5 479 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Alternativ till Norton
Om du vid uppdatering får minnesproblem på hårddisk är det en för liten hårddisk du har. Du ligger nu på mininivå gällandet det. Och vanliga bankärenden, etc, är inga problem att köra.Intet skrev:
Visst kan du byta hårddisk, men om du inte är van användare så kan det bli lite krångligt att byta.
Den stationära datorn bytte jag i våras utifrån ålder och inte stöd för Win11, den gamla var ändå uppgraderad med SSD större disk och minne, jag har även ett program som inte skulle supporteras längre i Win10. Nu fick jag, ok betalade för, en snabbare dator och inget extra virusprogram, tackade nej till att installera provperiod.
Jag retuscherar gamla foton i Photoshop och med den nya så fungerade "markera" funktionen bättre och snabbare/mera exakt.
Vad har du för dator idag, kan ju vara så att det kan vara aktuellt utifrån hårdvara?
Jag är Linuxanvändare sen 30 år tillbaks och har aldrig varit med om att Linux skickar spam? Däremot kan en dåligt uppsatt mail-server missbrukas av spam-skickare, men det gäller ju oavsett om den körs i Linux, Windows eller något annat operativsystem.Fairlane skrev:
Microsoft Defender gör det du behöver, det är inte bara en brandvägg. Har inte använt något annat så länge jag kan minnas.Intet skrev:
Det jag inte riktigt fattar är vad jag skall ha istället för Norton, för jag kan väl inte bara strunta i Norton utan att ersätta det med något annat virusskydd och brandvägg?
Jag gör ju trots allt alla bankärenden och andra känsliga saker på den datorn.
Likaså behöver jag något program som kan ta bort dubbletter och annat skräp för efter varje ny Windows-uppdatering blir det trängre på hårddisken. Det verkar som om Windows bara lägger in nytt utan att ta bort det gamla så jag tror att min hårddisk är rena soptippen.
Har även sneglat på Nord-VPN. Är det något ni har erfarenhet av?
Att windows växer vid uppdateringar är antagligen iallafall delvis sant, men det beror nog inte i huvudsak på att man inte tar bort gamla systemfiler. Det finns isåfall andra sätt att ta bort sådant.
Vill man uppdatera till W11 så kan man ju göra det nu utan några begränsningar i hårdvara och utan att använda diverse bootloaders för att lura installationsprocessen. Jag gjorde såhär nyligen:
Ingen har föreslagit en Mac än så då gör jag det. Mac Mini M4 är förhållandevis billig och räcker långt till vanliga användare.
Nu vet jag inte ts förmåga, framför allt intresse/vilja, att byta operativ/maskin men skriver inledningsvis "Min datorkunskap är fortsatt obefintlig."
Utifrån den noteringen så skulle jag inte göra det, min erfarenhet utifrån har jag tidigare fick vara support/stöd till släkt och bekanta med kommentar "du har ju jobbat med det".😉
Idag har jag blivit bekväm och köper mig enkelhet, dvs se till att ha utrustning utan kapacitet/prestanda brist framför allt minnesutrymme och 2-4 backuper i olika media beroende av det avser.
Utifrån den noteringen så skulle jag inte göra det, min erfarenhet utifrån har jag tidigare fick vara support/stöd till släkt och bekanta med kommentar "du har ju jobbat med det".😉
Idag har jag blivit bekväm och köper mig enkelhet, dvs se till att ha utrustning utan kapacitet/prestanda brist framför allt minnesutrymme och 2-4 backuper i olika media beroende av det avser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Givetvis var det inte Linux som skickade spam. Problemet låg i tanken hos vissa att eftersom det är Linux så är det säkert och vi behöver inte bry oss.useless skrev:
Vi har ju ett par hängivna Linux-användare här som säkert ställer upp i Intets nyskapade tråd "Hjälp! Jag har bytt till Linux och fattar ingenting." 😄A AndersS skrev:Nu vet jag inte ts förmåga, framför allt intresse/vilja, att byta operativ/maskin men skriver inledningsvis "Min datorkunskap är fortsatt obefintlig."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag är nog enig med AndersS, byt inte till Linux eller MacOS bara för att det ska bli enklare, det blir det inte. Jag kör mest Windows, men rätt mycket Linux och hanterar om det krävs MacOS. Det jag märker är att vanliga användare (och även erfarna) får problem när de byter (små eller stora). På samma sätt som folk säger åt någon som kör Android sen 10 år, köp en iPhone så blir allt enklare. Jag vet många äldre som vill tillbaka till sin Android. Det är inte enklare/svårare, det är mer vad man är van med.
Ungefär som när en granne för för 20-25 år sedan kom in till mig med tre gamla datorer han köpt och ville jag skulle fixa en som gick att använda. Eller när jag var på ett utlandsuppdrag för Ericsson och de kom med diverse produkter inom dator/telekomvärlden med "Fix it mister" som jag aldrig sett.W Weimik skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Mina förslag till TS följande
- Köp ny dator (med Windows så det är vad du är van vid)
- Skriv "diskrensning' i sökrutan och kör, ta bort systemfiler
Linux är inte särskilt enkelt när något krånglar, och det gör det ibland. Jag använder sedan flera år nästan uteslutande Linux privat och hade några helt strulfria år, men sista året har jag haft några saker som oväntat krånglat. Det är inte så lätt att lösa problem om man inte är en van användare. Yrkesmässigt använder jag Windows och jag tycker nog att det fungerar, även om användargränssnittet i min mening blivit sämre för varje version efter Win 7.
Att byta till Mac tror jag inte på. De har alltid varit svåranvända med helt ologiska användargränssnitt. Och då började jag ändå med Mac innan PC. Macintosh Plus, minns någon den? 😀
Att byta till Mac tror jag inte på. De har alltid varit svåranvända med helt ologiska användargränssnitt. Och då började jag ändå med Mac innan PC. Macintosh Plus, minns någon den? 😀
Intressant! (Jag har hört om andra försök som har gett problem med uppdateringar.)MathiasS skrev: