PM. Det har hänt en del sedan dess, men framförallt beror det på vilken typ av tjänster man köper. Bulkad linehaul mellan centrallager och första terminal är väldigt mycket billigare än en komplett B2C-leverans, vilket det är amazon köper in. Ofta sköter de själva transpprten fram till T1, men resten köper de per kolli. Förutom att jag vet att de betalar mer, så var det märkligaste du skrev det där om ”last mile”för 8-9 kronor. Om du med det menar vad ombudet får per paket de lämnar ut är du ganska nära, även om det var lite väl lågt. För transporten från sista terminal hem, till skåp, brevlåda eller ombud (vilket brukar vara det man menar med last mile) så är det ingen som är i närheten av så låga priser i Sverige.Cheesen skrev:
Intressant med lite insikt från "insidan", men jag får ändå inte riktigt ihop det. Med vissa undantag (som jag menar kör "gungor och karuseller"-modellen) brukar billigaste frakten i näthandeln ligga på typ 69 kr mot kund. Menar du att skulle vara > 50% vinstmarginal på det priset och frakten med andra ord skulle vara postorderbranschens motsvarighet till "bärkassen"?Cheesen skrev:
Bortsett från brevlådeleveranser med Early Bird eller CityMail finns inga ehandelsleveranser för 30 kronor för ehandlare med ett par hundra tusen paket om året. Den storleken av kund kan få leverans till ombud inom landet för 40 ungefär. Lite mer nu då drivmedelstillägget drar iväg. Lägg på emballage och hantering för plock och pack, så är man redan där över 69 kronor. Ehandeln i Sverige har subventionetat sina frakter länge, genom att lägga det på varupriset. Bra eller dåligt kan diskuteras, men så är det här. Det finns grannländer där 69 för leverans är väldigt lågt.C cpalm skrev:Intressant med lite insikt från "insidan", men jag får ändå inte riktigt ihop det. Med vissa undantag (som jag menar kör "gungor och karuseller"-modellen) brukar billigaste frakten i näthandeln ligga på typ 69 kr mot kund. Menar du att skulle vara > 50% vinstmarginal på det priset och frakten med andra ord skulle vara postorderbranschens motsvarighet till "bärkassen"?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
Det var tydligen mer avancerat än jag trodde... (Och typ "mitt eget fel")K Kane skrev:
Jag skulle skaffa "Hayo" för att frugan skulle se nån serie.. det gick inte att verifiera kortet för att betala i appen, och sen dess verkar jag inte haft Prime..
Trots att jag betalat via faktura varenda gång hittills... 🤯
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har upplevt trassel med kortköp hos dem typ senaste halvåret. Var och vartannat köp fastnar i "payment declined". Ibland lossnar det av sig själv efter ett tag, ibland har jag fått anullera hela beställningen och lägga om den på nytt. Att gå in och uppdatera betalningsmetoden som de anmodar funkar inte hur som helst, och kundtjänst hänvisar till banken... Rätt tröttsamt...Dan_Johansson skrev:
Kolla så du inte har spärr på ditt kort för vissa köp. Frun hade det visade det sig när hon skulle köpa en ryggsäck från USA...C cpalm skrev:Jag har upplevt trassel med kortköp hos dem typ senaste halvåret. Var och vartannat köp fastnar i "payment declined". Ibland lossnar det av sig själv efter ett tag, ibland har jag fått anullera hela beställningen och lägga om den på nytt. Att gå in och uppdatera betalningsmetoden som de anmodar funkar inte hur som helst, och kundtjänst hänvisar till banken... Rätt tröttsamt...