10 733 läst ·
203 svar
11k läst
203 svar
Alternativa värmekällor vid strömavbrott?
Är det verkligen möjlig att den blåser in avgaserna?O [old rusty] skrev:
Det gör ju att den i praktiken är oanvändbar till annat än att tina av bilen?
Då vill jag varmt rekommendera en modern vedspis med modulskorsten, ger både värme och möjlighet att laga mat vid strömavbrott.M Mjauet skrev:
Du kan tvivla bäst du vill. Ingen skorsten som du ser och står i manualen "Hannuse skrev:
WARNING! Risk of indoor air pollution! Use this heater
only in well ventilated areas! Provide at least a 2,800 sq
cm opening of outside air for every 29,3 kw/hr or 100,000
BTU/hr of heater rating. Provide a larger opening if more
heaters are being used."
Det är inte outhärdligt om man värmt upp ett större garage snabbt, men skulle inte vilja hålla värme löpande med en sån.
Står spisen vid en yttervägg kan skorstenen även dras på utsidan av huset om det inte funkar bra rakt upp. Sotaren siade om dåligt drag och svårtänt när vi installerade själva för 15+ år sedan men vi har inte upplevt det hittills efter vad som måste närma sig tusen tändningar.M Mjauet skrev:
Jag har erfarenhet av dåligt drag och svårtänt vid utanpåliggande skorsten, men det beror naturligtvis på husets ventilation också. Min skorsten är installerad vid ytterväggen på en långsida, så att en stor del av den går ovanför taket, vilket bara det gör det svårtänt.G gunric skrev:
Men hursomhelst, vedkamin är väldigt bra enligt mig, särskilt om det är smällkallt ute då den har hög effekt. Den kan även åstadkomma lite bättre ventilation om man inte har separat tilluft. Och mysfaktorn ska man inte underskatta, den är en stor del av charmen med att äga ett hus.
Sant, likafullt skulle man ju kunna tänka sej en enkel vedkamin typ Ugglan eller Laxen och en förbered brandsäkerskiva som kan sättas in i ett litet fönster och dras ut en enkel skorsten igenom vid nödsituationerH heimlaga skrev:
Om jag var i ts situation skulle jag nog ha införskaffat en eller flera portabla vedkaminer och ordna tillgång till ett lagom lager ved.F fribygg skrev:
Jag skulle förbereda och tänka ut placering av kamin/kaminer och provisoriska skorstenar på lämpligt sätt.
Det kan ju självklart finnas pelletskaminer som brinner även utan el, isåfall vore det ju ett alternativ med lättåtkomligt och lättlagat bränsle som borde få förvaras i bostad eller förråd utan nån mängd begränsning likt de som finns för gasol och bensin.T T1m08y skrev: