Detta kan nog gå under bygga hus-frågor eftersom telefonen ska få plats i ett par snickarbyxor och användas i tuffa miljöer... 😜

Jag har länge kört med Samsungs Xcover-modeller. Från version 3, 4 och nu senast xcover5. Behöver dock köpa nytt nu.

Dessa telefoner har följande egenskaper som jag söker:
* Liten i storleken. Jag hatar dagens enorma telefoner som inte får plats varken i snickarbyxorna eller bakfickan på vanliga byxor.
* Ruggad och tålig. Telefoner, med plastad baksida (ej glas), framsida som skyddas av plast som är något högre än glaset. Det sparar många krossade glas när telefonen tappas.
Man behöver alltså inget extra fodral.
* Vattentät och stöttålig.
* Laddport utan lucka/skydd
(viktigt när man snabbt ska sätta den i en riktig hållare i bilen)
* Batteritid

Jag tillhör den kategorin som främst ringer med en telefon (!). Men man behöver ändå en smartphone i många lägen så enbart knapptelefon fungerar inte :-(
Jag vet att det finns extrema telefoner avsedda för riktigt tuffa förhållanden. Det känns lite överdrivet.

Det naturliga för mig vore att gå vidare med senaste Xcover-modell (7). Den har dock växt till 6,6" och är därför inte mitt förstahandsval. Tänker att ni kanske har förslag på alternativ 🤔🙏

Robust Samsung-smartphone med XCover-design, dubbla LED-blixtar och tåligt yttre, utformad för krävande miljöer och med praktiska funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Detta kan nog gå under bygga hus-frågor eftersom telefonen ska få plats i ett par snickarbyxor och användas i tuffa miljöer... 😜

Jag har länge kört med Samsungs Xcover-modeller. Från version 3, 4 och nu senast xcover5. Behöver dock köpa nytt nu.

* Liten i storleken. Jag hatar dagens enorma telefoner som inte får plats varken i snickarbyxorna eller bakfickan på vanliga byxor.
* Ruggad och tålig. Telefoner, med plastad baksida (ej glas), framsida som skyddas av plast som är något högre än glaset. Det sparar många krossade glas när telefonen tappas.
* Batteritid

Jag tillhör den kategorin som främst ringer med en telefon (!). Men man behöver ändå en smartphone i många lägen så enbart knapptelefon fungerar inte :-(
Jag vet att det finns extrema telefoner avsedda för riktigt tuffa förhållanden. Det känns lite överdrivet.

Det naturliga för mig vore att gå vidare med senaste Xcover-modell (7). Den har dock växt till 6,6" och är därför inte mitt förstahandsval. Tänker att ni kanske har förslag på alternativ 🤔🙏

[bild]er
Cat hade bra telefoner förr, kör också xcover nuförtiden så vet inte hur dom är idag. Med bra menar jag tåliga.

Oberoende av mobil har jag bara haft skal till dem, exempel på länk. Skyddade bl.a. från fall från biltak i 60km/h, endast ett spräckt displayskydd att byta efter asfaltstuds. Så de flesta mobiler med sådant skal och displayskydd klarar det mesta utifrån vad du beskriver som behov och då finns det många att välja på, då kan du välja de mindre närmare 6".
https://teknikhallen.se/samsung-gal...UTvF67O-Tec3ImRM_LNdFH7mxWjkq4ShoC5wAQAvD_BwE

RoTe
Otterbox mobilskal gör ju annars vilken mobil som helst nästan oförstörbar. Har själv fått en Xcover från jobbet och den är så hemsk att jag använder min privata med dual sim istället.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Cheesen
M martinradbo skrev:

* Batteritid

[bild]
Vi har xcover på jobbet, kan verkligen inte rekommendera den telefonen till någon. Idag finns det ju ipklassade telefoner för nån tusenlapp som är precis lika bra som en xcover men nättare i formatet just för att dom inte är rugged. Min Motorola ligger i samma byxa som xcovern och den har då hållit bättre, vart billigare och är nättare i formatet.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vi har xcover på jobbet, kan verkligen inte rekommendera den telefonen till någon. Idag finns det ju ipklassade telefoner för nån tusenlapp som är precis lika bra som en xcover men nättare i formatet just för att dom inte är rugged. Min Motorola ligger i samma byxa som xcovern och den har då hållit bättre, vart billigare och är nättare i formatet.
Vad har du emot Xcover?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
M martinradbo skrev:
Vad har du emot Xcover?
Främst är den klumpig. Den funkar att ringa med men mjukvaran är inte anpassad till hårdvaran så den är rätt slö. Tänkte använda den för att fota och lägga in saker i underhållssystemet maintner men det får min moto göra.. xcovern är är för slö och klumpig för det. Skärmen har dålig respons och svarar inte på touch när man har handskar.
Den håller inte om man ska slå i en spik heller vilket har vart måttet för en rugged telefon sedan gammalt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Jo en sak till, det är första telefonen som blir utan täckning när man går in i härdkammarn på jobbet... Trots samma teleoperatör. Xcovern tappar täckning i dörren medans alla kollegors telefoner kommer in en bit innan den dör.

Cheesen Cheesen skrev:
Främst är den klumpig. Den funkar att ringa med men mjukvaran är inte anpassad till hårdvaran så den är rätt slö. Tänkte använda den för att fota och lägga in saker i underhållssystemet maintner men det får min moto göra.. xcovern är är för slö och klumpig för det. Skärmen har dålig respons och svarar inte på touch när man har handskar.
Den håller inte om man ska slå i en spik heller vilket har vart måttet för en rugged telefon sedan gammalt.
Jag håller med om den dåliga prestandan även om jag inte testat den senaste (Xcover 7). Men de har alltid varit irriterande slöa.
Det jag verkligen gillat däremot är en väl avvägd tålighet kontra att ändå vara en vanligt telefon. Hyfsat lätt, tålig, men ändå inte med tjockt gummi runtom utan nöjt sig med en tålig plastbaksida.

Men inför nyköp nu så är det två stora minus med senaste xcover-modellen:
-storleken (för stor)
-prestandan som ev fortfarande är för dålig.

Det är därför jag söker konkreta alternativ.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
M martinradbo skrev:
Jag håller med om den dåliga prestandan även om jag inte testat den senaste (Xcover 7). Men de har alltid varit irriterande slöa.
Det jag verkligen gillat däremot är en väl avvägd tålighet kontra att ändå vara en vanligt telefon. Hyfsat lätt, tålig, men ändå inte med tjockt gummi runtom utan nöjt sig med en tålig plastbaksida.

Men inför nyköp nu så är det två stora minus med senaste xcover-modellen:
-storleken (för stor)
-prestandan som ev fortfarande är för dålig.

Det är därför jag söker konkreta alternativ.
Nog faan är det då gummi runtom på våra xcover.... Dom blir klumpiga som faan om man dessutom vill ha någon sorts plånboksfodral eller liknande... Nu är.min vardagsxcover xcover 6 Pro men har klämt på Sjuan då vi har den på annat håll på jobbet. Lika slö verkade den.

Jag söker något liknande. Efter att ha kört slut på "vanliga" mobiler. Jag vill ha en som överlever "skärgårdslivet och arbetslivet". Har sneglat lite åt Ulefon Armor. Jag har dock inte sett några tester av dem så jag har inte vågat köpa ännu. Netonnet säljer Ulefon.

Redigerat:
M martinradbo skrev:
et naturliga för mig vore att gå vidare med senaste Xcover-modell (7). Den har dock växt till 6,6" och är därför inte mitt förstahandsval.
Med tanke på att du innan skrev att du mest använde den som vanlig telefon så är väl inte senaste årsmodell så himla viktig. Så om din nuvarande är kass av någon anledning kan du ju köpa en begagnad som är av den mindre storleken.

L lbgu skrev:
Med tanke på att du innan skrev att du mest använde den som vanlig telefon så är väl inte senaste årsmodell så himla viktig. Så om din nuvarande är kass av någon anledning kan du ju köpa en begagnad som är av den mindre storleken.
Ja absolut. Kanske även finns nya att få tag i. Den enda orsaken att inte göra det är prestandan. Jag använder mobilen rätt så sparsamt, men i praktiken blir man dittvingad väldigt ofta ändå. Parkeringsappar, bankid och så vidare i all oändlighet. Å även jag tvingas ibland att göra sånt på mobilen som man borde vänta med tills man sitter framför en dator. Akut skriva ett mail, svara på sms, googla fram nåt byggrelaterat när man står mitt i projektet med damm över hela kroppen...

Jag vet bara att i praktiken så har jag blivit småirriterad över segheten många gånger men accepterat det och gått vidare, men nu när jag är fri att välja vad jag vill köpa så ska jag försöka hitta något bättre.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Har haft en Blackview N6000 ett tag nu. Har väl i och för sig bara två negativa saker att säga om den - nästan obefintliga uppdateringar och att den väger förbluffande mycket. Så utifrån det tror jag inte det är rätt alternativ i sammanhanget.

Men det kan vara två saker som är värt att ta med sig i valet - väljer man "kinaalternativen" får man nog generellt räkna med att det inte kommer några uppdateringar, och smartphone + extrem batteritid = tjock och tung.

• Gilla
Totem
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har haft en Blackview N6000 ett tag nu. Har väl i och för sig bara två negativa saker att säga om den - nästan obefintliga uppdateringar och att den väger förbluffande mycket. Så utifrån det tror jag inte det är rätt alternativ i sammanhanget.

Men det kan vara två saker som är värt att ta med sig i valet - väljer man "kinaalternativen" får man nog generellt räkna med att det inte kommer några uppdateringar, och smartphone + extrem batteritid = tjock och tung.
Så är det nog. Man skulle ju önska att iphone och samsung satsade lite mer på "rugged" segmentet. Framför allt storlek och prestanda. Det märket som jag tittar lite på är tyvärr kinesiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.