500 läst ·
25 svar
500 läst
25 svar
Altantak - bärlina på fasad
Sida 1 av 2
Jag ska bygga ett altantak med kanalplast det ska bli 5x7,2m och jag använder mig 45x220 reglar till bärlinor och takbjälkar, 45x95 till kortlingar och fäster en upplagslist 45x45 mot bärlinans underkant som jag lägger takbjälken på. Takbjälken tar jag alltså ut takbjälken i underkant 45x45 så det passar upplagslisten. Jag säkrar takbjälken med 45x45 så de bildar ett U kring takbjälken mot bärlinan. Jag har fyra stycken befintliga 95x95 stolpar som jag ska fästa yttre bärlinan på, de står 4,6m ifrån fasaden.
På husets fasad ska jag sätta en 45x220 bärlina. Nu till min fråga:
Räcker det att dra 8x160 träskruv i de synliga spikraderna i fasaden för att fästa bärlinan? Huset är byggt 2019 och torde bedömas som modernt. Läste på nätet att alla moderna hus har panelbrädor och läkt fästa i väggstommen och att de såldes borde vara fästa bakom spikraden.
Jag funderar såklart på om detta bär eller om jag måste ha reglar under fasaden bärlina för att vara säker. Jag slipper helst det pga fönster och dörrar och det estetiska.
Någon som har erfarenhet att fästa en bärlina i fasaden utan reglar undertill?
Räcker det att dra 8x160 träskruv i de synliga spikraderna i fasaden för att fästa bärlinan? Huset är byggt 2019 och torde bedömas som modernt. Läste på nätet att alla moderna hus har panelbrädor och läkt fästa i väggstommen och att de såldes borde vara fästa bakom spikraden.
Jag funderar såklart på om detta bär eller om jag måste ha reglar under fasaden bärlina för att vara säker. Jag slipper helst det pga fönster och dörrar och det estetiska.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Hej. Precis som "fribygg" skriver så behöver du hitta de stående reglarna, om det inte är ett gammalt hus med timmerstomme. Om du ändå tänker chansa att skruva fast bärlinan i blindo i panelen (vilket jag inte skulle rekommendera men som i absoluta nödfall kan funka om det är "färsk" panel), så är skruven alldeles för lång, skulle säga max 120 mm om det är lockpanel, 100 mm om det spontat. Men som sagt det är verkligen en chansning med tanke på takets egenvikt och inget jag rekommenderar. Det bästa är om du kan hitta en stående regel och sen mäta upp 60 cm i sidled och hoppas att reglarna sitter som dom ska, i så fall kommer det att sitta som berget med 8x160 skruvB BrasseNilsson skrev:
En pergola kan kanske skruvas i fasaden, ett altantak som det är frågan om här kan INTE skruvas i fasaden.J JAE69 skrev:Hej. Precis som "fribygg" skriver så behöver du hitta de stående reglarna, om det inte är ett gammalt hus med timmerstomme. Om du ändå tänker chansa att skruva fast bärlinan i blindo i panelen (vilket jag inte skulle rekommendera men som i absoluta nödfall kan funka om det är "färsk" panel), så är skruven alldeles för lång, skulle säga max 120 mm om det är lockpanel, 100 mm om det spontat. Men som sagt det är verkligen en chansning med tanke på takets egenvikt och inget jag rekommenderar. Det bästa är om du kan hitta en stående regel och sen mäta upp 60 cm i sidled och hoppas att reglarna sitter som dom ska, i så fall kommer det att sitta som berget med 8x160 skruv
Det är det jag hopps på. Men spikraderna i fasaden och takstolarna är inte på samma ställe så jag vet ju inte vart de är för jag har ingen ritning på väggen. Det är ca 10-15 cm förskjutning på spikraden i fasaden och takstolarna. Vi har inte ett A-Hus men på deras hemsida visar de en modern vägg, tror vi har något liknande. https://www.a-hus.se/bygga-hus/vaggkonstruktionF fribygg skrev:
Där är det ju en bit in till regeln pga fasadskivan.
Det var anledningen till att jag ställde frågan i detta forumet från början. För att inte behöva lita på hoppet.F fribygg skrev:
Jag söker svar från någon med erfarenhet av nybyggda hus som kan intyga att väggstommens reglar finns bakom läkten som fasadbräderna är spikade i. Vilket de är med största sannolikhet. Då borde det räcka med att dra en 8x160 för att fästa bärlinan med två skruv cc600 hela vägen.B BrasseNilsson skrev:Jag ska bygga ett altantak med kanalplast det ska bli 5x7,2m och jag använder mig 45x220 reglar till bärlinor och takbjälkar, 45x95 till kortlingar och fäster en upplagslist 45x45 mot bärlinans underkant som jag lägger takbjälken på. Takbjälken tar jag alltså ut takbjälken i underkant 45x45 så det passar upplagslisten. Jag säkrar takbjälken med 45x45 så de bildar ett U kring takbjälken mot bärlinan. Jag har fyra stycken befintliga 95x95 stolpar som jag ska fästa yttre bärlinan på, de står 4,6m ifrån fasaden.
Har du ingen konstruktionsritning på huset?B BrasseNilsson skrev:
SPikreglarna sitter i väggreglarna.
Om du har liggande panel sitter dom högst troligt hela vägen på regeln, undantag finns säkert men vore ju knepigt att bygga.
Om du har ståendepanel så är det bara i korsningen dom möts å då blir det betydligt svårare att hitta väggregeln.
Om du har liggande panel sitter dom högst troligt hela vägen på regeln, undantag finns säkert men vore ju knepigt att bygga.
Om du har ståendepanel så är det bara i korsningen dom möts å då blir det betydligt svårare att hitta väggregeln.
Med spikreglarna menar du spikläkten? Det borde ju inte vara på annat sätt. Då är frågan hur långt in stommens regel sitter. Är det Panel 22+läkt 28 + 50 fasadskiva innan regeln kommer? Alltså 10 cm? Så som A-hus bygger sina väggar (https://www.a-hus.se/bygga-hus/vaggkonstruktion). Räcker 8x160 för att få bärighet i bärlinan?T Tjrex skrev: