Hej,
Jag har problem med min altandörr. Handtaget går att vrida som vanligt, och den nedre delen av låshuset fungerar, men överdelen verkar ha fastnat och släpper inte.
Just nu kan jag bara öppna dörren cirka 3 cm i nederkant medan överdelen fortfarande sitter fast. Det känns som att mekanismen i övre låshuset eller spanjoletten inte hakar ur trots att handtaget vrids.
Jag har redan testat att:
gunga och knuffa dörren samtidigt som jag vrider handtaget
öppna/stänga flera gånger
lyfta dörren lätt med kofot för att avlasta
knacka försiktigt med gummiklubba
trycka och dra i dörren i olika lägen
Men överdelen släpper fortfarande inte.
Har ni tips på vad som kan orsaka detta och hur jag kan få upp dörren utan att skada dörr eller beslag? Jag kan även skicka bilder om det hjälper.
Tack på förhand!

• 20260517_192047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis har spanjoletten gått sönder så att de övre kolven inte dras inn när du vrider handtaget till öppet läge. Pröva att ställ handtaget i öppet läge och kolla om du ser den övre kolven på utsidan dörren, då kanske du kan peta tillbaka den eller såga av den. Ev såga ur ett hak i karmen där slutblecket sitter.

N Nissegandhi skrev:
Troligtvis har spanjoletten gått sönder så att de övre kolven inte dras inn när du vrider handtaget till öppet läge. Pröva att ställ handtaget i öppet läge och kolla om du ser den övre kolven på utsidan dörren, då kanske du kan peta tillbaka den eller såga av den. Ev såga ur ett hak i karmen där slutblecket sitter.
Kan man ta bort gångjärn och sprintar blir inte lätt men jag undrar hu gör man det för att kåpan sitter i vägg tack

Missade att det var en pvc dörr, då ser du nog inte in dörrspringan mellan karm och dörr.

Sitter det en svampkolvsspanjolett i dörren?
Det är inte ovanligt att det bli bekymmer med dessa men lösningen är den samma som för andra spanjoletter alltså manövrera till öppet läge och tvinga sedan de kolvar som inte rör sig.
Svampkolvsspanjoletter brukar gå bra att tvinga in med en insexnyckel och en svetstång för att hålla i insexnyckeln och sedan dra kolven rätt, insexnyckeln brukar få plats i springan.

• Gilla
Melvinmn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.