Jo, jo jag såg detta när jag googlade.

Fukten i luften vi andas. Som först hettas upp och sen ev kondenserar
på kalla ytor.

Likväl innehåller inte gasol vatten.
Och det är heller inte specifikt för förbränning av gasol.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo jag såg detta när jag googlade.

Fukten i luften vi andas. Som först hettas upp och sen ev kondenserar
på kalla ytor.

Har ingenting med fukten i luften att göra.

Vid förbränningen reagerar syre O i luften med väte H (propan är 8 H och 3 C) och bildar H²O och CO²

• Gilla
Maalkl och 10 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det är väl ingen som hävdat att gasol innehåller vatten. Men det innehåller väte precis som alla andra kolväten. Därmed bildas vatten vid förbränning.

Varför man oftare tar upp det med just gasol är för att de flesta andra kolväten sällan eldas i större mängder inomhus utan skorsten.

• Gilla
Maalkl och 8 till
  • Laddar…
Ibland önskar jag att jag hade hängt med bättre på kemilektionerna, istället för att sprätta sudd. 🙃
Det här är ju bara ett exempel på det...

• Haha
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Samma brist hos mig...

M a o Övertygad om att det blir vatten....

Alltså det är förklaringen då jag kokar mig kaffe eller potatis på gasolköket i båten, så blir det imma på fönstren.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du bara skall driva ett kylskåp med elverket kan du klara dig utan jord. Det blir samma skyddsprincip som för gammaldags uttag för rakapparat i badrum. Det är om du skall driva många förbrukare som det blir krångligare. Ännu mer om du skall ansluta elverket till husets vanliga elsystem.
Okej. Att ansluta elverket till husets vanliga elsystem känns onödigt.
Men för att knyta denna diskussion till ämnet kanske man vill ha...
500W element
TV
Frysskåp
Ladda mobiler/powerbanks och andra batterier.

Detta alltså samtidigt. Kommer det kräva jord?

Mvh en som inte kan något om el.

M Mjauet skrev:
500W element
TV
Frysskåp

Nej.

Kör enfasig anslutning direkt till elverket, det kommer att fungera bra.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
500W element
TV
Frysskåp

Jag tror att svaret kanske inte blir så rakt som du och många med dig skulle önska. Som påtalat är det inte en fast installation och därmed gäller inte reglerna för fasta installationer. Tittar man i manualen till generatorer brukar det föreslås flera lösningar. En del säger endast en förbrukare i taget direktkopplad till generatorn. Andra pratar om ett fåtal förbrukare utan att specificera hur många. Skall man ha flera föreslås att ha en transformator mellan elverket och varje förbrukare. En annan lösning är att ha ett jordtag och en jordfelsbrytare per förbrukare. Det senare kanske är något mer rimligt.

Med det sagt. När jag använt en generator har jag kopplat flera förbrukare efter behov direkt i den utan jordtag. Det finns nog större risker med det än när man i vanliga fall använder elektriska apparater. Men det är ovanligt med strömavbrott.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte ens startsnöret på reserv?
Startsnöret använder jag i reserv om batteriet är klent laddat.
Elstart😉

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Samma brist hos mig...

M a o Övertygad om att det blir vatten....

Alltså det är förklaringen då jag kokar mig kaffe eller potatis på gasolköket i båten, så blir det imma på fönstren.
där har du två källor till vattenånga, förbränningen av gasol, och ånga från vattnet du kokar upp.
jag har också en båt med gasolkök & ugn och har samma "problem" (inte på sommaren med vidönna dörrar och luckor =ventilation) även med bara ugnen igång.

Under Gudrun var jag strömlös i huset två dygn men jag hade en gasolkamin..det blev drypande fuktigt, efter flera timmars drift

Redigerat:
  • Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
Har en Cumulus, seglar på Vänern. Vad har du?

Sedan ca 30 år tillbaks så använder jag detta Primus Multifuel kök.
Inte bara i nöd, utan även i onöd.
Många fler gånger än 1000.

Funkar med gas, bensin Heptan, Metanol (giftigt och sätter smak) mm.

Använd året runt i skog o mark. Lätt.

Funderar på att sälja och köpa ett med ljuddämpare. Nån som är intresserad?

En svåger till mig, har använt detta vintertid på bl a Himalaya, för matlagning och värme i tält, när det varit för djävligt kallt.
Kommer att ta upp friluftslivet bara jag får tillstånd att köra bil efter TIA och troligen liten Stroke.

Visst, jag använder även en liten modifierat gasolkök också. Ser ut som en tallrik. Men ids inte att dra med det och mer än 3 kg:s (totalt) gasolkula i vinterkylan.
Primus Multifuel kök på en skärbräda med gasbehållare och tändverktyg, redo för friluftsliv och matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
För mat åt flera använder jag en större Murikka, upphängd i tre störar över öppen eld.
Reglerar värmen genom att hissa pannan upp och ned med wire genom ett block i trebeningen. En tunnare kedja i wiren häktas på en spik, eller en krok fäst i ett band runt ena benet.

Helt perfekt.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Sedan ca 30 år tillbaks så använder jag detta Primus Multifuel kök.
Inte bara i nöd, utan även i onöd.
Många fler gånger än 1000.

Funkar med gas, bensin Heptan, Metanol (giftigt och sätter smak) mm.

Använd året runt i skog o mark. Lätt.

Funderar på att sälja och köpa ett med ljuddämpare. Nån som är intresserad?

En svåger till mig, har använt detta vintertid på bl a Himalaya, för matlagning och värme i tält, när det varit för djävligt kallt.
Kommer att ta upp friluftslivet bara jag får tillstånd att köra bil efter TIA och troligen liten Stroke.

Visst, jag använder även en liten modifierat gasolkök också. Ser ut som en tallrik. Men ids inte att dra med det och mer än 3 kg:s (totalt) gasolkula i vinterkylan.
[bild]
Jag har ett liknande, fast MSR.
Kan i alla fall köra det på bensin, fotogen och diesel.
Men kör nästan alltid på bensin, enklast att tända.
Köpte det 1995, och kör det fortfarande för friluftsbruk, men nu allt mer ersatt av en jetboil (gaspumla).
Men fint att laga mat på, effektivt och enkelt att få tag på "refill" för bränslet.
Sotar mer än en jetboiol, men det får man leva med.
Har också använt mitt i Himalaya och även vintertid i Försvarsmakten, väldigt pålitligt.
Dock ingen värmekälla, men bra för matlagning.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Ska ta upp detta med friluftsliv igen i skog o mark förutom segling på Vänern.

Får köra bil igen, om två månader efter TIA mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.