5 479 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Alternativ till Norton
Stämmer.Alfredo skrev:
Varken Apoteket eller Willys är ett riktigt problem men att inte komma åt sin bank där jag har allt sparkapital när man som jag är utomlands långa tider (jag lämnade Sverige 5:e Maj och kommer kanske tillbaks i Oktober) är ett verkligt problem.
Utan VPN skulle jag inte kunna komma åt mitt konto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte så konstigt att om man vägrar uppgradera så funkar till slut ingenting. Om du har Windows 8 så kan diu inte köra senaste DOOM-spelet.
Det ska du nog bara se som rekommendationer över vad de själva testat och vet fungerar. De skriver även:aspa-hasse skrev:
”Webbläsarna i listan är testade av banken och fungerar i vår internetbank. Vår webbplats fungerar även i andra moderna webbläsare som har stöd för webbstandarder satta av W3C. När du använder dig av andra webbläsare än de i listan har vi begränsad möjlighet att hjälpa till."
Jag har aldrig haft några problem med banker i Linux.
Har man inget ledigt utrymme måste man ju fixa det oavsett om man ska köra 10 eller 11.A AndersS skrev:Även om ts idag har problem utrymmet på hårddisk, min tolkning utifrån vad ts skrivit utifrån rensning?
Hur fungerar det då med Win11?
Och byta hårddisk med ytterligare åtgärder?
Men nu går jag kanske händelserna i förväg.😉
Skrivet från en ASUS Zenbook med Win10 och får leva så innan den förpassas till elektronikkyrkogården.
Banker har spärrat access från vissa länder minst de senaste 15-20 åren. Jobbar man för ett svenskt företag har det gått att köra företags vpn och utföra betaluppdrag.D Dilato skrev:Stämmer.
Varken Apoteket eller Willys är ett riktigt problem men att inte komma åt sin bank där jag har allt sparkapital när man som jag är utomlands långa tider (jag lämnade Sverige 5:e Maj och kommer kanske tillbaks i Oktober) är ett verkligt problem.
Utan VPN skulle jag inte kunna komma åt mitt konto.
[bild]
Att man inte skulle få använda sin internetbank/bankapp från andra länder??? Låter helt orimligt. Länka gärna till några villkor med det innehållet.jarlh skrev:
Jag befinner mig regelbundet utom EU, ibland i flera månader i sträck, och har aldrig haft några problem med någon banks internetbank/bankapp eller hört att det skulle vara fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Banken skiter i om du har Linux, Windows, MacOS eller något annat OS. De skiter också i om du kör Edge, Chrome, Firefox, Safari, Opera eller Internet Explorer. De hjälper bara inte till med vissa saker. Banken blir inte smittad så varför skulle de bry sig?
I Sverige har väl samtliga banker stark autentisering så det är inte heller något problem. Vissa banker i utlandet nöjer sig med användarnamn och lösenord och där är det ju känsligare, på många sätt.
Det som är problem med Linux är om man vill köra BankID på kort till exempel, men det är det nog få som gör.
Risken med bankaffärer är inte att man kör ett äldre OS utan att man blir uppringd av folk som ber en använda sitt mobila BankID, och då spelar OS eller webbläsare ingen roll.
I Sverige har väl samtliga banker stark autentisering så det är inte heller något problem. Vissa banker i utlandet nöjer sig med användarnamn och lösenord och där är det ju känsligare, på många sätt.
Det som är problem med Linux är om man vill köra BankID på kort till exempel, men det är det nog få som gör.
Risken med bankaffärer är inte att man kör ett äldre OS utan att man blir uppringd av folk som ber en använda sitt mobila BankID, och då spelar OS eller webbläsare ingen roll.
Det här har tydligen ändrats, men för 15-20 år sedan fick man inte göra det på min bank. Jag frågade bankmannen om de kollade var man var, men det visste han inte. (Det gick utan problem...)Alfredo skrev:
Att man inte skulle få använda sin internetbank/bankapp från andra länder??? Låter helt orimligt. Länka gärna till några villkor med det innehållet.
Jag befinner mig regelbundet utom EU, ibland i flera månader i sträck, och har aldrig haft några problem med någon banks internetbank/bankapp eller hört att det skulle vara fel.
Numera verkar denna regel vara slopad.