Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag är också skeptisk till att den inte luktar gammal Mercedes.
Det är en kontinuerlig förbränning. Det är inte så komplicerat att få den mycket renare än vad som är möjligt med en dieselmotor. Men dieselbränslet är ju inte helt rent ändå.

Hannuse Hannuse skrev:
Ser man på siffrorna så verkar den ju dock ha väldigt hög verkningsgrad.
Allt annat vore orimligt. Verkningsgraden på en eldstad kan bara sjunka från 100% på två sätt. Det ena är ofullständig förbränning vilket just skulle lukta gammal Mercedes. Det andra är att värmen hamnar någonstans där den inte gör nytta. Typiskt ut genom skorstenen som ju inte finns på den kaminen. Att det krävs ventilation när den är igång och att detta tar energi finns inte med i deras angivelse.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag tänker att man behöver el i alla fall, så det var liksom högst upp på min lista när jag började konstruera mitt system.
Det är kanske en mindre dålig lösning än att köra ett elelement på elverk. Men jag ser värme som högre prioritet än el när det gäller beredskap.

Hannuse Hannuse skrev:
Men jag satsar som sagt var hellre på en beprövad Wallas, där man leder it avgaserna, och den är inte mycket dyrare.
Det är ju beprövat och luktfritt.

A Avemo skrev:
Det är en kontinuerlig förbränning. Det är inte så komplicerat att få den mycket renare än vad som är möjligt med en dieselmotor. Men dieselbränslet är ju inte helt rent ändå.

Allt annat vore orimligt. Verkningsgraden på en eldstad kan bara sjunka från 100% på två sätt. Det ena är ofullständig förbränning vilket just skulle lukta gammal Mercedes. Det andra är att värmen hamnar någonstans där den inte gör nytta. Typiskt ut genom skorstenen som ju inte finns på den kaminen. Att det krävs ventilation när den är igång och att detta tar energi finns inte med i deras angivelse.

Det är kanske en mindre dålig lösning än att köra ett elelement på elverk. Men jag ser värme som högre prioritet än el när det gäller beredskap.

Det är ju beprövat och luktfritt.
Jag tänker inte köra element på elverk, däremot en kaminfläkt.
Jag minimerar min elförbrukning, för att kunna dimensionera ner elverket och bränslereserven.
Men helt utan el ser jag inte som möjligt, man måste ha tillgång till el, om än i liten mängd.

Intressant tråd! Men de flesta inläggen tar inte direkt upp det som för några av oss nog är huvudproblemet - hur man skulle hindra frysning av vattenrör för värme och tappvatten. Att få värme och föda kan man nog alltid lösa, typ i ett rum; i sista hand genom att ge sig av någon annanstans. Men frysrisken. Man kan bara avundas dem som har gamla grova värmerör som fungerar med självcirkulation och har kvar en ansluten kökspanna! Alla problem lösta!

Värmerör förses med glykol.
Om det finns tappvatten tillgängligt kan man öppna en kran så att man får minsta stråle utan att det droppar.

ok! Är det alltså oproblematiskt att ha glykol i värmeledningen? I så fall så får man alltså försöka beräkna vattenvolymen och tillföra en lagom mängd.

P Pelotard skrev:
ok! Är det alltså oproblematiskt att ha glykol i värmeledningen? I så fall så får man alltså försöka beräkna vattenvolymen och tillföra en lagom mängd.

För golvvärme kan räkna med en liter vatten per kvm.
Glykolen bör vara av långtidstyp.

P Pelotard skrev:
Det är helt oproblematiskt. Välj lämplig glykol tex propylen med lite tillsats mot korrosion. Man behöver inte överdosera heller för att undvika skador pga frysning. Man får se till att systemet är tätt och ev packboxar mm i skick eftersom glykolen ökar möjligheten till läckage i svagpunkter men normalt inget problem.

Tappvattnet får man i förväg ordna så man kan tappa ur eller i sämre lägen blåsa ur vattnet om det blir så långvarigt avbrott i försörjningen att man måste dränera.

GK100 GK100 skrev:
Tappvattnet får man i förväg ordna så man kan tappa ur eller i sämre lägen blåsa ur vattnet om det blir så långvarigt avbrott i försörjningen att man måste dränera.
Hur kan man göra det rent konkret?

A Alikzus skrev:
Beroende på hur rördragningen är gjord tex sätta avtappningar i lågpunkter och även något ställe där man kan släppa in luft eller blåsa om det inte räcker med öppna kranar. Oftast blir det nog helt perfekt att sätta någon avtappning om det behövs och det gör det nog rätt ofta. Dumt att behöva lossa och skilja vid kopplingar osv.

Sen får man också se det som så att är det öppet och trycklöst i stort sett tomt ska det mycket till att det fryser sönder om lite vatten står kvar här och där när det kan röra sig lite vid expansionen och kanske inte ens fullt i röret.

A Alikzus skrev:
Man installerar t-rör med ventil och propp för avtappning och eller för inblåsning av tryckluft.
Ingjutna ledningar i bottenplatta blåser man ur. Alternativt pumpar man in rödspritvatten. Så gjorde jag i min båt. Sedan spolar man rent på våren. Det kräver lite förberedelse och utrustning.

P Pelotard skrev:
ok! Är det alltså oproblematiskt att ha glykol i värmeledningen? Har man gängade lintätade stålrör kan läckage risken nog vara större

För min del har jag ju faktiskt gängade lintätade stålrör, så det var ju ett aber. De går också dolt och oåtkomligt en hel del. Och eftersom det är 90-gradersvinklar upp från golvet till radiatorerna så måste det väl finnas skarvar där nere. Då kanske jag inte vågar ha i glykol för om det börjar läcka dolt så blir det ju ett helvete att åtgärda. Synd! För annars är det ju en excellent lösning på ett stort problem!

Läste nu på vvs-forum att glykol tydligen inte alls är något man ska ge sig på att hälla i. Tycks vara högst problematiskt. Fick inte klart för mig om det bara handlar om att det är noga med exakt vad för produkt man använder. Men man bör nog kolla upp detta om man funderar på glykol.

P
Allt beror ju mycket på vad det är för kris man försöker klara ,,

Om det vart storm i ett område så några tusen personer i ett område blivit utan ström och det då tar några veckor innan alla har ström längst ut på nätets avkrokar

Eller om man tänker mer hela /halva sverige utan ström

DEt räckte ju med stormen johannes så vart det ju brist på elverk i stora delar av sverige och då var det väl egentligen rätt få som hade långa elavbrott och enkelt att få tag på drivmedel vid nästa mack om den första råkade ligga i området utan el...

Och sanningen att säga dom flesta elverk av lågpris kina kvalitet är inte så mycket till kvalitet när dom ska börja köras stora delar av dygnet.. Visst dom funkar ju bra vid en kris där man på 1 vecka eller 2 i ett litet område där man kan åka utanför och tanka drivmedel diesel..

Men vid en större kris så kommer ju mängden drivmmedel /diesel att få tag på rätt snabbt upphöra när inte mackar fylls på och ingen el så macken funkar..

Diesel värmare och dieselkanoner finns dels enkla luftburna dom allra enklaste 2-3 tusen på biltema jula skickar ju ut avgaserna i värmen rakt ut i det som ska värmas upp.. olämpligt att köra i bostadsutrymmen då möblerna kommer lukta dieselavgaser rätt länge efteråt..
Dom lite bättre och mycket dyrare separerar värme och avgaser eller kör värmen i vattenburet system. men alla dessa behöver ström för att fungera antingen 240 volt eller om man tittar på dom för fordonsbruk så är det 12 eller 24 volt som kommer behöva en strömkälla som laddas för att funka nån längre stund.. så litet elverk behövs också

drivmedel som diesel även om man helst om man tänkt lagra ska köpa båtdiesel elelr B0 som kan lagras bättre så är det ändå begränsad lagringsrid och bensin till elverk har nästan än värre problem då mack bensinen är helt värdelös att lagras..där är det väl akylatbesinen som kan lagras bättre och har hållbarhet..

Vedeldning är helt enkelt oslagbart då bränslet kan sparas oändligt länge i enkla vedbodar på gården och
man behöver ingen ström om man inte har vattenburet och har cirkulationspumpar som behöver köras för funktion..
Och även om huset har vattenburet så känns det säkrast med rent luftburen vedkamin som värmer huset
och man kan klara sig riktigt länge och hitta mer att elda vid behov. vid en större kris så kommer det väl ofta bli svårt att uppbringa drivmedel i nån längre tids omfattning,,

Skulle nog säga att en vedkamin är den bästa lösningen som ändå går att installera rätt billigt om man tänker sig enklare kamin i plåt och plåtskorsten..

och ger möjlighet att prova och lära sig hur det fungerar innan det är kris och ja det kostar pengar men det gör även dom andra grejerna , ska vi handla kvalitets elverk och 150 Liter akylatbensin som kan lagras och en diesel värmare som separerar avgaser ifrän varmluften och möjlighet att få ut avgaser genom icke brandfarligt material ut genom nåt urplockat fönster och sen en större mängd diesel som ska köras i diesel kanonen eller stort 3 fas bensin eller dieselelverk som kan driva bergvärmepumpen så framstår vettig vedeldning som inte så dyrt egentligen.. inte om vi räknar bort kina elverken och ska ha kvalitet, som tål att gå längre tider..

Nästan så den där diesel kaminen som ska installeras så avgaserna kommer ut säkert och utan brandfara ,så är det fasiken inte så mycket svårare att ha en enklare vedkamin och rörkrökar och rör till tillfällig skorsten och några brandtåliga skivor och lite brandisolering bakom så ett fönster kan tas ut och ge plats för skivor och tillfällig skorsten för vedkaminen..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Halloj!
Mina två cent (har inte läst alla övriga inlägg i tråden), för långvarig kris:
Failsafe i flera nivåer är bra.

Fotogen kamin är relativt billigt att införskaffa (diesel / gas kommer att finnas vid katastrof) och kan flyttas runt i huset.

Skulle definitivt investera i en en vedeldad kamin (hög mysfaktor). Ved kommer alltid att finnas i skogen.

För att driva 3-fas bergvärme etc med ett 3-fas elverk behöver du ett ordentligt kraftigt för de tål inte att gå ojämnt över faserna (tål ca 15-25 % ojämn gång). Med ett kraftigt elverk så får du då ut tillräckligt med effekt (vid 15-25% effekt) och kan driva husets alla brukare. Importera elverk via Kina kan eventuellt bli billigare. Skulle satsa på diesel då den raffinerade bensinen tar slut först om kriget kommer.

Det är möjligtvis bättre då att införskaffa ett enfas elverk som inte har detta problem men då går det inte att driva 3-fas brukare såsom bergvärme utan bara spis och ugn tex (vara förbrukning kan ligga över två faser men kan kopplas om).
Vattenpump som går på enfas alternativt manuell handpump må också beaktas om den möjligheten finns.

// J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.