O [old rusty] skrev:
Ni pratar om olika saker.
Finns gott om billigare "dieselkanoner" som inte har avgasrör utan blåser dieselavgaser rakt ut tillsammans med värmen.

Här är en vanlig:
[länk]
Är det verkligen möjlig att den blåser in avgaserna?
Det gör ju att den i praktiken är oanvändbar till annat än att tina av bilen?

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Är det verkligen möjlig att den blåser in avgaserna?
Det gör ju att den i praktiken är oanvändbar till annat än att tina av bilen?
"Sörj för god ventilation..." :)

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Min tanke är att ha ett rum där temperaturen är något behagligare. Där man vistas och sover. Resten av huset bara någon plusgrad för att förhindra frysta rör.
Då vill jag varmt rekommendera en modern vedspis med modulskorsten, ger både värme och möjlighet att laga mat vid strömavbrott.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
"Sörj för god ventilation..." :)
Recensionerna på den verkar ju i alla fall peka på att den används till att värma upp byggnader som man vistas i, så jag tvivlar på att den blåser in avgaserna.
Men det kanske bara är dom som överlevt som har skrivit?

• Haha
  • Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vi har haft portabla dieselvärmare på byggen och det jag kan säga om dem är att luften inte är hälsosam att vistas i längre tider. Dieselröken blåses ju ut i lag med varmluften.
Finns ju dieselvärma med avgasrör. Har själv en liten på ca 5kw i garaget.

• Gilla
Ichimoku64 och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Recensionerna på den verkar ju i alla fall peka på att den används till att värma upp byggnader som man vistas i, så jag tvivlar på att den blåser in avgaserna.
Men det kanske bara är dom som överlevt som har skrivit?
Du kan tvivla bäst du vill. Ingen skorsten som du ser och står i manualen "
WARNING! Risk of indoor air pollution! Use this heater
only in well ventilated areas! Provide at least a 2,800 sq
cm opening of outside air for every 29,3 kw/hr or 100,000
BTU/hr of heater rating. Provide a larger opening if more
heaters are being used."

Det är inte outhärdligt om man värmt upp ett större garage snabbt, men skulle inte vilja hålla värme löpande med en sån. :)

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Ni tycks gilla vedkaminer. 🤪

Är det dyra ingrepp att få en täljstenskamin installerad? Huset har en krypgrund så kanske blir en kostnad att förstärka den? Samt en skorsten som går upp via en kallvind. Så krävs väl lite extra jobb med isoleringen där också.
Står spisen vid en yttervägg kan skorstenen även dras på utsidan av huset om det inte funkar bra rakt upp. Sotaren siade om dåligt drag och svårtänt när vi installerade själva för 15+ år sedan men vi har inte upplevt det hittills efter vad som måste närma sig tusen tändningar.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Nackdelen med att ha skorstenen på utsidan är att en stor del av värmen i veden då används för att värma utomhusluft i stället för inomhusluft.

• Gilla
Mjauet och 3 till
  • Laddar…
G gunric skrev:
Står spisen vid en yttervägg kan skorstenen även dras på utsidan av huset om det inte funkar bra rakt upp. Sotaren siade om dåligt drag och svårtänt när vi installerade själva för 15+ år sedan men vi har inte upplevt det hittills efter vad som måste närma sig tusen tändningar.
Jag har erfarenhet av dåligt drag och svårtänt vid utanpåliggande skorsten, men det beror naturligtvis på husets ventilation också. Min skorsten är installerad vid ytterväggen på en långsida, så att en stor del av den går ovanför taket, vilket bara det gör det svårtänt.

Men hursomhelst, vedkamin är väldigt bra enligt mig, särskilt om det är smällkallt ute då den har hög effekt. Den kan även åstadkomma lite bättre ventilation om man inte har separat tilluft. Och mysfaktorn ska man inte underskatta, den är en stor del av charmen med att äga ett hus.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nackdelen med att ha skorstenen på utsidan är att en stor del av värmen i veden då används för att värma utomhusluft i stället för inomhusluft.
Sant, likafullt skulle man ju kunna tänka sej en enkel vedkamin typ Ugglan eller Laxen och en förbered brandsäkerskiva som kan sättas in i ett litet fönster och dras ut en enkel skorsten igenom vid nödsituationer

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
T T1m08y skrev:
Min far har en skorstenslös pelletskamin med ett hål ut i fasaden bara. Väldigt smidig.

[länk]
Fungerar den utan el?

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fungerar den utan el?
Nej såklart inte! Hjärnsläpp av mig

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sant, likafullt skulle man ju kunna tänka sej en enkel vedkamin typ Ugglan eller Laxen och en förbered brandsäkerskiva som kan sättas in i ett litet fönster och dras ut en enkel skorsten igenom vid nödsituationer
Om jag var i ts situation skulle jag nog ha införskaffat en eller flera portabla vedkaminer och ordna tillgång till ett lagom lager ved.
Jag skulle förbereda och tänka ut placering av kamin/kaminer och provisoriska skorstenar på lämpligt sätt.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
T T1m08y skrev:
Nej såklart inte! Hjärnsläpp av mig
Det kan ju självklart finnas pelletskaminer som brinner även utan el, isåfall vore det ju ett alternativ med lättåtkomligt och lättlagat bränsle som borde få förvaras i bostad eller förråd utan nån mängd begränsning likt de som finns för gasol och bensin.

• Gilla
Jernhand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.