10 734 läst ·
203 svar
11k läst
203 svar
Alternativa värmekällor vid strömavbrott?
Verkar finnas batteribackup till pelletskaminer, frågan är väl hur länge de håller:F fribygg skrev:
https://www.secamerica.com/how-to-u... stoves require a source,to turn on or ignite.
Om du @Hannuse tänker efter på riktigt vet du nog att strömavbrott en vecka eller längre brukar innebära att man är HELT UTAN EL, så var det till exempel för många på landsbyggden i Götaland efter stormen Gudrun för 21 år sedan.Hannuse skrev:
Det går alldeles utmärkt. Nästan.Hannuse skrev:
Värmer upp ett garage med en sådan. Jag var väldigt skeptisk först men den har en djäkla effekt så det räcker med en kvarts gångtid för att få en dräglig temperatur.
Men har man gått ut och sedan in igen, luktar det inte så gott.
Hur skall det gå till, menar du?Hannuse skrev:
Ett litet elverk såklart.F fribygg skrev:
Man kan ju inte sitta hemma en hel vecka helt utan tillgång till el.
Eller är jag unik som tänker så?
Köra elverket några timmar per dag kan ju räcka om man har en fiffig lösning för att ladda batterier eller en powerstation.
Du är inte ensam om att tänka så. Men om avsikten är att kunna värma huset utan att ha tillgång till el så är det väldigt mycket mindre sårbart att ha en lösning som inte kräver el för att fungera. Elverk kan vara svårstartade, kan gå sönder och kan få slut på bränsle. Så det är en fördel att hålla isär det viktiga att hålla huset varmt från den lilla extra bekvämligheten som man kan få av en generator.Hannuse skrev:
Har du elverk reservdelar och bränsle så du klarar en vecka eller mer?Hannuse skrev:
Ja, vi tänker väl alla olika.
Men ett litet kvalitativt elverk, typ Honda (1-2kW), och ett bilbatteri/powerstation.
Du kör elverket några timmar per dygn, och med det så håller du igång en Wallaskamin med lätthet.
Elverket kräver naturligtvis viss omsorg.
Jag provkör mitt varje kvartal, och med en 20-liters dunk klarar du lätt en vecka.
Reservdelar behövs inte.
Men testa även dieselkaminen samtidigt.
Jag kallar det ”driftprov”.
Jag tror inte att någon lösning är underhållsfri, om inte annat så vill jag ha kontroll över mina saker, äga dom helt enkelt.
Men ett litet kvalitativt elverk, typ Honda (1-2kW), och ett bilbatteri/powerstation.
Du kör elverket några timmar per dygn, och med det så håller du igång en Wallaskamin med lätthet.
Jag provkör mitt varje kvartal, och med en 20-liters dunk klarar du lätt en vecka.
Reservdelar behövs inte.
Jag tror inte att någon lösning är underhållsfri, om inte annat så vill jag ha kontroll över mina saker, äga dom helt enkelt.
Har du inte ens startsnöret på reserv?Hannuse skrev:
Ja, vi tänker väl alla olika.
Reservdelar behövs inte.
Ja, man får beakta vilket dimensionerande fel man vill betala för.F fribygg skrev:
Mer bränsle löser det för min del, men alla vill inte gå den vägen.
Men nu pratar vi ju krig, eller skymningsläge, inte vanliga strömavbrott.
Är det värme för nödläge känns en portabel/liten vedspis som man har en skiva till ett fönster för utledning av skortsten. Tillgången på ved är god, man kan lätt få tag på mer och den går bra att lagra.
Alla andra alternativ är ganska kostsamma för något som kanske aldrig behövs.
Hade jag bott på landet med utsatta luftledningar så hade jag nog övervägt en vedspis i köket. Det är verkligen basen i att vara förberedd för en kris oavsett form. Den löser både värme och matlagning. Växte upp på landet och vedspisen var ofta tillräcklig för att hålla huset varmt flera dagar vid kall väderlek. Riktigt kyliga perioder fick man elda i pannan och förlita sig på självcirkulation till radiatorerna.
Alla andra alternativ är ganska kostsamma för något som kanske aldrig behövs.
Hade jag bott på landet med utsatta luftledningar så hade jag nog övervägt en vedspis i köket. Det är verkligen basen i att vara förberedd för en kris oavsett form. Den löser både värme och matlagning. Växte upp på landet och vedspisen var ofta tillräcklig för att hålla huset varmt flera dagar vid kall väderlek. Riktigt kyliga perioder fick man elda i pannan och förlita sig på självcirkulation till radiatorerna.