5 479 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Alternativ till Norton
Nja, lite väl förenklat, men viss sanning. Microsoft säljer fortsatt support under de tre kommande åren, där det blir dyrare för varje år.Alfredo skrev:
Man kan ju gå över till Linux om datorn inte klarar Windows 11.
Eller så kör man vidare och hoppas på det bästa, och är beredd på det värsta. Jag fick uppdatering till min Windows 2000-dator lååångt efter att supporten var slut.
Med fyra windows 10-datorer i familjen som inte uppfyller kraven för windows 11 är jag rätt sur. Två av dem skulle man kunna kör Linux på, men de två kraftiga stationära behöver Windows. Och jag är tveksam på att köra virtuellt skullle fungera med den hårdvara som är kopplad till datorerna.
Det går att installera windows 11 på icke supportad hw, se tex rufus https://www.pcguide.com/windows-11/how-to/install-windows-11-unsupported-cpu/
Windows garanterar inte säkerheten om w11 körs på osupportad hw, men problemen ligger i den gamla hw.
Tpm2.0 som är ett krav för w11 och lagrar hemligt användardata till tjänsterna Bitlocker (hw kryptering) och inloggningstjäsnten Hello (finger, ögon ansikts scanning). Används icke dessa tjänster nyttjas inte tpm 2.0.
Säkerhetsproblemet i äldre cpu:er går dock inte att komma runt. Bla flera generationer Intel cpuer som passerat End of life har säkerhetsläckor i firmware. Dessa kan inte Microsoft mfl inte göra något åt.
Jag har ingen djupare kunskap i ämnet, men jag föreställer mig att datorer som används i publika hotspots och liknande utsätts för större risker än datorer som står hemma. Det bästa rådet för de som vill ha en säkrare pc är att skaffa en vars hw är supportad av tillverkaren.
Windows garanterar inte säkerheten om w11 körs på osupportad hw, men problemen ligger i den gamla hw.
Tpm2.0 som är ett krav för w11 och lagrar hemligt användardata till tjänsterna Bitlocker (hw kryptering) och inloggningstjäsnten Hello (finger, ögon ansikts scanning). Används icke dessa tjänster nyttjas inte tpm 2.0.
Säkerhetsproblemet i äldre cpu:er går dock inte att komma runt. Bla flera generationer Intel cpuer som passerat End of life har säkerhetsläckor i firmware. Dessa kan inte Microsoft mfl inte göra något åt.
Jag har ingen djupare kunskap i ämnet, men jag föreställer mig att datorer som används i publika hotspots och liknande utsätts för större risker än datorer som står hemma. Det bästa rådet för de som vill ha en säkrare pc är att skaffa en vars hw är supportad av tillverkaren.
Man gör som man vill men man måste knappast göra något alls.aspa-hasse skrev:
Man måste definitivt varken gå över till Windows 11 eller köpa ny dator om man inte vill.
Jo, det är det faktiskt. Till och med det allra bästa svaret för många.aspa-hasse skrev:
Linux är så fiffigt att det kan installeras parallellt med befintligt Windows på en PC. Det är ett ja/nej-val vid installationen bara. Så det är väldigt enkelt att prova och lära sig mer om Linux.
Det finns alltid säkerhetshot. Men för Linux är det betydligt färre än mot Windows. Som exempel finns det knappast några virus alls. De är så få att jag har aldrig råkat ut för det.aspa-hasse skrev:
👍Det är faktiskt en mycket bra liknelse. Hotbilden mot Linux är nästan noll.aspa-hasse skrev:
Man klarar sig bra utan att låsa dörren i Västernorrland och utan antivirusprogram med Linux. Men skyddet finns om man vill.
Det jag inte riktigt fattar är vad jag skall ha istället för Norton, för jag kan väl inte bara strunta i Norton utan att ersätta det med något annat virusskydd och brandvägg?A AndersS skrev:
Jag gör ju trots allt alla bankärenden och andra känsliga saker på den datorn.
Likaså behöver jag något program som kan ta bort dubbletter och annat skräp för efter varje ny Windows-uppdatering blir det trängre på hårddisken. Det verkar som om Windows bara lägger in nytt utan att ta bort det gamla så jag tror att min hårddisk är rena soptippen.
Har även sneglat på Nord-VPN. Är det något ni har erfarenhet av?
Från ett säkerhetsperspektiv är ditt största problem att du kör Windows 10 och det kommer du inte att kunna fortsätta med. Du behöver byta till Windows 11 eller köpa en ny dator. Du måste ha säkerhetsuppdateringar och de kommer att upphöra. Det finns olika bud på exakt när.
Om du tycker att din disk håller på att bli full borde du köpa mer disk eller en ny dator. Det är inget problem i sig att det ligger dubbletter eller vad du kallar det där.
Det skulle sannolikt vara mycket bättre för dig att byta till en apple-dator än börja mixtra med Linux, i sådana fall.
Om du absolut vill ha ett antivirusprogram så är det helt ok, det finns massor av folk som köper antivirusprogram precis som det finns folk som köper postkodlotter och annat som jag själv inte skulle köpa.
Men då borde du googla upp ett test av såna på nätet, det kommer inte att funka att starta en tråd på byggahus för att välja antivirusprogram.
Om du tycker att din disk håller på att bli full borde du köpa mer disk eller en ny dator. Det är inget problem i sig att det ligger dubbletter eller vad du kallar det där.
Det skulle sannolikt vara mycket bättre för dig att byta till en apple-dator än börja mixtra med Linux, i sådana fall.
Om du absolut vill ha ett antivirusprogram så är det helt ok, det finns massor av folk som köper antivirusprogram precis som det finns folk som köper postkodlotter och annat som jag själv inte skulle köpa.
Men då borde du googla upp ett test av såna på nätet, det kommer inte att funka att starta en tråd på byggahus för att välja antivirusprogram.
Redigerat:
Instämmer! 😉aspa-hasse skrev:
Eller så tar man bort sådant som tar plats i onödan. 😉aspa-hasse skrev:
OK?! 🤔aspa-hasse skrev:
Varför inte? Tror du inte att den samlade kompetensen hos medlemmarna här är minst lika god som ett genomsnittligt googlat test på nätet? 🤔aspa-hasse skrev:
Jag ser här på nätet att det finns en tredagarskurs för tidigare windowsanvändare som ska börja använda Linux. Den kostar 24.900 kr plus moms.Bönhas skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag har aldrig råkat ut för ett virus i Windows, kan jag dra samma slutsats?Bönhas skrev:
Jag minns ett stort bolag jag arbetade på för många år sen, där några hade samma tankar om Linux. De installerade en Linux-server och eftersom det var Linux var det ju säkert. 🤔Bönhas skrev:
TIll och från kunde vi inte skicka mail för företaget var spärrat då det sändes ut så mycket spam från dessa "säkra" linuxservrar.
Jag har verkligen inget emot Linux, använder det själv rätt mycket, men även Linux innebär risker.
Sen finns det saker som är svårt, exempelvis att använda BankID på kort från en Linux-dator.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det finns inbyggt i Windows, så behovet att köpa detta fram annat ställe är tveksamt. Surfar du inte en massa på porrsidor och andra tveksamma siter så är du rätt säker. Hur många gånger brukar Norton varna dig för att den blockerar ett virus (som faktiskt är ett virus)?Intet skrev:
Jag, Windows laddar gärna hem uppdateringar och installerar och sparar sen den nedladdade filen. Det går dock att rensa utan att köpa något program.Intet skrev:
Jag gör ju trots allt alla bankärenden och andra känsliga saker på den datorn.
Likaså behöver jag något program som kan ta bort dubbletter och annat skräp för efter varje ny Windows-uppdatering blir det trängre på hårddisken. Det verkar som om Windows bara lägger in nytt utan att ta bort det gamla så jag tror att min hårddisk är rena soptippen.
VPN är något helt annat. Det innebär att din trafik krypteras och går via en annan punkt så att mottagaren inte ser varifrån du kommer. Exempelvis om du surfar till Byggahus idag så ansluter din dator till Byggahus server och de kan se varifrån du kommer. Med VPN ansluter du istället till en VPN-server som sen kopplar upp mot Byggahus, som bara ser adressen för VPN-servern.Intet skrev:
Det har mer fördelar vad gäller att säkra trafiken än att skydda mot skadlig kod etc. Jag använder det själv (Proton VPN) men det finns tillfällen då man måste slå av för att mottagaren har begränsat användningen.
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Idag är nog egentliga virus ett väldigt litet problem både på Windows och Linux utan det som drabbar folk är social engineering och phishing. Där kanske antivirusprogram kan vara till hjälp om man inte kan motstå frestelsen att klicka på suspekta länkar själv.
Det finns säkert massor av samlad kompetens här. Det är mest en observation att efter 30:inlägg i tråden ”Alternativ till Norton” har fortfarande ingen sänkt sig så lågt så att de har nämnt något antivirusprogram som alternativ till Norton.Alfredo skrev: