A AndersS skrev:
Men är det tillämpart för ts?
Annars bra info för den mera datorvana.👍
I första hand tycker jag att TS bara ska sluta använda Norton. Det tillför ingenting idag.

I andra hand tycker jag man ska fundera på att lämna W10 och kliva upp till 11, och då är denna procedur högst relevant tycker jag. Jag förstår om det kan behövas visst stöd på vägen, men instruktionen är lätt att följa och stegen är inte komplicerade. Jämfört med att behöva köpa ny dator är arbetsinsatsen blygsam även för en ovan.

Så, ja, det tycker jag nog.

• Gilla
Mats
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I första hand tycker jag att TS bara ska sluta använda Norton. Det tillför ingenting idag.

I andra hand tycker jag man ska fundera på att lämna W10 och kliva upp till 11, och då är denna procedur högst relevant tycker jag. Jag förstår om det kan behövas visst stöd på vägen, men instruktionen är lätt att följa och stegen är inte komplicerade. Jämfört med att behöva köpa ny dator är arbetsinsatsen blygsam även för en ovan.

Så, ja, det tycker jag nog.
Även om ts idag har problem utrymmet på hårddisk, min tolkning utifrån vad ts skrivit utifrån rensning?
Hur fungerar det då med Win11?
Och byta hårddisk med ytterligare åtgärder?
Men nu går jag kanske händelserna i förväg.😉

Skrivet från en ASUS Zenbook med Win10 och får leva så innan den förpassas till elektronikkyrkogården.

A AndersS skrev:
Även om ts idag har problem utrymmet på hårddisk, min tolkning utifrån vad ts skrivit utifrån rensning?
Hur fungerar det då med Win11?
Och byta hårddisk med ytterligare åtgärder?
Men nu går jag kanske händelserna i förväg.😉
Om TS avinstallerar Norton så blir det en del diskutrymme ledigt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om TS avinstallerar Norton så blir det en del diskutrymme ledigt.
Ok, har ju inte kört med sådan program sedan Win7 eller 8, minns inte.
Har nog fått 2-3 varningar från Win Def. de senaste 10 åren att filer satts i karantän/stoppats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Windows-uppdatering blir det trängre på hårddisken. Det verkar som om Windows bara lägger in nytt utan att ta bort det gamla så jag tror att min hårddisk är rena soptippen.

Har även sneglat på Nord-VPN. Är det något ni har erfarenhet av?
Alla operativsystem behöver manuell städning. Windows lämnar backuper efter uppdateringar som kan städas bort efter att datorn anses fungera bra.

Tex gratisverionen av ccleaner hjälper, men tyvärr bör användaren ha lite hum om vad som kan raderas och vad som kan ställa till problem.

VPN tjänster ger dig en "tunnel" till en annan geografisk plats vilket kan vara bra vid användandet av tex en laptop i ett publikt wifi. Tunneln går förbi "elakingar" som vill sno data från dig.

I hemmet ger VPN ytterst lite extra säkerhet. Du får en annan IP-adress, men du är fortfarande på internet och loggar in på dina olika konton.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
I hemmet ger VPN ytterst lite extra säkerhet. Du får en annan IP-adress, men du är fortfarande på internet och loggar in på dina olika konton.
Precis. En sån där "gratis"-VPN-tjänst som det finns 13 på dussinet av har man i princip bara nytta av vid två tillfällen:
- Man ska göra olagliga saker och vill försvåra spårning
- Man vill titta på TV från ett annat land/region som inte är tillgängligt i Sverige. Tyvärr brukar streamingtjänsterna känna av alla vanliga VPN-tjänster och blockera dig ändå.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag märker att jag i min okunskap agerar som de asbesträdda som ser faror överallt och för något de inte ens vet vad det är.
Samma här när det gäller datorer. Programvaran är för mig helt ologisk. Jag skulle ogärna gå in och plocka bort mappar lite på måfå. Därför använde jag tidigare olika städprogram. Men nu när hårddiskarna är så stora har jag bara låtit innehållet växa. Men nu är C-enheten nästan full, så något bör göras. Men vad?
Jag har även köpt en extern hårddisk framförallt för att föra över alla bilder så det blir lite mer plats över.

Jag kan utan större problem montera ihop en stationär dator. Den är ju lika pedagogiskt uppbyggd som ett Lego.

Inatt tackade Norton för sig och gick hem och lade sig.
Så nu är jag äntligen fri😁.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Alla operativsystem behöver manuell städning.
Linux/Unix städar själv om man så önskar. Sen kan man naturligtvis som användare själv samla på sig en massa ”skit” som man vill rensa bort men det har inget med operativsystemet att göra.

Fairlane
Intet Intet skrev:
Jag märker att jag i min okunskap agerar som de asbesträdda som ser faror överallt och för något de inte ens vet vad det är.
Samma här när det gäller datorer. Programvaran är för mig helt ologisk. Jag skulle ogärna gå in och plocka bort mappar lite på måfå. Därför använde jag tidigare olika städprogram. Men nu när hårddiskarna är så stora har jag bara låtit innehållet växa. Men nu är C-enheten nästan full, så något bör göras. Men vad?
Jag har även köpt en extern hårddisk framförallt för att föra över alla bilder så det blir lite mer plats över.

Jag kan utan större problem montera ihop en stationär dator. Den är ju lika pedagogiskt uppbyggd som ett Lego.

Inatt tackade Norton för sig och gick hem och lade sig.
Så nu är jag äntligen fri😁.
Du kan enkelt rensa själv enligt det jag skrev i #40
Skriv "diskrensning" i sökfältet bredvid startknappen, alternativt tryck start och börja skriva.
Där får du ett program som följer med Windows så du behöver inte skaffa något annat. Välj att ta bort systemfiler. Det som plockas bort är möjligheten att backa till en tidigare version, vilket kan vara bra om man precis gjort en uppdatering och något strular. Har du kört ett tag utan problem så är det ingen fara att radera detta. Det är vad Norton och eventuella andra program gör, men det finns som sagt redan med i Windows.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Någon etablerad distribution av Linux.
- Mina GoodYear-däck på min Volvo är utslitna. Vilka däck bör jag köpa i stället?
- Saab

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mina förslag till TS följande
  1. Skriv "diskrensning' i sökrutan och kör, ta bort systemfiler
Idag bekväm och lat användare som alltid sett till att ha hyfsat stor hårddisk, även om det så krävt byte.
Har inte brytt mig om "diskrensning" då behov inte funnits😉
Men blev nu nyfiken på min gamla ASUS jag gjorde en ominstallation av Win10 för fem år sedan, dvs 2020, tror det var i samband med en större hårddisk.
Jag skulle kunna rensa bort enligt funktionen 990MB om jag tar "rubbet", varav ca 700MB "temporära internetfiler".
TS kan väl testa och återkomma vad det blir för resultat. Men om en 1GB är avgörande så är det datorbyte som gäller även utifrån att kunna köra Win11, visst kan man sätta i en större hårddisk, men det är bara att förlänga "lidandet".

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Är det fortfarande så där att man ska göra vi på /etc/crontab och lägga till en rad med ett rm-kommando? Efter det är det helt automatiskt.
Det går ju att göra på massvis olika sätt och olika distributioner har delvis olika idéer om vad som är rätt. Det brukar dock följa med exempelvis rutiner för regelbunden logrotering med rimliga defaultvärden för hur länge olika loggar och liknande ska sparas. Men i bakgrunden är ofta cron och crontabbar inblandade.

Även ”loggar” via journald går att styra vilken plats de får ta och liknande.

B Bigfoot skrev:
- Mina GoodYear-däck på min Volvo är utslitna. Vilka däck bör jag köpa i stället? - Saab
Ett utomordentligt gott råd på den tiden nya Saab fanns att köpa! 😢❤️

Fairlane
Låter inte riktigt som cron-job etc är något för TS

Jag minns när jag skulle lära två personer lite om openssl för många år sen. Den ena hade kört mycket Linux och den andra var Windows-kille, deras egna ord. Vi körde i Linux så jag var lite orolig att Windows-killen skulle få problem, men det gick galant medan "Linux-killen" undrade vad det svarta fönstret där jag skrev var för något ...

Jag gillar också Linux, ibland, vissa saker fungerar bättre, andra sämre. I TS fall så skulle jag absolut säga Windows.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Norton har alltid varit ökänt för att slöa ner ordentligt jag förstår inte hur någon frivilligt har skräpet.

Med en hyfsat modern Windows-version behövs i princip inte antivirus. För några år sedan körde jag Avast gratisversion och jag minns det som helt ok.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.