Klarinettfett
Sjöbod Sjöbod skrev:
Glidolja gör underverk i alla lås eller skruvar som är tröga eller sitter fast. Prova![bild]
Tack för tipset! Har redan testat att smörja allt som kan smörjas men det är själva dörrbladet som har "warpats"...

Klarinettfett Klarinettfett skrev:
Tack för tipset! Har redan testat att smörja allt som kan smörjas men det är själva dörrbladet som har "warpats"...
Okey! Har lite samma problem med en billig "friggeboddörr" som sitter precis med havet som granne, 24, 7, året runt. Billigast och enklast att bara byta dörren när den blir svårare och svårare att stänga. Går förvisso att specialbeställa eftersom det inte är något standardmått men blir inte billigt. Förra dörren som satt där var av bättre kvalitet men dom verkar inte finnas att köpa längre.

Tror fortfarande att det går att justera trots att dörrbladet är skevt. Du kanske behöver plocka bort smygarna på in eller utsidan för att se hur det ser ut. Än har jag inte stött på en dörr som inte går att få att till

Klarinettfett
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tror fortfarande att det går att justera trots att dörrbladet är skevt. Du kanske behöver plocka bort smygarna på in eller utsidan för att se hur det ser ut. Än har jag inte stött på en dörr som inte går att få att till
Ok! Tack för svar! Jag kanske ska ge den en till chans..
Jag är en total amatör som sakta och säkert lär mig hur man tar hand om sitt hus, och detta forum att tacka för mycket.
Med detta sagt så undrar jag om du kan förklara lite mer om vad "smygare" är, hur man tar bort dem och vad det är jag leta efter? 😊

Det första du behöver göra är att ta ett vattenpass, gärna ett långt och kolla alla karmssidor hur dom står och eventuellt glipor mot passet. Även dörrbladet är bra att kolla sedan får du justera karmskruvarna så att du får jämna glipor överallt.
Titta gärna på någon film på nätet om hur man justerar karmskruvar.

Klarinettfett
Ok, om någon undrar så kommer här en uppdatering efter en sommar utan tid att styra upp min kära altandörr:

Fick hit en granne som är hantverkare och har justerat hundratals dörrar, och efter att ha mätt med laser konstaterades att själva karmen inte är monterad korrekt. Lösningen han förelog var att antingen ta bort smygarna (listerna?), ta bort karmen och justera den på nytt.
Det vi gjorde istället var att flytta fram det översta beslaget i karmen på "handtagssidan" ca 5-8 mm för att dörren ska kunna stängas utan större besvär. Nackdelen med detta är att vi måste köpa en tjockare tätningslist för att det inte ska läcka in kalluft utifrån...

Vem vet, kanske vi fixar en tjockare list eller så byter vi ut hela dörren med karm och allt...

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.