Aaaah.... Strömlöst när vi kom hem!

- Och vi som ville ha värme i huset å lite mat.

Tja, eld i ugnen som vanligt kalla årstiden... Enda värmekällan, då vi stängt av all elvärme i bodelen sen tidigare. Inget konstigt med det.
Värmer med björkkubbar.

- Men så var det detta med mat.
Plockade fram det effektiva gasolköket, som har bl a på segelbåten. Ett aber med den typen är att panna o grytor halkar av🥴
Så därför har jag satt på fyra stöd.
Funkar även vid lägereld ute. Mycket stabilt. Blått gasolkök med extra stöd på en köksgolv. En hand pekar mot den stabila toppen av köket för att visa dess modifiering för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, så blev det stekta ägg på gåsa.
Gasolkök med blå låga på ett trägolv används som värme- och matlagningskälla under strömavbrott i ett kallt hus.
Skapa konto
Stekpanna med stekta ägg på en gasolbrännare i ett rum med trägolv, använd för matlagning vid strömavbrott.
Skapa konto

Använder Primus bensinkök när jag är i skog o mark... Inte lika stabilt, men så mycket lättare!

Triangiakök har jag fimpat för 40 år sedan.
Använder bara grytorna till dessa

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Aaaah.... Strömlöst när vi kom hem!

- Och vi som ville ha värme i huset å lite mat.

Tja, eld i ugnen som vanligt kalla årstiden... Enda värmekällan, då vi stängt av all elvärme i bodelen sen tidigare. Inget konstigt med det.
Värmer med björkkubbar.

- Men så var det detta med mat.
Plockade fram
Hur kallt har du i huset mellan dina eldningar?
Eldar galet på morgonen? Åker och jobbar och kommer hem till vilken temperatur på eftermiddagen?
Ingen frysrisk av vattenledningar i huset?

Enda värmekällan i bodelen. Ca 120 kvm boyta.
18 - 19 grader, vid typ - 10 ute på morgonen.
Eldar typ 1.5 - 2 timmar. Mysigt till frukost.

Tänder vid 16 - 17 tiden.
Eldar då lite hårdare med flera inlägg.
Oftast petar vi in några kubbar extra på glöden när det lackar mot kvällen. Då 20 - 22 grader inne.

Så klart, vid - 20 eldar vi nån timme mer.

- Planer finns på att installera 2 st LLVP:ar.
Varv en i garage/förråd.

Sägs vara effektiva.

.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Och öppen planlösning. Dörrar öppna till alla rum. På glänt till toaletter, där frånluften tas till FTX, så även i våtrummet.
Tilluft från FTX till sovrummen, kontoret och vardagsrummet.
Elementet i FTX avstängt! För dyrt att ha inkopplat.

Varmgrund typ Ytong. Nu 10 grader där nere. Ingen värmetillförsel där nere ö h t.

FTX... Som jag själv injusterart/optimerat till vad huset erbjuder.

Köpte huset 95. Aldrig haft problem med kyla, typ att det fryser e t c.

I garage och förråd finns elradiatorer inställda på 10 grader kalla årstiden. Skulle det bli längre strömavbrott, typ flera dagar, så öppnar vi dörren till det vidbygda garaget. Allt lugnt, god kontroll.

Djupborrad brunn. Hydropress.
Inte ens avloppet fryser
🫠
1-plan halvtimmerhus.

Redigerat:
Strömmen kom åter...

Så nu blev det inte nybakat denna gång...
Men väl mumsigt upptinat. Smakar nybakat,
t o m utan röklukt.

En person håller ett upptinat bröd nära en vedeldad ugn, i bakgrunden syns en tänd julgran.
Skapa konto

Kanske är det strömlöst även i morgon.... Räds inte. Alltid förberedd.

Inte dumt det heller, för då blir det att laga varm mat på alternativt sätt, utan micro, Airfryer och elektrisk köksspis/ugn.
Lider inte av det.

Behöver nära o kära m f l, så värmer vi upp stora Murikkan över öppen eld.

Redigerat:
En sak är säker....

Det går inte att bara peta sig i näsan om man håller på med egen vedeldning.

Men nu är jag inte lagd så.😇

H Hybro skrev:
En sak är säker....

Det går inte att bara peta sig i näsan om man håller på med egen vedeldning.

Men nu är jag inte lagd så.😇
Det finns sannolikt ganska många som varken har skog, motorsåg, klyvyxa, hydraulklyv eller traktor och vagn och ändå klara att värma sej med ved vid strömavbrott..

Jo, jo ... Så klart. Två säckar från B T kan räcka, om man har nåt att elda i. Och vägen dit inte är för lång.

Men jag känner stor tillfredsställelse med att fixa veden själv i vårsolen. Lite av en livsstil.
Värmer s a s flera gånger. Det är inte dumt alls. Absolut värt att testa.

Dock har jag ingen egen skog.

H Hybro skrev:
Jo, jo ... Så klart. Två säckar från B T kan räcka, om man har nåt att elda i. Och vägen dit inte är för lång.

Men jag känner stor tillfredsställelse med att fixa veden själv i vårsolen. Lite av en livsstil.
Värmer s a s flera gånger. Det är inte dumt alls. Absolut värt att testa.

Dock har jag ingen egen skog.
Vissa klarar att beställa hem ved såhär års och kapar och klyver den innan påsk, andra beställer hem färdigt huggen ved och "petar sej i näsan"

Om man bara ska ha veden vid strömavbrott kanske Bauhaus vedpall med en kubik travad björkved levererad med lastbil och handtruck direkt hem i garaget är det rimligaste?

Helt klart ett brukbart alternativ till odinarie uppvärmning om denna slås ut😉

Tråden handlade ju om "Alternativa värmekällor..."

Är ju alltid bra med nåt alternativ. Så man slipper man frysa och bli utan varm mat.

- Så om min ved tar slut av någon anledning, sätter jag i säkringarna till direktelen. Jag är förberedd🫡

Redigerat:
Det "poppade" upp ett annat alternativ hos mig idag, en annan typ av dieselkamin.
Verkar effektiv och i princip luktfri.
Prisbilden gör att jag personligen hade gått på en Wallas, och båda dessa alternativ kräver lite ström.
Dock så kräver denna ingen installation, men gissar att den inte är helt luktfi, i alla fall inte som reklamen säger.
https://rexnordic.eu/product/airrex-ah-200i-infrared-heater/

En Airrex AH-200i infravärmare med gallerfront, svarta rör, WiFi-symbol och fjärrkontroll, monterad på hjul.
Skapa konto

Hannuse Hannuse skrev:
Det "poppade" upp ett annat alternativ hos mig idag, en annan typ av dieselkamin.
Prisbilden gör att jag personligen hade gått på en Wallas, och båda dessa alternativ kräver lite ström.
Dock så kräver denna ingen installation, men gissar att den inte är helt luktfi, i alla fall inte som reklamen säger.
[länk]

[bild]
Går den att ansluta till skorsten alternativt leda ut avgasrör?

Hannuse Hannuse skrev:
Om det skall finnas en möjlighet att vistas i rummet när en eldstad utan skorsten är tänd så har den mycket nära 100% verkningsgrad.

Alla anordningar som eldar ett bränsle inomhus utan skorsten har enligt min erfarenhet det gemensamt att de luktar. Med högre effekt luktar det mer. Hellre lukt än kyla. Men det finns alternativ som luktar mindre.

Med det priset skulle jag hellre titta på en billig vedkamin med plåtskorsten. Det kanske blir dyrare. Men inte så mycket.

Den har säkert sin plats. Men för den svenska marknaden är jag ganska skeptisk till nyttan med en oljekamin som kräver el för att fungera.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det skall finnas en möjlighet att vistas i rummet när en eldstad utan skorsten är tänd så har den mycket nära 100% verkningsgrad.

Alla anordningar som eldar ett bränsle inomhus utan skorsten har enligt min erfarenhet det gemensamt att de luktar. Med högre effekt luktar det mer. Hellre lukt än kyla. Men det finns alternativ som luktar mindre.

Med det priset skulle jag hellre titta på en billig vedkamin med plåtskorsten. Det kanske blir dyrare. Men inte så mycket.

Den har säkert sin plats. Men för den svenska marknaden är jag ganska skeptisk till nyttan med en oljekamin som kräver el för att fungera.
Ja, jag är också skeptisk till att den inte luktar gammal Mercedes.
Ser man på siffrorna så verkar den ju dock ha väldigt hög verkningsgrad.
Att den behöver el ser jag inte som något hinder.
Jag tänker att man behöver el i alla fall, så det var liksom högst upp på min lista när jag började konstruera mitt system.
Men jag satsar som sagt var hellre på en beprövad Wallas, där man leder it avgaserna, och den är inte mycket dyrare.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.