Jag ska fästa en bärlina på träpanelen men funderar lite över hur jag ska hitta reglarna. Har knackat lite på panelen men hör ingen skillnad.

Kan man anta att reglarna går ner under takstolarna (röda linjer) och ha det som utgångsläge, sen räkna cc 600 därifrån? Takstolarna har cc 1200 så det känns rimligt.

Eller är det troligare att det är reglat utifrån dörr/fönsterkarm (blåa linjer)?

Radhus byggt 76.

• 20260607_095647.jpg
Det är troligt att det finns ett infällt stående hammarband där som förstärkning ovanför fönsterna.
Prova att skruva mitt mellan takstolarna 10-15cm upp från fönstret och se efter om skruven drar.

Kanske kan va läge att lossa några panelbrädor för att kolla hur det ser ut bakom?
Har du tur behöver du bara lossa en!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Drog bort lite panel där jag trodde mig skulle hitta en regel - hittade då mer panel... har provborrat ca 10cm djup och det är luft överrallt. Lite otaggad på att riva allt för mycket panel.

Läkten gav inga ledtrådar heller, den verkar sitta fast med spikarna som den yttre panelen är fäst med.

Vad tänker vi? Fortsätta riva panel tills jag ser tecken på att läkten är fäst i nåt?

• 20260623_185807.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rakt under takstolen bör du ha en regel

Matti_75 Matti_75 skrev:
Rakt under takstolen bör du ha en regel
Ja det var det jag tänkte, men när jag provborrar så är det luft ca 10cm in bakom den inre panelen. Kan regeln verkligen sitta djupare än så?

V vattenpass1 skrev:
Ja det var det jag tänkte, men när jag provborrar så är det luft ca 10cm in bakom den inre panelen. Kan regeln verkligen sitta djupare än så?
I ditt fall kanske ja. Det ser ju ut som om du har två lager panel.

Ja beroende på hur väggen är uppbyggd. Själv fick jag använda 330mm långa skruv för att få fäste

Såga upp ett hål så du ser hur det ser ut bakom den inte panelen

Blir till att köpa en längre borr då!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.