Hej,
vem vet vad såna här tingestar heter på svenska?

Den påminner om en inslagsmutter, har träskruvsgängor på utsidan och M-gängor invändigt. På engelska heter de "threaded insert". Om någon dessutom vet var man kan köpa ett par dussin i Sverige, så vore det ännu bättre.
vem vet vad såna här tingestar heter på svenska?
Den påminner om en inslagsmutter, har träskruvsgängor på utsidan och M-gängor invändigt. På engelska heter de "threaded insert". Om någon dessutom vet var man kan köpa ett par dussin i Sverige, så vore det ännu bättre.
På tyska kallas de för Rampamuff.
Samma namn används här: http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=5022&fam=1905
Samma namn används här: http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=5022&fam=1905
Jag köpte sådana på Bauhaus för ett par veckor sedan. De hade från M4 till M10 om jag inte minns fel.
När jag frågade säljaren (eller vad man nu skall kalla personalen på Bauhaus) var jag kunde hitta rampamuffar såg han ut som en fågelholk. Jag drog till med "HeliCoil för trä" i ett desperat försök att förklara vad jag var ute efter, och då förstod han konstigt nog vad jag menade...
När jag frågade säljaren (eller vad man nu skall kalla personalen på Bauhaus) var jag kunde hitta rampamuffar såg han ut som en fågelholk. Jag drog till med "HeliCoil för trä" i ett desperat försök att förklara vad jag var ute efter, och då förstod han konstigt nog vad jag menade...
Vad var de märkta med på bauhaus då?bygga_bo skrev:Jag köpte sådana på Bauhaus för ett par veckor sedan. De hade från M4 till M10 om jag inte minns fel.
Skippa spårmejseln och dra med en hylsa istället.
Jag tog en bult och skruvade i rampamuffen och sen en lämplig hylsa i en skruvmejsel med 4-k fäste och drog med.
När man väl dragit i botten tryckte jag hårt på skruvmejseln samtidigt som jag skruvade loss, då lossade bulten från rampamuffen.
För att vara på säkra sidan säkrades mina med Epoxylim också...
Jag tog en bult och skruvade i rampamuffen och sen en lämplig hylsa i en skruvmejsel med 4-k fäste och drog med.
När man väl dragit i botten tryckte jag hårt på skruvmejseln samtidigt som jag skruvade loss, då lossade bulten från rampamuffen.
För att vara på säkra sidan säkrades mina med Epoxylim också...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden