Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det är betungande att administrera, men jag kämpar på... 😀
Jag som använder ved för min uppvärmning även till vardags behöver inte nån speciell administration för strömavbrotten, har ett par olika eldstäder som inte är beroende av el och nån vermeculitskiva på reserv. Torr ved på flera ställen om taket skulle blåsa av nått vedskjul.

Likafullt vore ett Honda eu22i nog nått att överväga för att kunna ladda batterier, köra frys kanske tvättmaskin och enstaka induktions platta.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Ja, jag vill förtydliga att jag bara lyfter fram en möjlig lösning utifrån hur jag själv tänker och planerar.
Tycker att de flesta lösningarna i tråden är helt funktionella, det blir som ett smörgåsbord av valmöjligheter, och även jag plockar russin ur den kakan.
Så, jag framhäver inte min lösning som optimal på något sätt, vi har alla olika förutsättningar.
Till exempel tillgång till ved, möjlighet att lagra och omsätta bränsle, och även hur man ser på mernyttjande av det man investerar i.
Personligen skulle jag önska en stor härlig täljstensugn, tänk att baka en saftig pizza på den femte dagen utan ström
😀
Men hittils har jag prioriterat annorlunda rent ekonomiskt....kan visa sig vara helt fel... 🙃

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Vi har inte ofta strömavbrott nuförtiden efter att ledningarna blivit nergrävda.
Men vid snöfallet förra veckan försvann elen.
Jag tänkte att det kunde bli långvarigt då vädret var riktigt dåligt.
Vi fick tända köksspisen och börja tina snö till vatten.
Strömmen kom tillbaka igen efter 3 timmar.
Hjältarna som reparerar i skog och mark är riktigt bra.

Men ett litet elverk ska jag nog investera i.
Jag har tänkt på det länge men dragit mig för det.
Jag hade ett elverk för länge sedan men det var dåligt och sabbade elektronik i kylskåpet och inte orkade med hydropressen så jag lämnade tillbaka det.

Ett sånt där Honda kanske fungerar bättre.
Bra mycket dyrare än det gamla jag hade är det i alla fall.

Gjutjärnsspis med en stor gryta fylld med snö på spisplattan, en mindre kastrull bredvid, i ett kök med vita kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Är bra med ett elverk, men betänk, minst 2 kW ska det vara på, gärna mera. Nu hugger dom för sig i Sverige, tar bra betalt. Ca 10 - 12 kkr för ett 2 kW Honda eller liknande. På kontineten så är det bara hälften i pris. Så kolla upp vad priserna är utanför landet, det kan löna sig rätt bra. Köpte ett 1 kW i Spanien, lite kent, men bara för el till husbilen, för 4 år sen och gav 300 Euro. Ser exakt ut som Hondas.

EDIT att köpa Honda , är som att köpa en RR. Samma delar i alla och ska vara med sann sinusvåg, inte fyrkantsvåg då.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är bra med ett elverk, men betänk, minst 2 kW ska det vara på, gärna mera. Nu hugger dom för sig i Sverige, tar bra betalt. Ca 10 - 12 kkr för ett 2 kW Honda eller liknande. På kontineten så är det bara hälften i pris. Så kolla upp vad priserna är utanför landet, det kan löna sig rätt bra. Köpte ett 1 kW i Spanien, lite kent, men bara för el till husbilen, för 4 år sen och gav 300 Euro. Ser exakt ut som Hondas.

EDIT att köpa Honda , är som att köpa en RR. Samma delar i alla och ska vara med sann sinusvåg, inte fyrkantsvåg då.
Låt oss säga att man vill driva ett kylskåp med ett elverk.
Hur löser man jorden då?

Tja det finns säkert varianter.

Nu har jag ett trefas elverk, dock med endast ett 230 V uttag.
Kopplar jag all enfas belastning till detta, kylskåp, frys, varmvattenkokare e t c, så blir det belastat på bara en fas, s k snedbelastning, vilket aldrig är bra.
Skulle då hydropressens starta i mitt fall, så blir det garanterat överbelastning. Och i bästa fall löser automatsäkringar ut. Tror inte det är bra med ett snedbelastat eleverk.

- Nu koppar jag inget till elverkets enda 1-fas uttag (230 V), då jag insett faran med detta.

Matar en 3-fas liten byggcentral.
Ut får jag 3-fas via kabel mm till hydropressen ( en elektriker har fixat detta) ösamt flera 230 V uttag fördelade på alla tre faserna med kablar till frysar, kylar, ev ljus mm.
Tycker det är onödigt att driva kokplatta, ugn mm. Använder o stället bensin- och gasolkök till detta.

Uppvärmning som normalt med täljstensugn.

FTX och avfuktare, får stå stilla. Inget tar skada av detta under någon vecka i värsta fall.

- Det är alltså jordade uttag på elverkets samtliga uttag, enfas som trefas.

- Så ska elverket jordas med ett ordentligt jordspett samt ledare i marken.

Redigerat:
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag vill förtydliga att jag bara lyfter fram en möjlig lösning utifrån hur jag själv tänker och planerar.
Tycker att de flesta lösningarna i tråden är helt funktionella, det blir som ett smörgåsbord av valmöjligheter, och även jag plockar russin ur den kakan.
Så, jag framhäver inte min lösning som optimal på något sätt, vi har alla olika förutsättningar.
Till exempel tillgång till ved, möjlighet att lagra och omsätta bränsle, och även hur man ser på mernyttjande av det man investerar i.
Personligen skulle jag önska en stor härlig täljstensugn, tänk att baka en saftig pizza på den femte dagen utan ström
😀
Men hittils har jag prioriterat annorlunda rent ekonomiskt....kan visa sig vara helt fel... 🙃
Idag kostar en täljstensugn som min runt 160 000 plus uppbyggnad, skorsten mm.
Har m a o gått upp nära på
100 000 kr på 20 år.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Hur löser man jorden då?
Om du bara skall driva ett kylskåp med elverket kan du klara dig utan jord. Det blir samma skyddsprincip som för gammaldags uttag för rakapparat i badrum. Det är om du skall driva många förbrukare som det blir krångligare. Ännu mer om du skall ansluta elverket till husets vanliga elsystem.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Hur löser man jorden då?
Det är ju vara en enfasig inkoppling via ett vanligt uttag.
Så, ingen jordning behövs.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Idag kostar en täljstensugn som min runt 160 000 plus uppbyggnad, skorsten mm.
Har m a o gått upp nära på
100 000 kr på 20 år.
Men köper hellre det, och fixar en smaskig pizza, än att köpa en ny bil, eller byta ut ett fullt fungerande kök.
Och tycker att prisutvecklingen faktiskt är helt ok.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Avger gasol fukt vid förbränning?
Ja, vatten och koldioxid.

• Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
I vilka mängder då förutom värme?

Ponera att jag driver ett gasolkök med en full 2 kg:s kula tills gasen tar slut.

Har svårt att tro det finns något vatten alls i gasolkulan.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
I vilka mängder då förutom värme?
~1.5 liter vatten per kg gas.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Så du menar att det är mer vatten i gasolkulan än ren gas?

Nåt verkar halta.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så du menar att det är mer vatten i gasolkulan än ren gas?

Nåt verkar halta.
Vattnet bildas vid förbränningen, det finns inte i gasen.

• Gilla
Ichimoku64 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.