Alfredo Alfredo skrev:
Linux/Unix städar själv om man så önskar. Sen kan man naturligtvis som användare själv samla på sig en massa ”skit” som man vill rensa bort men det har inget med operativsystemet att göra.
Ja, windows kan också utföra schemalagda aktiviteter.

I mitt fall är det jag själv sparar som är utrymmeskrävande och som påverkar diskutrymmet utifrån dagens storlek på diskar.
Då jag håller på med gamla foton och restaurerar dem som del av "släktletarhobby" kan ett skannat TIFF-foto lätt bli 10-50MB för att få en upplösning att arbeta med.
Den första HD jag hade i en PC var på 10MB, idag är mina på 1TB, men ok då var det ju DOS och inget Win-system.

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns inbyggt i Windows, så behovet att köpa detta fram annat ställe är tveksamt. Surfar du inte en massa på porrsidor och andra tveksamma siter så är du rätt säker. Hur många gånger brukar Norton varna dig för att den blockerar ett virus (som faktiskt är ett virus)?
Porrsurfandet sköter jag mer diskret på annat håll😁.
Norton varnar titt som tätt om upptäckta hot, men ibland undrar jag om han inte är väl känslig. Min skrivare ville Norton kastat då den var ett stort hot
För övrigt vet jag inte om hoten ör på riktigt eller kanske till och med påhittade för att motivera mig att förnya abonnemanget.
En packe siffror och tecken säger mig inget ting när bortrensade hot visas.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag, Windows laddar gärna hem uppdateringar och installerar och sparar sen den nedladdade filen. Det går dock att rensa utan att köpa något program.
Hur?
Fairlane Fairlane skrev:
VPN är något helt annat. Det innebär att din trafik krypteras och går via en annan punkt så att mottagaren inte ser varifrån du kommer. Exempelvis om du surfar till Byggahus idag så ansluter din dator till Byggahus server och de kan se varifrån du kommer. Med VPN ansluter du istället till en VPN-server som sen kopplar upp mot Byggahus, som bara ser adressen för VPN-servern.
Det har mer fördelar vad gäller att säkra trafiken än att skydda mot skadlig kod etc. Jag använder det själv (Proton VPN) men det finns tillfällen då man måste slå av för att mottagaren har begränsat användningen.
Så de man vill lura märker att man försöker lura dom och blir då sura och stänger dörren?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så de man vill lura märker att man försöker lura dom och blir då sura och stänger dörren?
Och för merparten av oss privatperson är det i de flesta fall bara användande i hemmet via egen wifi, dvs inget behov av VPN.
Utanför så sköter troligtvis merparten det med mobilen och mobilnätet.

Fairlane
Intet Intet skrev:
I vissa fall ja. Säg att jag vill se något på Netflix som finns i USA, men inte i Sverige. Då kan jag välja att ansluta till min VPN (Proton) och låtsas de koppla vidare trafiken som om jag kom från en host i USA. Risken finns då att Netflix tycker att "det där är en VPN anslutning, det tillåter vi inte". Vet inte om Netflix gör så, det var bara ett exempel.

Andra ställen verkar vara så uselt byggda så det inte fungerar när jag har VPN på, oklart varför.

Jobbar jag hemifrån så måste jag ibland ansluta till olika nätverk med VPN, till en kund till exempel, och det fungerar dåligt (inte alls) med VPN i en VPN.

En VPN används inte bara för att luras utan också för att faktiskt dölja var man surfar. Jag vill inte att min ISP (internetleverantör) ska veta var jag surfar. Det de ser är att alla trafik går till min VPN gateway. Var den sen hoppar vidare har de ingen insyn i.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag ser här på nätet att det finns en tredagarskurs för tidigare windowsanvändare som ska börja använda Linux. Den kostar 24.900 kr plus moms.
Ett väldigt bra argument att inte bli Windows 11 användare.

Även jag har hittat en kurs för windows 11 användare på nätet
"Windows 11 - Troubleshooting and Support" den är på 2 dagar och kostar 27437,50 inkl moms

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Ett väldigt bra argument att inte bli Windows 11 användare.

Även jag har hittat en kurs för windows 11 användare på nätet
"Windows 11 - Troubleshooting and Support" den är på 2 dagar och kostar 27437,50 inkl moms
Aha, sådana var jag och med genomförde men den som utbildade på 80-talet med DOS-maskiner, även hur man installerade olika program t.ex. som Ordbehandling och hur man med basic kunde göra enkla programsnuttar.😂
Även ergonomi vid bildskärmsarbete.😎

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man hade en stor väska att stoppa ned den i när man skulle arbete hemma och SE/SE30.
Japp, datorväskan var stor nog för småsyskon att gömma sig i...

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Jag kör Malwarebytes på min Win 10 Laptop och den larmar och förhindar vidare skada om jag förirrar mig i nätets mörkare delar.
Jag har inga planer på att byta till Win 11.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
TS vill göra bankärenden med datorn. Banker har ofta systemkrav för att man ska kunna använda deras tjänster och ibland så kräver de att man har en supportad version av Windows, av säkerhetsskäl. Ni som sitter och häckar på gamla windowsversioner löper risken att hux flux kan ni inte betala räkningar längre.

Man kan t ex idag se att Handelsbanken säger att om du har Windows 8 kan du fara och flyga.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Banker har ofta systemkrav för att man ska kunna använda deras tjänster och ibland så kräver de att man har en supportad version av Windows, av säkerhetsskäl.
Det har jag inte stött på. Vilken bank då?

Fairlane Fairlane skrev:
I vissa fall ja. Säg att jag vill se något på Netflix som finns i USA, men inte i Sverige. Då kan jag välja att ansluta till min VPN (Proton) och låtsas de koppla vidare trafiken som om jag kom från en host i USA. Risken finns då att Netflix tycker att "det där är en VPN anslutning, det tillåter vi inte". Vet inte om Netflix gör så, det var bara ett exempel.
,
Andra ställen verkar vara så uselt byggda så det inte fungerar när jag har VPN på, oklart varför.

Jobbar jag hemifrån så måste jag ibland ansluta till olika nätverk med VPN, till en kund till exempel, och det fungerar dåligt (inte alls) med VPN i en VPN.

En VPN används inte bara för att luras utan också för att faktiskt dölja var man surfar. Jag vill inte att min ISP (internetleverantör) ska veta var jag surfar. Det de ser är att alla trafik går till min VPN gateway. Var den sen hoppar vidare har de ingen insyn i.
Själv behöver jag VPN för att komma åt vissa siter i Sverige.

Apoteket är en sådan,
Felmeddelande: apoteket.se vägrar ansluta. Förslag: Kontrollera anslutning, proxy och brandvägg. ERR_CONNECTION_REFUSED visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Willys en annan.
403 Error-meddelande som blockerar åtkomst från en viss plats med text som förklarar begränsningen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Själv behöver jag VPN för att komma åt vissa siter i Sverige.
Antar att det är när du själv är utomlands, i Dar gissar jag?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag inte stött på. Vilken bank då?
Nu kollade jag på Handelsbanken. Man verkar inte kunna ha Linux heller förresten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.