10 734 läst ·
203 svar
11k läst
203 svar
Alternativa värmekällor vid strömavbrott?
Bör ju gå åt en del flaskor om det blir längre perioder, ligger inte energiinnehållet runt 10kWh/kg så en sån 250g borde vara runt 2,5kWh?S SirKnasen skrev:
Jag har en kamin avsedd för (lys)fotogen. Lite äldre modell än den på bilden.
Luktar nästan inget bortsett från när man tänder och släcker den.
Avger givetvis vatten vid förbränning, och förbrukar syre, så dom aspekterna får man beakta.
Men som nödvärme alldeles utmärkt.
Luktar nästan inget bortsett från när man tänder och släcker den.
Avger givetvis vatten vid förbränning, och förbrukar syre, så dom aspekterna får man beakta.
Men som nödvärme alldeles utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en liknande till garaget som ”backup”.M MagHam skrev:
Den producerar mycket CO2, men i övrigt tycker inte jag heller att lukten är något problem.
Så, en bra ”stödtjänst” under vissa former.
Jag har en braskamin också. Min tvättstuga är i en separat byggnad.L Liljeros skrev:
Jag har ett gäng 450g tuber. Med 71g gas per timme vid full effekt så ska en tub klara en hel natt.
Jag köpte 4x450g tuber för 199Kr på Biltema. Brukar göra av med en tub per sommar vid camping och fjällvandring.
Ja det är mycket riktigt att det kommer gå flertalet tuber vid längre avbrott men jag vinner lite tid.
Oavsett hur långt strömavbrottet kommer bli så får jag elda satan på morgonen i kaminen och tända den lilla gasvärmaren i tvättstugan och överge huset för att ta mig till jobbet.
Förhoppningsvis är inget sönderfruset på kvällen.
Både jag och min sambo har nog förhoppningsvis så pass förstående arbetsgivare att någon av oss skulle få åka hem och rädda huset från att frysa sönder om det skulle bli kritiskt.
O [old rusty] skrev:
Är det verkligen samma energiinnehåll i en liter diesel som i ett kg gasol?L Liljeros skrev:
Det är ungefär samma energiinnehåll per kg av de flesta oljor och enkla kolväten. Så ungefär samma i ett kg diesel som i ett kg gasol.I Incinerator skrev:
Räknat i kronor per kWh vinner Dieseln absolut. Men ibland finns det fler saker att tänka på. Diesel är sämre att använda utan skorsten.I Incinerator skrev:
M Mjauet skrev:
Vad tror ni om denna?M MagHam skrev:
https://www.sunwind.se/alla-produkter/varme/fotogenkamin/fotogenkamin-inverter-6008-4kw
En power station (t.ex. Ecoflow) eller elverk behövs förstås. Men tänker att den borde kunna värma en rejäl del av huset.
Använder man HVO istället för diesel så är den renare vid förbränning.A Avemo skrev:
Jag skulle nog till och med sträcka mig till att en dieselvärmare är direkt olämplig i bostäder utan skorsten.A Avemo skrev:
Finns väl såna infra-varianter men dom är ju ganska stora.
4 kW räcker ganska långt. Men om det är just för beredskap vid strömavbrott man vill ha den skulle jag föredra en pryl som inte behöver el för att fungera.M Mjauet skrev:
Det är möjligt. Men gasol är ännu renare vid förbränning.I Incinerator skrev: