5 479 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Alternativ till Norton
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Intressant. Jag har under den perioden kört med Handelsbanken och jag har aldrig blivit nekad, var än jag varit i världen.jarlh skrev:
Jag kan använda Skandiabanken och Danske bank utan problem härifrån Tanzania.
Problemet är att dom har så dålig ränta att jag har pengarna på ett sparkonto hos multitude som jag måste köra VPN mot för att flytta pengar till Danske som är den enda bank som överför pengar till Tanzania.
Problemet är att dom har så dålig ränta att jag har pengarna på ett sparkonto hos multitude som jag måste köra VPN mot för att flytta pengar till Danske som är den enda bank som överför pengar till Tanzania.
Japp, min fundering var mera utifrån att systemen har olika storlek installerat, jag har ju aldrig funderat över det. Och om ts med Win10 nästan har fyllt hd så med Win11 tar det stopp.MathiasS skrev:
Jag utgår från vad ts skrivit om sin kunskap om datorer och vad som är enklast.
Men man kan ju flytta egna foto, bilder, osv, som sällan används till andra lagringar som USB, lös hårddisk, etc.
Jag har ju NAS med speglade diskar, lösa backupdiskar och så hänger det en rad USB, förutom en del i molntjänst men det syftet är att kunna dela med andra.😉
….men vad är poängen med att spekulera? Ska man låta bli att uppgradera för att det kanske är fullt?A AndersS skrev:Japp, min fundering var mera utifrån att systemen har olika storlek installerat, jag har ju aldrig funderat över det. Och om ts med Win10 nästan har fyllt hd så med Win11 tar det stopp.
Jag utgår från vad ts skrivit om sin kunskap om datorer och vad som är enklast.
Men man kan ju flytta egna foto, bilder, osv, som sällan används till andra lagringar som USB, lös hårddisk, etc.
Jag har ju NAS med speglade diskar, lösa backupdiskar och så hänger det en rad USB, förutom en del i molntjänst men det syftet är att kunna dela med andra.😉
Har man riktigt om plats kan det ju vara värt att göra en ominstallation istället för att uppgradera eftersom uppgraderingen kräver en del plats för temporära filer etc. Men detta är förstås krångligare.
Jag utgår från ts fundering där han skriver " Men nu är C-enheten nästan full, så något bör göras." och i kombination med "Min datorkunskap är fortsatt obefintlig." och försöker svara utifrån den frågeställningen.MathiasS skrev:
….men vad är poängen med att spekulera? Ska man låta bli att uppgradera för att det kanske är fullt?
Har man riktigt om plats kan det ju vara värt att göra en ominstallation istället för att uppgradera eftersom uppgraderingen kräver en del plats för temporära filer etc. Men detta är förstås krångligare.
Bara så vi utgår från samma förutsättning när vi svarar.
Och vad tycker du vi ska göra åt det annat än att rensa upp så det finns mer plats alt få disken utbytt?A AndersS skrev:
Att börja med att ta bort Norton och avinstallera andra program som inte används är en bra början. Därefter kan man använda tex TreeSize för att hitta vad som tar upp plats.
Det är något som måste fixas oavsett vad man ska göra i nästa steg.
Nej, men det är upp till bankerna att se till säkerheten. Bla många afrikanska länder är kända för att försöka komma över kontouppgifter och pengar. För att slippa en massa försök blockar banker ip serier som tillhör ”besvärliga länder”.Alfredo skrev:
För 15~20 år sedan fanns inte mobilt bankid och kreditkorten kunde användas globalt utan möjlighet att blockering som i dag.
Länderna kring Nigeria har dåligt rykte som du kanske vet…
Afrikanska skurkar kan använda VPN för att kringgå geoblockingen precis som jag som legitim kund gör så det är inget försvar.
Att det inte ens finns en (sub)hemsida med info att tillgå från här är rent ut sagt uselt.
Att det inte ens finns en (sub)hemsida med info att tillgå från här är rent ut sagt uselt.
Kontakta din bank och hör. Kan vara en gammal spärr som de inte brytt sig om att ta bort. VPN tjänster som finns i dag är trots allt relativt nytt även om företag har använt dem länge.D Dilato skrev: