10 750 läst ·
203 svar
11k läst
203 svar
Alternativa värmekällor vid strömavbrott?
Det kanske grannen som har en sådan har, jag får fråga hur han löste det. Han har i alla fall en kakelugn i modern tappning med vattenmantling. Cirkulationspumpen drivs med 12V och han har ett par batterier som kör vidare om det blir strömavbrott. Jag har ingen aning rörande hur länge de räcker dock, de detaljerna har vi inte kommit in på.J Jochi skrev:
Jag är 80 + och inte uppdaterad på bestämmelserna men inser fysikens lagar. Man får inte värma vatten i sluten anläggning.pacman42 skrev:
Det kanske grannen som har en sådan har, jag får fråga hur han löste det. Han har i alla fall en kakelugn i modern tappning med vattenmantling. Cirkulationspumpen drivs med 12V och han har ett par batterier som kör vidare om det blir strömavbrott. Jag har ingen aning rörande hur länge de räcker dock, de detaljerna har vi inte kommit in på.
Om ni vill ha en vattenmantlad kamin antar jag ni har ett vattenburet värmesystem som redan är avsäkrat, antingen via öppet exp-kärl eller med säkerhetsventil. Om man lägger till en panna får den inte vara avstängbar. Vill minnas det även finns krav på hur säkerhetsledning får förläggas.
Rostade. Vid så låga temperaturer som en kakelugn ger, så kokar inte syret ur. Bara en liten del och vattnet blir lite mer syrefattigt. Med öppet kärl, så sugs det in luft/syre från utsidan. Syrefattigt vatten tar åt sig syre och tillbaka på ruta ett, med syre i systemet. Så bäst med slutet system. Och då ska det helst kokas ur med hög temp. Inte ens en VP klarar att koka ur syret på ett bra sätt. För låg temp.F fribygg skrev:
I slutna system "rostar" syret ut förr eller senare (om inte temperaturen räcker) och när det är slut så händer inget mer.J jonaserik skrev:Rostade. Vid så låga temperaturer som en kakelugn ger, så kokar inte syret ur. Bara en liten del och vattnet blir lite mer syrefattigt. Med öppet kärl, så sugs det in luft/syre från utsidan. Syrefattigt vatten tar åt sig syre och tillbaka på ruta ett, med syre i systemet. Så bäst med slutet system. Och då ska det helst kokas ur med hög temp. Inte ens en VP klarar att koka ur syret på ett bra sätt. För låg temp.
Jag kokade ur syret.J jonaserik skrev:Rostade. Vid så låga temperaturer som en kakelugn ger, så kokar inte syret ur. Bara en liten del och vattnet blir lite mer syrefattigt. Med öppet kärl, så sugs det in luft/syre från utsidan. Syrefattigt vatten tar åt sig syre och tillbaka på ruta ett, med syre i systemet. Så bäst med slutet system. Och då ska det helst kokas ur med hög temp. Inte ens en VP klarar att koka ur syret på ett bra sätt. För låg temp.
Grannen har en kökspanna installerad på trettiotalet med öppet expansionskärl, varken pannan, rören eller radiatorerna eller expansionskärl har rostat igenom de första ca 90 åren
Det där är faktiskt kvalificerad rappakalja.J jonaserik skrev:Rostade. Vid så låga temperaturer som en kakelugn ger, så kokar inte syret ur. Bara en liten del och vattnet blir lite mer syrefattigt. Med öppet kärl, så sugs det in luft/syre från utsidan. Syrefattigt vatten tar åt sig syre och tillbaka på ruta ett, med syre i systemet. Så bäst med slutet system. Och då ska det helst kokas ur med hög temp. Inte ens en VP klarar att koka ur syret på ett bra sätt. För låg temp.
Öppn kärl drar inte åt sig syre annat än på den översta delen.
Detta vet jag för när jag bytte gamla nitade och svetsade järnkärl var de genomrostade. Men bara som en ring jämns med vattenytan. Längre ner var de rostfria.
Det finns en orsak till att akvarier syresätts med luftpumpar och inte genom vattenytan.
Mitt system har haft öppet kärl sedan 1950. Inga rostiga element här heller. Hjälper man inte till genom att låta vattnet sjuda blir det syrafritt i alla fall. Det tar bara lite längre tid.
Inte för att vara sån, men nu råkar jag hålla på med just akvarium.Intet skrev:
Det där är faktiskt kvalificerad rappakalja.
Öppn kärl drar inte åt sig syre annat än på den översta delen.
Detta vet jag för när jag bytte gamla nitade och svetsade järnkärl var de genomrostade. Men bara som en ring jämns med vattenytan. Längre ner var de rostfria.
Det finns en orsak till att akvarier syresätts med luftpumpar och inte genom vattenytan.
Mitt system har haft öppet kärl sedan 1950. Inga rostiga element här heller. Hjälper man inte till genom att låta vattnet sjuda blir det syrafritt i alla fall. Det tar bara lite längre tid.
Och dom syresätter man inte med luftpump, dom syresätter man primärt genom att cirkulera ytvattnet.
Sedan om du har rätt angående kärlen i ditt fall kan jag inte bedöma.
Aha. Sockerbitar är passé? Isåfall ger jag mig direkt ang. akvarier.Hannuse skrev:
Expansionskärl däremot cirkulerar inget vatten. Samma vatten i kärlet mest hela tiden.
Jag har haft för vana att kontrollera nivån i det öppna expansionskärlet en gång om året, det är inte alls ovanligt att jag tillsätter en halv eller en hel 2,5 kg dunk glykol som rostskydd och frostskydd, viss mängd vätska kanske man kokar bort, avdunstar osvIntet skrev:
Nja, inte passé, det kan ju faktiskt vara snyggt, och trevligt att titta på.Intet skrev:
Men helt klart ligger det nog någonting i att vattnet inte cirkulerar i ett expansionskärl.
Så….intressant!