Gällande värmekällor.
Innan vi installerade kamin så hade vi gasolkamin som reserv. Målsättningen då var främst att kunna fördröja innan jag var tvungen att tömma vattensystemen vid elavbrott.
Inte att ha det bekvämt i hela huset.

Att ladda mobiler och liknande småsaker löser bilarna eller andra fordon lätt (om än fantastiskt ineffektivt).

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Gällande värmekällor.
Innan vi installerade kamin så hade vi gasolkamin som reserv. Målsättningen då var främst att kunna fördröja innan jag var tvungen att tömma vattensystemen vid elavbrott.
Inte att ha det bekvämt i hela huset.

Att ladda mobiler och liknande småsaker löser bilarna eller andra fordon lätt (om än fantastiskt ineffektivt).
Min tanke är att ha ett rum där temperaturen är något behagligare. Där man vistas och sover. Resten av huset bara någon plusgrad för att förhindra frysta rör.

Tomture61
M Mjauet skrev:
Min tanke är att ha ett rum där temperaturen är något behagligare. Där man vistas och sover. Resten av huset bara någon plusgrad för att förhindra frysta rör.
Vedkamin + sprit / gasol kök 👍

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Håll 8°C i resten av huset. Det finns alltid kallare ställen som kan frysa även om du tror det är plusgrader. Vatten som går i ytterväggarna exempelvis. Och spola vatten då och då.

Fter Gudrun så isolerade vi av ovanvåningen mha täcken i trapphuset. Sedan eldade vi på bottenvåningen. Det gjorde att inte alla värme gick uppåt i huset. Vi hade ju kunnat hålla hela huset varmt, men varför då? Det fanns inget att göra i resten av huset ändå. På detta sätt slapp vi dessutom att elda hela natten. Vi lagade mat på spritkök med gasol i köket på ovanvåningen, men i övrigt höll vi oss på bottenvåningen.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
En modern Luftvärmepump är aldrig fel.

Jag har alla mina på stickkontakt med anledning att kunna dra ur vid närgången åska.

Men det räcker med skarvsladd till ett 2kw elverk eller plugga in i elbilen som troligen har 60-90 kWh.

Är det lokalt avbrott på egna gatan och inte jävligt väder skulle jag direkt köra en pump på elbilen i 2 dygn, sen ladda upp 20 minuter inne i stan.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
Jag slår ett slag för en Wallas dieselkamin.
Extremt enkel att använda, tar väldigt lite ström, och den är inte ens ful.
Finns lite olika varianter, men tänker att den som är på 4kW bör passa er.

Vill man ha en värmekälla som man också nyttjar till annat än just beredskap, då skulle jag naturligvis satsa på en vedkamin.
Själv har jag en med inbyggd fläkt, och ett rörsystem som någ till andra delar av huset.

Men är det bara för beredskap så skulle jag satsa på en Wallas, det är mycket pålitliga saker.

• Gilla
Ichimoku64 och 2 till
  • Laddar…
Jag är fruktansvärt dåligt förberedd för detta.
Men jag köpte en sånhär som borde vara tillräcklig att värma min tvättstuga där jag har inkommande vatten och hydropressen stående.
Kostade i princip ingenting och samma passande gastuber har jag till friluftsköket.
https://www.motonet.se/produkt/atom-gasvarmare-campingmodell-1-kw?product=55-24465

Jag har även braskamin så någon bjässegasolkamin behöver jag inte.

Men bunkra mat och vatten för en vecka? Nä.. orka.
Även vid strömavbrott på en vecka så lär jag behöva överge huset redan nästa dag och pulsa i snön till civilisationen för att ta mig till jobbet även om jag är totalt insnöad.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Är det dyra ingrepp att få en täljstenskamin installerad?
Det kan bli dyrt om man lejer bort arbetet så jag rekommenderar att man gör jobbet själv.
Normalt behöver man ingen tung eldstad och murad skorsten om man tänker sej en enkel eldstad för periodisk vedeldning utan man kan ta en lätt plåtkamin med modulskorsten ovanpå som kan placeras på ett vanligt träbjälklag utan förstärkning.

Vill man göra det billigt är nog själv montage av en bastu kamin och bastuskorsten bland det billigaste nytillverkat prefab man kan välja.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
"Att installera en vedkamin är ingen omöjlighet, men dyr installation, mycket jobb gällande ved, m.m.
om det ska vara huvudsaklig uppvärmning.

Annat är om det ska vara för myseldning och i nöd.

I det senare fallet inga större kostnader per år.

- En Isokern dubbelmantlad skorsten monterar du själv om du är lite händig. Kräver ingen extra isolering.
Var riktigt kul att göra.
Dock behövde grunden förstärkas.

Eldstaden behöver ju inte vara lika tungt som min. Har en större täljstensugn som väger 2 ton.
Står på en riktigt stabil gjuten grund mitt i huset under trossbotten.
Enda värmekällan i drift kalla årstiden...
I dag är dessa ugnar ca 100 000 dyrare än för 20 år sedan, plus köpt montering minst två dagar om allt är förberett.

Jag tror att enklare och lättare snygg eldstad med mycket glas vore lättare att installera, tillsammans med en lättare plåtskorsten.

Det är skillnad att i nöd värma och trivselelda då och då, än att elda för värmen hela kalla årstiden.
I det senare fallet behövs mycket tung massa för att avge värme över natten eller en hel dag utan kontinuerlig eldning, om det ska bli effektivt.

Har trefas elverk som går på BO-diesel, till bl a den djupborrade brunnen med hydropress. Matar via liten Byggcentral så jag kan belasta på alla tre faserna.

Samma diesel till min båt.
Kan inte bli bakterier. Kan långtidsförvaras. Köps på t ex OK.

Normalt har jag alla dörrar öppna inomhus, för att värmen från ugnen ska sprida sig.
Vid ev kris öppnar jag även dörren till vidbyggda garaget.

Eldar nu på morgonen och på kvällen. - 7 grader ute.

Att placera en skorsten med ordentlig grund intill yttervägg / stenfot är s a s simpelt jämfört med att utföra detta mitt i huset, vilket jag gjorde.
Gjöt en pjäs i krypgrunden på totalt ca 2 kbm, som jag sen murade upp mot golvet av Ytongbalk.

Betong rallades in genom huset i skottkärror och tippades genom det chakt som senare rymde kanalen för friskluften till ugnen utifrån stenfoten genom ett spirorör.

Slutligen färdigställdes stabila ugnsgrunden genom att gjuta en armerad platta i trossbotten, för att fördela vikterna av skorsten och ugn på totalt 3 ton.

Pust.... T o m jobbigt att bara skriva om detta ...
Tog ca 6 veckor att få till det, utan att hyra in folk. Förutom till själva byggandet på plats av täljstensugnen.

Redigerat:
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Vad sägs om en portabel dieselvärmare? Ställs utomhus och värmealstringen leds med tillhörande slang in i bostaden. Fördelaktigt då kinaelverk eller dieselvärmeverk ju är ineffektiva i grunden, men här är poängen ju just att ta vara på spillvärmen! Finns för några tusenlappar, behöver inte vara ett dyrt.

Men själv hade jag nog kört dieselelverk och drivit värmepumpen med det, kräver ju dock att man klarar att koppla på trefasuttag från värmepumpen. Själv har jag en bra LLVP som jag hade drivit, bara elen från verket är "ren" nog. Men jag har satt in kamin så klarar mig ändå med den.

• Gilla
Roger Magnusson2 och 1 till
  • Laddar…
Hade hit en behörig elektriker som fixade så att jag via trefaskabel från elverket kan mata min trefas vattenpump vid behov. Mycket smidigt och säkert så klart.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Vad sägs om en portabel dieselvärmare? Ställs utomhus och värmealstringen leds med tillhörande slang in i bostaden. Fördelaktigt då kinaelverk eller dieselvärmeverk ju är ineffektiva i grunden, men här är poängen ju just att ta vara på spillvärmen! Finns för några tusenlappar, behöver inte vara ett dyrt.

Men själv hade jag nog kört dieselelverk och drivit värmepumpen med det, kräver ju dock att man klarar att koppla på trefasuttag från värmepumpen. Själv har jag en bra LLVP som jag hade drivit, bara elen från verket är "ren" nog. Men jag har satt in kamin så klarar mig ändå med den.
Vi har haft portabla dieselvärmare på byggen och det jag kan säga om dem är att luften inte är hälsosam att vistas i längre tider. Dieselröken blåses ju ut i lag med varmluften.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
Har man krypgrund är det enkel med tilluften till en vedkamin, bara att gjuta en liten fot i grunden och mura upp en bas. Vedspis är ändå det ultimata överlevartrixet. Värme, Laga mat, ny ved finns i skogen vid kris.

Har man solceller och batterier kan man dessutom koppla upp ett litet elverk, då kan elverket ladda batterierna och invertern kan driva huset som normalt stötvis även om elverket är klenare än totala behovet.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vi har haft portabla dieselvärmare på byggen och det jag kan säga om dem är att luften inte är hälsosam att vistas i längre tider. Dieselröken blåses ju ut i lag med varmluften.
Jaha, man ska ju inte ställa värmaren inne där man vistas. Den ska stå utanför och självklart ska man inte leda in avgaserna. Det låter som en dålig montering av maskinen du har erfarenhet av. Dieselvärmare används mycket av folk som bygger campervans eller bor i bilar, jag har aldrig hört om någon som leder in avgaserna också i bilen.

• Gilla
Ichimoku64 och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Jaha, man ska ju inte ställa värmaren inne där man vistas. Den ska stå utanför och självklart ska man inte leda in avgaserna. Det låter som en dålig montering av maskinen du har erfarenhet av. Dieselvärmare används mycket av folk som bygger campervans eller bor i bilar, jag har aldrig hört om någon som leder in avgaserna också i bilen.
Ni pratar om olika saker.
Finns gott om billigare "dieselkanoner" som inte har avgasrör utan blåser dieselavgaser rakt ut tillsammans med värmen.

Här är en vanlig:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...629&gbraid=0AAAAACuLMi4fLp1uILor6PqQqpYL6KnZi

• Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.