pacman42 pacman42 skrev:
Vill du hålla hela huset varmt så behöver du värme i alla rum.
Undrar hur många kaminer behöver man då om man inte installerar en traditionell kökspanna med grova rör och självcirkulation?

Vore behovet däremot att kunna hålla huset varmt utan el en eller flera vintrar vore ju en traditionell panna med självcirkulation eller en kakelugn i varje rum runt en centralt placerad murstock en möjlig lösning.

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Att värma kåken en vecka med gasolkamin utan skorsten skapar dock en väldigt massa fukt i bostaden.
Avger gasol fukt vid förbränning?

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Vedkamin är värt det. Gärna vattenmantlad...
Vilket vill ha el för att driva en cirkpump.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Avger gasol fukt vid förbränning?
Mycket

• Gilla
Ichimoku64 och 2 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Vore inte en dieselkamin med avgasrör som avslutas utomhus ett tänkbart alternativ?
Vet iofs inte hur mycket diesel som får lagras vid/ i en bostad.
Vi har en 12v Kina-dieselvärmare som vi använder när vi vintertältar, den drar ca 14l/dygn och uppskattningsvis 50ah/dygn då man kör ungefär 8kw effekt.
Den skulle lätt kunna hålla ett hus med öppen planlösning frostfritt under en längre tid bara man har möjlighet att ladda batteriet, vilket de flesta har om man har en bil och ett par startkablar.

• Gilla
Ichimoku64 och 1 till
  • Laddar…
I
H heimlaga skrev:
Mycket
Jag kör med gasolkaminer och vid behov en gasolkanon i mitt renoverings projekt och har inte sett tecken på fukt någonstans, inte ens kondens på något fönster.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mycket
Hur mycket?

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Vilket vill ha el för att driva en cirkpump.
Det kan man ha ett par batterier till. Behöver de laddas så kan man koppla den till bilen.

• Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
S
I Incinerator skrev:
Jag kör med gasolkaminer och vid behov en gasolkanon i mitt renoverings projekt och har inte sett tecken på fukt någonstans, inte ens kondens på något fönster.
1kg Gasol blir vid förbränning bla. 1,5l vatten.

• Gilla
Ichimoku64 och 7 till
  • Laddar…
Tomture61
S Svammlet skrev:
Vi har en 12v Kina-dieselvärmare som vi använder när vi vintertältar, den drar ca 14l/dygn och uppskattningsvis 50ah/dygn då man kör ungefär 8kw effekt.
Den skulle lätt kunna hålla ett hus med öppen planlösning frostfritt under en längre tid bara man har möjlighet att ladda batteriet, vilket de flesta har om man har en bil och ett par startkablar.
Det absolut sämsta bränslet alla kategorier till en kamin är diesel .
Den luften bör ej inandas om den används innomhus / slutet utrymme.
Krävs skorsten till utsidan .

• Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det absolut sämsta bränslet alla kategorier till en kamin är diesel .
Den luften bör ej inandas om den används innomhus / slutet utrymme.
Krävs skorsten till utsidan .
Det är en typ webasto med avgasrör ut fast till en tiondel av priset, sök på Vevor.
Ger 4 kW mot annonserad 8 kW

• Gilla
Ichimoku64 och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
D Dilato skrev:
Det är en typ webasto med avgasrör ut fast till en tiondel av priset, sök på Vevor.
Ger 4 kW mot annonserad 8 kW
Har inget behov av detta .
Dock behov av vedbod som håller veden torr 😁

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Ni tycks gilla vedkaminer. 🤪

Är det dyra ingrepp att få en täljstenskamin installerad? Huset har en krypgrund så kanske blir en kostnad att förstärka den? Samt en skorsten som går upp via en kallvind. Så krävs väl lite extra jobb med isoleringen där också.

I
S Svammlet skrev:
1kg Gasol blir vid förbränning bla. 1,5l vatten.
Jäkla tur att jag inte kör så hårt med värmarna då, bara kanonen när jag vill ha varmt snabbt.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
S Svammlet skrev:
den drar ca 14l/dygn och uppskattningsvis 50ah/dygn då man kör ungefär 8kw effekt.
Häftigt diesel ni kör i stackaren.
Vanlig diesel innehåller ca 10kWh per liter.

Så du får max ut 140kWh ur dina 14 liter.
Eller 5.8kW kontinuerligt teoretiskt.
Om du använder all värme, vilket du antagligen inte gör för jag hoppas den har ett avgasrör.

• Gilla
Mjauet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.