512 läst ·
25 svar
512 läst
25 svar
Altantak - bärlina på fasad
Ja precis.B BrasseNilsson skrev:
Själv hade jag nog dratt lite längre skruv.
Samt inte dratt dom rakt in utan haft lite vinkel uppåt på dom .
https://www.ejot.se/konstruktionsskruv-pondus-c4
Jag tolkar det som att TS är väl införstådd med att bärlinan ska fästas i de stående reglerna, frågan gäller
A) Hur kan han veta om var de finns?
B) Lämplig dimension för skruven.
Att då bara säga att det ska fästas i reglerna och inte panel eller panelläkt hjälper ju inte om man inte kan bidra med hur de stående reglarna ska identifieras när de inte syns.
Jag tror som du att om du har liggande panel så sitter det en panelläkt utanför varje stående regel med ett avstånd om cc 600. Men hur man kan gå från tro till att veta säkert är något annat.
Gällande tjocklek på skruv så kan det väl som tjockast vara ~22 mm panel, ~25 läkt, 45 mm västkustskiva så 90 mm kan gå bort innan du är i regeln och om regeln är 45 så går 135 mm bort så med 180 mm skruv är då 45 mm det som fäster. Lite längre hade kanske inte skadat?
Att då bara säga att det ska fästas i reglerna och inte panel eller panelläkt hjälper ju inte om man inte kan bidra med hur de stående reglarna ska identifieras när de inte syns.
Jag tror som du att om du har liggande panel så sitter det en panelläkt utanför varje stående regel med ett avstånd om cc 600. Men hur man kan gå från tro till att veta säkert är något annat.
Gällande tjocklek på skruv så kan det väl som tjockast vara ~22 mm panel, ~25 läkt, 45 mm västkustskiva så 90 mm kan gå bort innan du är i regeln och om regeln är 45 så går 135 mm bort så med 180 mm skruv är då 45 mm det som fäster. Lite längre hade kanske inte skadat?
Tack för hjälpen med förtydligandet Hemingway.Hemingway skrev:
Jag tolkar det som att TS är väl införstådd med att bärlinan ska fästas i de stående reglerna, frågan gäller
Gällande tjocklek på skruv så kan det väl som tjockast vara ~22 mm panel, ~25 läkt, 45 m västkustskiva så 90 mm kan gå bort innan du är i regeln och om regeln är 45 så går 135 mm bort så med 180 mm skruv är då 45 mm det som fäster. Lite längre hade kanske inte skadat?
Rackrigt att jag beställde 160 skruv innan jag fick nys om det där med Västkustskiva/fasadskiva. Om jag nu skulle dra 180 skruv in i regeln och träffa dem, räcker det för bärigheten?
Inte säkert du har västkustskiva, men jag tog med det som ett sämsta fall.B BrasseNilsson skrev:
Fortfarande många frågor innan man kn svara.
Ett "modernt hus" kan vara byggt på många olika vis. Är det ett typhus av en viss modell så bör det ju framgå av beskrivningen vid köp (om det är viss tjocklek på isolering, väggar mm. eller om det är ett modulhus byggt i sektioner t ex). Det låter inte som att det är ett "A-hus" som det handlar om, utan bara en lös gissning att A-husets beskrivning av sin egen (och unikt "bästa") konstruktion skulle vara samma i alla hus som då byggdes. Vet man vilken hustillverkare det är?
Är det ett lösvirkeshus så bör man ju fortfarande kunna ha en specifikation på t ex isoleringens tjocklek i olika lager? Men det kan ju finnas alla möjliga varianter på ett utförande, inte bara tak och takstolar samt bärande väggar. Kanske kan man mäta väggtjocklek i ett fönster/dörrhål och få ett rimligt antagande. Eller så får man testa att ta bort någon panelbräda och mäta exakt.
Syns takstolarna under takfoten? Det gjorde de inte på exemplet från A-hus. Har de cc60, eller annan konstruktion. Är det byggt i moduler kan skarvarna förskjuta några mått kanske, och spikraderna passa med något annat i modulen än bärande stående reglar.
Finns det bilder på panel, takstolar/takfot och spikrader?
Jag har lite svårt att veta om gissningen att det är byggt som ett A-hus är relevant.
Ett "modernt hus" kan vara byggt på många olika vis. Är det ett typhus av en viss modell så bör det ju framgå av beskrivningen vid köp (om det är viss tjocklek på isolering, väggar mm. eller om det är ett modulhus byggt i sektioner t ex). Det låter inte som att det är ett "A-hus" som det handlar om, utan bara en lös gissning att A-husets beskrivning av sin egen (och unikt "bästa") konstruktion skulle vara samma i alla hus som då byggdes. Vet man vilken hustillverkare det är?
Är det ett lösvirkeshus så bör man ju fortfarande kunna ha en specifikation på t ex isoleringens tjocklek i olika lager? Men det kan ju finnas alla möjliga varianter på ett utförande, inte bara tak och takstolar samt bärande väggar. Kanske kan man mäta väggtjocklek i ett fönster/dörrhål och få ett rimligt antagande. Eller så får man testa att ta bort någon panelbräda och mäta exakt.
Syns takstolarna under takfoten? Det gjorde de inte på exemplet från A-hus. Har de cc60, eller annan konstruktion. Är det byggt i moduler kan skarvarna förskjuta några mått kanske, och spikraderna passa med något annat i modulen än bärande stående reglar.
Finns det bilder på panel, takstolar/takfot och spikrader?
Jag har lite svårt att veta om gissningen att det är byggt som ett A-hus är relevant.
I TS läge, utan att veta hur fasaden ser ut, så hade jag nog valt mellan att ta handklingan och jackat ur fasaden för bärlinan. Kanske skruvlimmat ihop två ämnen för bärlinan om man vill/behöver komma ut lite från fasad. Detta beror ju också på att panelen fortsatt har lite läkt att hänga på. Alternativ två att sätta stolpar vid fasad och lägga upp bärlina på. Om inte dessa två var möjliga hade jag nog provborrat lite för att hitta konstruktionsreglarna (då på den nivå bärlinan sedan kommer täcka hålen ☺️).
Tänkte inte på det i mitt förra svar, men om det finns fönster och dörrar i fasaden där taket ska vara så är det relativt stor chans att det finns en stående regel på varje sida av dom, så det kan ju vara bra ställen att börja fästa bärlinan påB BrasseNilsson skrev:
Jo, det bör det göra. Jag gjorde ritningar till min brors sommarstuga (i Strängnäs kommun) och dom krävde en ritning på en genomskärning av väggen. Jag gjorde även en "stomritning" med de korrekta måtten på bl.a. alla stående reglarna, oklart dock om det var ett kravFairlane skrev:
Kan ha missat det, men är det stående eller liggande panel på huset? Och är det lockpanel eller spontant?B BrasseNilsson skrev:Jag ska bygga ett altantak med kanalplast det ska bli 5x7,2m och jag använder mig 45x220 reglar till bärlinor och takbjälkar, 45x95 till kortlingar och fäster en upplagslist 45x45 mot bärlinans underkant som jag lägger takbjälken på. Takbjälken tar jag alltså ut takbjälken i underkant 45x45 så det passar upplagslisten. Jag säkrar takbjälken med 45x45 så de bildar ett U kring takbjälken mot bärlinan. Jag har fyra stycken befintliga 95x95 stolpar som jag ska fästa yttre bärlinan på, de står 4,6m ifrån fasaden.
På husets fasad ska jag sätta en 45x220 bärlina. Nu till min fråga:
Räcker det att dra 8x160 träskruv i de synliga spikraderna i fasaden för att fästa bärlinan? Huset är byggt 2019 och torde bedömas som modernt. Läste på nätet att alla moderna hus har panelbrädor och läkt fästa i väggstommen och att de såldes borde vara fästa bakom spikraden.
Jag funderar såklart på om detta bär eller om jag måste ha reglar under fasaden bärlina för att vara säker. Jag slipper helst det pga fönster och dörrar och det estetiska.
Någon som har erfarenhet att fästa en bärlina i fasaden utan reglar undertill?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Eftersom bärlinan som ska dit är såpass hög borde det väl gå bra att ta fram hålsågen och göra ett par titthål för att hitta de stående reglarna, och sedan lappa ihop halvfult som aldrig syns bakom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden