Alfredo Alfredo skrev:
Så nytt vet jag inte. Har nog haft möjlighet till VPN-uppkopling hem i minst tio år.
Ja och företag sedan internets födelse. Ganska stor skillnad.

jarlh jarlh skrev:
Nja, lite väl förenklat, men viss sanning. Microsoft säljer fortsatt support under de tre kommande åren, där det blir dyrare för varje år.

Man kan ju gå över till Linux om datorn inte klarar Windows 11.

Eller så kör man vidare och hoppas på det bästa, och är beredd på det värsta. Jag fick uppdatering till min Windows 2000-dator lååångt efter att supporten var slut.

Med fyra windows 10-datorer i familjen som inte uppfyller kraven för windows 11 är jag rätt sur. Två av dem skulle man kunna kör Linux på, men de två kraftiga stationära behöver Windows. Och jag är tveksam på att köra virtuellt skullle fungera med den hårdvara som är kopplad till datorerna.
Att komma runt hårdvarukraven är lätt, du skapar bara 2 registernycklar under installationen.

A A-Man_08 skrev:
Att komma runt hårdvarukraven är lätt, du skapar bara 2 registernycklar under installationen.
Vad betyder det?

Intet Intet skrev:
Vad betyder det?
Det är inget du behöver bekymra dig om, följ bara instruktionen i den youtube video jag länkade till ovan. Behövs högst begränsade tekniska kunskaper för att följa den.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag kommer testa på en av datorerna, men först ska den backuppas ordentligt.

jarlh jarlh skrev:
Jag kommer testa på en av datorerna, men först ska den backuppas ordentligt.
Ingen kommer ihåg en fegis. Kör bara!

;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ett minne som dök upp nu.
Min ASUS Zenbook levererades med Win8 och senare uppgraderade jag till Win10.
Vid uppdatering av Asus delar så försvann belysning i tangenterna och svaret från Asus var att Win10 inte supporterades för den modellen.
Hittade ett "hack" för att återställa. Men gör man specialare får man räkna med att saker kan hända.

MathiasS MathiasS skrev:
Microsoft Defender gör det du behöver, det är inte bara en brandvägg. Har inte använt något annat så länge jag kan minnas.

Att windows växer vid uppdateringar är antagligen iallafall delvis sant, men det beror nog inte i huvudsak på att man inte tar bort gamla systemfiler. Det finns isåfall andra sätt att ta bort sådant.

Vill man uppdatera till W11 så kan man ju göra det nu utan några begränsningar i hårdvara och utan att använda diverse bootloaders för att lura installationsprocessen. Jag gjorde såhär nyligen: [media] Allt fungerar som vanligt med uppdateringar osv.
Det här var ett väldigt bra sätt att uppgradera de flesta bör kunna utföra detta utan större kunskaper istället för att hålla på med regedit.

Något säger mig att liknande kommandon bör finnas även när man startar en helt ny installation från tex usb?
Det gäller nog bara att hitta dem.

Det där var ett bra bidrag Mattias, säg till frugan att idag slipper du diska. ☺️

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det där var ett bra bidrag Mattias, säg till frugan att idag slipper du diska. ☺️
Och jag läste. -Säg till frugan att idag släpper hon till!😀

Farstatjej90
Diska och "släppa till"? Skärpning, det är inte "grabbarnas omklädningsrum" här.

• Gilla
  • Haha
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
J
Intet Intet skrev:
Och jag läste. -Säg till frugan att idag släpper hon till!😀
Önsketänkande😂

• Gilla
  • Haha
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag inte stött på. Vilken bank då?
Swedbank vägrade låta mig fortsätta använda det operativsystem jag hade i telefonen. Eftersom min telefon var för gammal för att klara en upgradering av OS blev jag tvungen att köpa en ny telefon. Jag misstänker att flera av mina datorer inte heller skulle godkännas, men jag gör inga bankaffärer med dem oavsett så jag har inte provat.

Fairlane
P P.Bjrk skrev:
Swedbank vägrade låta mig fortsätta använda det operativsystem jag hade i telefonen. Eftersom min telefon var för gammal för att klara en upgradering av OS blev jag tvungen att köpa en ny telefon. Jag misstänker att flera av mina datorer inte heller skulle godkännas, men jag gör inga bankaffärer med dem oavsett så jag har inte provat.
Var det för appen eller för webbläsare i telefonen eller för mobilt BankID.

Jag har aldrig hört att banken skulle ställa krav på att man har en version av Windows som är supporterad av Microsoft till exempel.

Däremot kan man kanske inte installera en app på ett för gammalt OS, helt enkelt för att funktionerna som appen nyttjar inte finns. Jag tycker det är rimligt att man inte behöver stödja alla gamla OS som man någon gång haft stöd för, för att enstaka kunder fortfarande använder dessa. Kostnaden för att underhålla en app så den fungerar på Android 4 eller IOS 4 är helt enkelt inte försvarbara.

• Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
P P.Bjrk skrev:
För mobil med Android gäller idag, Android 8, men det gäller även mobil bankid app och den används oftast mera frekvent, även för identifiering om man använder en dator.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har aldrig hört att banken skulle ställa krav på att man har en version av Windows som är supporterad av Microsoft till exempel.
De kan ställa krav på webbläsaren och utvecklaren av webbläsaren vill inte supporta alla gamla os versioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.