C
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi om vanliga kortköp på Amazon?
Ja, vanligt SEB mastercard. Inget strul någon annanstans än amazon, så jag tvivlar starkt på att det är något fel på kortet.

Tror det har att göra med amazons udda hantering av 3D-secure eller vad det heter. På alla andra ställen får man upp (den eventuella) bankid-signeringen direkt i samband med betalningen. Hos amazon går köpet alltid igenom direkt, men om banken vill att transaktionen signeras får man i efterhand meddelande från amazon att betalningsmetoden måste verifieras. Detta har funkat bra tidigare, men sedan en tid tillbaka släpper den ibland inte beställningen efter bankid-signering, utan den "fastnar" i läget att betalningen måste signeras. Det är iallafall så det funkar för mig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, vanligt SEB mastercard.
Inte ett debitkort/bankkort hoppas jag!? 😳

C cpalm skrev:
Hos amazon går köpet alltid igenom direkt, men om banken vill att transaktionen signeras får man i efterhand meddelande från amazon att betalningsmetoden måste verifieras.
Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin fått någon extra verifiering. Har jag det så var det länge sedan. Köpen brukar bara gå igenom utan någon extra koll... På gott och ont antar jag...

C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin fått någon extra verifiering. Har jag det så var det länge sedan. Köpen brukar bara gå igenom utan någon extra koll... På gott och ont antar jag...
Det är väl där det skiljer sig antar jag. Gissar att jag i snitt får signera typ vartannat köp och att det beror på bankens policy, belopp, inköpsställe osv.

C cpalm skrev:
Det är väl där det skiljer sig antar jag. Gissar att jag i snitt får signera typ vartannat köp och att det beror på bankens policy, belopp, inköpsställe osv.
Efter lite rotande inser jag att jag en gång i tiden lagt till Amazon på min expresslista och det är antagligen därför jag slipper extra kontroller, på gott och ont som sagt...

Screenshot_2026-05-06_13-32-46.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kane
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Efter lite rotande inser jag att jag en gång i tiden lagt till Amazon på min expresslista och det är antagligen därför jag slipper extra kontroller, på gott och ont som sagt...
Ah, smart. Tror inte SEB har någon sådan fiffig funktion.

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Vad har du för kortutgivare?

K Kane skrev:
Vad har du för kortutgivare?
I denna tråd är det American Express som avses.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
j.f.s
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var tydligen mer avancerat än jag trodde... (Och typ "mitt eget fel")

Jag skulle skaffa "Hayo" för att frugan skulle se nån serie.. det gick inte att verifiera kortet för att betala i appen, och sen dess verkar jag inte haft Prime..
Trots att jag betalat via faktura varenda gång hittills... 🤯
[bild]
Har du handlat från en annan Amazonsida? Alltså Amazon.de eller liknande? Kolla i så fall om du lyckats aktivera Prime där. Har nämligen jag gjort en gång så hade dubbla dragningar helt plötsligt men kundtjänst var snabba och visade mig i rätt riktning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Jaha, så gick det med att betala 49 kr extra för att få leverans nästa dag (= idag). 🤥

1782506619446.png

Ordinarie leveranstid är på Söndag. Spännande att se hur det går med det. Har aldrig fått paket på en söndag tidigare. 🤔

Redigerat:
C cpalm skrev:
Jaha, så gick det med att betala 49 kr extra för att få leverans nästa dag (= idag). 🤥

[bild]

Ordinarie leveranstid är på Söndag. Spännande att se hur det går med det. Har aldrig fått paket på en söndag tidigare. 🤔
...spänningen är olidlig.😉

• Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:

[bild]

1 av 3 artiklar från förra beställningen kom en söndag, med Airmee, utan konstigheter.

Och imorgon ser det ut som kommer levereras någon av de sakerna från veckans Prime Days, också med Airmee.

Trist dock att Amazon inte kan hålla vad de lovat i ditt fall, i mitt fall ser det ut som varorna levereras före planerat datum.

Får lov att korrigera, ser ut som hela beställningen kommer imorgon.
Screenshot_20260627-085005.png
Skapa konto

Redigerat:
C
FredrikR FredrikR skrev:
1 av 3 artiklar från förra beställningen kom en söndag, med Airmee, utan konstigheter.
Får väl tillägga att det i mitt fall är leverans till Postnords ombud.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
3 av 4 paket levererades lite före utsatt tid ikväll.
20260628_215525044.JPG
Skapa konto

Fjärde paketet ser ut att anlända imorgon.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
3 av 4 paket levererades lite före utsatt tid ikväll.
Här går det inte lika bra. Nu är paketet helt borta och amazon vet inte ens om de har skickat det eller inte, än mindre när det kommer fram, så de har initierat en återbetalning istället.

• Wow
  • Ledsen
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här går det inte lika bra. Nu är paketet helt borta och amazon vet inte ens om de har skickat det eller inte, än mindre när det kommer fram, så de har initierat en återbetalning istället.
Det händer ibland. Även här imponerar Amazon. Du får pengarna tillbaka medan de utreder vad som hänt. Har hänt mig ett par gånger. Eftersom snabb leverans är viktigt för kunderna så inser de att snabb återbetalning också är viktigt.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.