252 754 läst ·
1 776 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
hm.. ska kika nästa gång! 🤔Alfredo skrev:
Kan det vara som så att då jag har alltid en påbörjad shopping-lista som överstiger "porto-fritt" liggandes på amazon... och därför bara ser fri-frakt delen?
(kan iof vara så att jag bara inte tänkt på det hela haha.. ska kolla!)
Leveranstiderna kommer ju variera beroende på var man befinner sig. Här i Kgl Hufvudstad ligger vi fördelaktigt till mitt mellan två Amazon logistikcenter så prime-leveranserna blir väldigt snabba. Bor man utsocknes kan jag tänka mig att skillnaderna suddas ut. Väntar jag med beställningen till sista stund så kan jag få leverans samma dag på många prylar....Snigla skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Det är bara i större städer eller dess närhet det går fort. Övriga landet, som där jag bor, får vänta runt en vecka även med Prime. Och det är med ny, professionell fraktare för Bring och UPS. Innan tog det 3-4 dagar till om det skickades med dem. Har skrivit om detta innan och jag fick ofta pengarna tillbaka pga grava förseningar.MathiasS skrev:
Senaste beställningen med Prime:
Valfri artikel med snabbaste leverans till mig, med beställning idag 20260105:
Jag får för det mesta sampackade saker. Det är det vanligaste när jag handlar. I undantagsfall skickas enstaka artiklar separat. Köpte en variac tillsammans med 12 andra saker nyligen, enbart variacen anlände i egen kartong (från Italien). Så har det varit de senaste 2 åren iaf, men tidigare var det sämre ställt med samordnade leveranser. Antagligen har det stor betydelse vad man beställer.S sjoelund skrev:
Redigerat:
Klart man måste bo på rätt ställe, det är ju inte helt orimligt. Om jag valde kategori bilar och motorcyklar och sedan kryssade i "leverera idag" så får jag tex upp detta - det verkar som att jag fortfarande har 1h 45min på mig att beställa dessa saker, och fortfarande få det idag:MultiMan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man ha snabba leveranser får man ju hålla sig till Prime-produkter och sådant som levereras av Amazon själva. Kan ej heller tänka mig att man får in saker från andra länder inom ett dygn.C cpalm skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Gjorde 172 beställningar under 2025 med amazon, alla med gratis hemkörning,Alfredo skrev:
Och Amazon prime, dock med lite reklam nu.
Men kommer vara fortsatt kund.
Kommer ibland hem 12-24 timmar efter beställning.
Men står ju tydligt när det kommer levereras.
Kommer nästan aldrig senare, ibland tidigare.
Köpte en pryl som tog väldig tid att levereras. Stod så när jag beställde också, men var inte brådskande. Så tänkte inte mer på det.
Kom sen ett paket förpackad i sån där standard grå plast a'la temu / ali / wish.
Direkt från Kina... har Amazon börjat med sådant? Trodde de bara levererade från sina egna eller samarbetspartners lager inom EU?
Såklart funkade inte skiten som önskat så ville returnera, samt att det var en 230V enhet, har som princip att aldrig köpa något på "primärsida" 230V eller högre från siter typ ovan.
Fick först en adresslapp där jag skulle betala returfrakt till Kina. Svarade med länk hos Amazon där det står att returfrakt alltid ska vara gratis för kund.
Då erbjöds jag 30% och behålla varan. Sa nej, vill returnera, har inget nytta av den. Då ersatte de hela beloppet till slut istället + behålla den (vilket kommer bli skrotas i mitt fall). Belopp på 500-600:-
Mest tips till andra om man hamnar i samma sits att inte acceptera sämre villkor än de lovar genom att handla på siten.
Kom sen ett paket förpackad i sån där standard grå plast a'la temu / ali / wish.
Direkt från Kina... har Amazon börjat med sådant? Trodde de bara levererade från sina egna eller samarbetspartners lager inom EU?
Såklart funkade inte skiten som önskat så ville returnera, samt att det var en 230V enhet, har som princip att aldrig köpa något på "primärsida" 230V eller högre från siter typ ovan.
Fick först en adresslapp där jag skulle betala returfrakt till Kina. Svarade med länk hos Amazon där det står att returfrakt alltid ska vara gratis för kund.
Då erbjöds jag 30% och behålla varan. Sa nej, vill returnera, har inget nytta av den. Då ersatte de hela beloppet till slut istället + behålla den (vilket kommer bli skrotas i mitt fall). Belopp på 500-600:-
Mest tips till andra om man hamnar i samma sits att inte acceptera sämre villkor än de lovar genom att handla på siten.
Du måste kolla vem som säljer prylen och vem som skickat den. Finns tre alternativ, Amazon säljer och skickar. Annan säljare med som skickas från Amazons lager, och till sist annan säljare som även hanterar leveransen. Den sistnämnda ska man vara försiktig med då det ofta är Kinesiska säljare som skickar direkt från Kina (finns såklart undantag, har beställt från Spanien, etc utan problem). Om jag inte har helt fel så är det inte gratis retur men till och moms ska alltid ingå, så inga utpressningsbrev från Postnord.engs skrev:
Köpte en pryl som tog väldig tid att levereras. Stod så när jag beställde också, men var inte brådskande. Så tänkte inte mer på det.
OK, första gången jag drabbats av det. Dvs dropshipping från utanför EU vid köp på amazon.se.J JSten skrev:Du måste kolla vem som säljer prylen och vem som skickat den. Finns tre alternativ, Amazon säljer och skickar. Annan säljare med som skickas från Amazons lager, och till sist annan säljare som även hanterar leveransen. Den sistnämnda ska man vara försiktig med då det ofta är Kinesiska säljare som skickar direkt från Kina (finns såklart undantag, har beställt från Spanien, etc utan problem). Om jag inte har helt fel så är det inte gratis retur men till och moms ska alltid ingå, så inga utpressningsbrev från Postnord.
Skickade denna länk till säljaren i vilket fall och bifogade citat som passade mig.
https://www.amazon.se/-/en/gp/help/customer/display.html?nodeId=GV38326YW5JX9V9X
"Irrespective of the return reason, the seller always bears the cost of return shipping,"
Väntar på kabelskor för 16mm2 kabel som ska komma idag, misstänker att det kommer bli första gången, för mig, som Amazon misslyckas att leverera i tid.
Nu väntar jag på en presstång också innan jag kan börja men den kommer först nästa vecka..
Eller 13-18 mars, men den blev tullklarerad igår fm i Danmark så den borde dyka upp imorgon eller iaf i början av nästa vecka
Nu väntar jag på en presstång också innan jag kan börja men den kommer först nästa vecka..
Eller 13-18 mars, men den blev tullklarerad igår fm i Danmark så den borde dyka upp imorgon eller iaf i början av nästa vecka