C
Tokslut Tokslut skrev:
Och vill man inte jobba åt Bezos så kanske man heller inte skall kasta pengar på han ;) Jag stödjer han så lite som "möjligt" :P
Ha ha, mig lär inte Bezos tjäna några pengar på iallafall så länge de envisas med att skicka 4 separata paket från tyskland för ett sammanlagt ordervärde på typ 500 kr. I synnerhet inte när de också har bästa pris på grejorna. Det är nog tvärtom snarare en förlustaffär. 🙂

C cpalm skrev:
Ha ha, mig lär inte Bezos tjäna några pengar på iallafall så länge de envisas med att skicka 4 separata paket från tyskland för ett sammanlagt ordervärde på typ 500 kr. I synnerhet inte när de också har bästa pris på grejorna. Det är nog tvärtom snarare en förlustaffär. 🙂
Du ska nog se att han får sina pengar oavsett och underskottet hamnar någon annanstans 😢

j.f.s
Jag fascineras alltid av recensioner som inte rör produkten, det är felleverans, kundtjänst svarar inte, har inte fått varan så kan inte betygsätta och en massa annat som inte rör själva produkten. Relevant information kanske men inte i en produktrecension.

Tycker just den typen av recensioner på 1-2 stjärnor är väldigt frekvent på Amazon kontra andra säljplattformar. 🤷‍♂️

Skriver sällan själv då saker oftast fungerar som de ska i närtid från leverans men det är ju på längre tidshorisont det är intressant men då ids jag sällan 😂

N
Skriver aldrig själv recensioner, men läser alltid recensioner inför köp.
Är förvånad att dom inte läggs ut i orginal, utan att mildras om dom är dåliga.
Finns ju alltid ett par väldigt dåliga omdömen.
Annars tycker jag amazon är bra.
Väldigt enkelt med gratis returer, oavsett vad man gjort med produkten kör amazon över försäljaren för att ha glad kund.
Tex inear hörlurar vägrar ju netonet ta tillbaka, då dom räknar det som hygienprodukter.
Det problemet finns inte på Amazon om dom inte passar i örat.
Och lätt att komma i kontakt med om man har telefonnummret.
Annars funkar mejl direkt med försäljaren bra.
Gjorde 172 beställningar därifrån 2025, och 136 beställningar 2024.

C
j.f.s j.f.s skrev:
Jag fascineras alltid av recensioner som inte rör produkten, det är felleverans, kundtjänst svarar inte, har inte fått varan så kan inte betygsätta och en massa annat som inte rör själva produkten.
Lustigt nog var det exakt det min recension påstods bryta mot. Man får inte fokusera på säljaren, leveransen, emballaget, prissättningen eller tillgängligheten. Vilket är rimligt. Min recension innehåll dock inte ett ord om något sådant. 🤔

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Satsuki
Jag har skrivit både positiva och negativa recensioner och aldrig varit med om att någon inte accepteras….

• Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
C cpalm skrev:
Åkeribranschen är så tokig så dom flesta går med förlust. Skulle inte förvåna mig om Bezos tjänar en slant på att det blir fyra paket istället för ett.

Såg en bra dokumentär om fusket med deras betyg, glömt var tyvärr.
1. Anlita folk för bra recensioner för din produkt
2. Anlita samma firma för att sänka din konkurrents vara
3. Sälj bra produkt i början för att få bra betyg, sänk sedan kvaliteten

4: sälj en sak, få bra recensioner, byt sak

• Gilla
Deltidslantisen
  • Laddar…
Lite off topic: hade ett tag ansvar för en förenings mail. Fick månadsvis reklam om att köpa följare och likes på Facebook mm.

C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
4: sälj en sak, få bra recensioner, byt sak
Precis det som var fallet med prylen jag gav en negativ recension.

Cheesen Cheesen skrev:
Åkeribranschen är så tokig så dom flesta går med förlust. Skulle inte förvåna mig om Bezos tjänar en slant på att det blir fyra paket istället för ett.
Har funderat rätt mycket på det där. De har säkert riktigt fina avtal med transportörerna och betalar nog inte i närheten av de ~250 spänn man får betala som enskild för ett tysklandspaket. Men låt oss säga att de får betala en femtiolapp iallafall per paket, det blir ändå 200 spänn i frakt för en order som levereras i fyra försändelser. Om ordervärdet då är 500 kr och de är avsevärt billigare än andra aktörer redan utan frakten, så får jag inte ihop det. Nog för att de säkerligen "delar med sig" av den dåliga affären till sina partners, men jag kan ändå inte ser hur det kan bli vinst. Nä, min slutsats är att de har gungor och karuseller, och håller man sig till gungorna gör man själv en fin affär på Bezos bekostnad.

Köpte nyligen dessa från Amazon Tyskland.
3 dagars leverans 667 kr paret inklusive frakt till dörren.
17- 1800 i Sverige.

• Två metallramper på marken, köpta från Amazon Tyskland, pris: 667 kr paret med snabb leverans, billigare än i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har funderat rätt mycket på det där. De har säkert riktigt fina avtal med transportörerna och betalar nog inte i närheten av de ~250 spänn man får betala som enskild för ett tysklandspaket. Men låt oss säga att de får betala en femtiolapp iallafall per paket, det blir ändå 200 spänn i frakt för en order som levereras i fyra försändelser. Om ordervärdet då är 500 kr och de är avsevärt billigare än andra aktörer redan utan frakten, så får jag inte ihop det. Nog för att de säkerligen "delar med sig" av den dåliga affären till sina partners, men jag kan ändå inte ser hur det kan bli vinst. Nä, min slutsats är att de har gungor och karuseller, och håller man sig till gungorna gör man själv en fin affär på Bezos bekostnad.
Jag som köper in väldigt mycket ehandelstransporter, kan bekräfta dina tankar. Du får kanske lägga på en tia per paket om de inte är väldigt lätta, men du är rätt ute. Din sista mening ger full poäng på amazonkunskapsprovet.

Beställde en ”apparatkabel” från en annan handlare till kampanjpriset 35:- inklusive frakt…… räkna bort momsen kostar den 28:-
Inte mycket kvar till vinst och frakt……

Tror snarare att det är en fast ”starkostnad” och sen låga tillägg per paket för dom som skickar mycket dagligen

Cheesen
C cpalm skrev:
Precis det som var fallet med prylen jag gav en negativ recension.

Nejdå Amazon har bulkfrakt i mångt och mycket så frakten kostar per vikt oavsett antal paket. Det är när det kommer till sverige det blir lite annorlunda men den fraktkostnaden hamnar till viss del på fraktbolaget som fraktade till sverige. Skulle tro att dina fyra paket kostade runt 35-50 kronor för Amazon att frakta från Tyskland. Frakten från den svenska Terminalen kostar nånstans mellan 15-25 kronor/kolli där merparten av kostnaden tas av bolaget som fraktar från Tyskland. Hade frakten gått i sverige enbart så hade det kostat lite mer för Amazon..
Och så undrar folk varför leveranserna funkar så dåligt.

Såg att bring som gör last mile levernas får nånstans runt 8-9 kronor per paket... inte mycket kvar i vinst där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.