elpaco skrev:
Tja jag kan komma på flera, möjliga anledningar. De kanske vill hålla investeringen till ett minimum, deras kunder handlar förhållandevis få varor per besök, de skiter i ergonomi för personal, de har inte lika mycket andra sysslor i butiken (då allt står på eu-pallar), det är ett tyskland-koncept som inte får ändras (och där skannar man inte?), kundnöjdhet är inte lika viktigt då man framför allt krigar med priset, ... osv ..
Dom gick från dom tyska kassorna här i stan åtminstone.
Efter det började folk handla där :)

Tyska kassor är omvända mot våra för de som inte vet.
Absolut INGEN plats efter kassan för varor så man får pendla mellan att plocka upp och plocka ner sen på nåt magiskt vis hinna betala på vägen.
HELT idiotiskt!!!!
Vill minnas att tanken här var att man skulle dumpa ner skiten i vagnen och SEN gå bort till en ompackningsstation utanför kassan för att få det i påsar.

Tyskar....
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Däremot har du rätt i att självscanning inte är ett koncept i Tyskland och däri ligger förklaringen till att Lidl inte har det i Sverige heller, alla butiker ska se likadana ut och sälja samma saker oavsett land.

Vänligen, någon med lite mer insyn.
I Tyskland har dom vin i kryddhyllan och sprit mitt emot där läsken brukar va, sen lite mer spreet på korthyllorna.
 
  • Gilla
raveper och 1 till
  • Laddar…
Men visst känner man igen sig :)
 
Vad gäller lidl så skulle jag vilja säga att det är sällan man ser någon storhandla där, och det är kanske inte så konstigt, med tanke på deras begränsade utbud. Själv har jag aldrig storhandlat där.

Att de inte väljer självscanning kan som nämnts bero på många saker, en sådan kan vara att de inte knyter upp sina kunder med medlemskap och medlemskort etc såsom butikerna med självscanning som regel gör, man kan tänka sig att de vill bygga ett förtroende och att det har med svinn att göra t.ex. Det kan också ha att göra med omsättningen på artikelnummer som förefaller väldigt hög på lidl samt kostnader och utrymme i butik. Lidl-butiker är inga stormarknader, de är heller inga "hög"-prisbutiker.

En hemköp-butik jag var inne i hade en ikea-liknande självscanning där man själv scannade alla varor vid utgången, det var ett böikgt system som funkade dåligt och det tog lång tid för mig att få rätt med en enda vara. Kruxet där är att man måste packa om sina varor en extra gång, ungefär som vid kassan, här fick man så att säga vara sin egen kassör och plocka upp, scanna och plocka ner alla varor igen. Urbota dumt. Fördelen var möjligen att vem som helst kunde göra det, ingen registrering, inget medlemskap osv. Fördelen för butiken är kanske att det inte behövs något utrymme för scanners vid entren och sex sådana kassor fick plats på samma yta som två ordinarie, samt att alla kunder kan använda det. Vem vet, rätt som det är kanske nåt liknande dyker upp hos lidl.

Men, all that said, jag tror att lidl inte har självskanning för att de är tyska, konservativt tyska. Prova att handla i en tysk mataffär i tyskland någon gång, så kommer ni att få en ny upplevelse vid kassan :)

Edit: Jag får visst ställa mig i kö för tysk-kommentarerna där :)
 
Redigerat:
Luntis skrev:
Det stämmer tyvärr inte någonstans. Av våra kunder självscannar 31-33 % av kunderna (ungefär samma siffra för övriga Kvantumbutiker), svinnet är inte heller högre än i en butik av samma storlek utan självscanning.
Nu har jag ingen specifik data för några kvantumbutiker utan bara en rapport som behandlar svinn generellt i detaljhandeln och täcker 14 länder och över 2000 butiker. Så faktum kvarstår att svinnet ökar med självskanning.
Jag kan tyvärr inte dela med mig av rapporten och den behandlar även andra saker inom svinn. Men det är påvisat att butikens område har betydelse. Sedan om vi tittar specifikt på självskanning så var slutsatsen att ung 2/3 av "fusket" beror på rent slarv från kundens sida och absolut ingen snatteritanke bakom. Detta är tydligen en av dom främsta anledningarna till att kunderna undviker självservicen då dom inte vill fastna i gapet hos kontrollanterna.
Det finns en massa andra roliga grejer men det tar vi någon annan gång.
 
Nimajneb skrev:
Jag kan tyvärr inte dela med mig av rapporten
Yeah right, jag har en källa men den är hemlig, pictures or it didn't happen!
 
Kvantum här i stan har kommit på ett alldeles utmärkt system för att minimera svinn vid självscanning.
Scannar man in en dyr vara typ oxfilé så åker man ovillkorligen på en delavstämning.

För skulle man sno nåt så scannar man förstås in oxfilén men fuskar med franskbrödet?

Jaja, alla är vi idioter på vårt vis :D
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Kvantum här i stan har kommit på ett alldeles utmärkt system för att minimera svinn vid självscanning.
Scannar man in en dyr vara typ oxfilé så åker man ovillkorligen på en delavstämning.

För skulle man sno nåt så scannar man förstås in oxfilén men fuskar med franskbrödet?

Jaja, alla är vi idioter på vårt vis :D
ROTFLMAOx10

Smart Ica-handlare ni har i den där stan du ;) (NOT!)
 
Blindnit skrev:
Kvantum här i stan har kommit på ett alldeles utmärkt system för att minimera svinn vid självscanning.
Scannar man in en dyr vara typ oxfilé så åker man ovillkorligen på en delavstämning.

För skulle man sno nåt så scannar man förstås in oxfilén men fuskar med franskbrödet?

Jaja, alla är vi idioter på vårt vis :D
Det är inte så att de har satt larm på en del oxfiléer då och behöver kolla om det finns på just din förpackning? Jag råkade ut för delavstämning på en chokladkaka av den anledningen (det har varit stora maraboustölder i den affären).
 
Blindnit skrev:
Kvantum här i stan har kommit på ett alldeles utmärkt system för att minimera svinn vid självscanning.
Scannar man in en dyr vara typ oxfilé så åker man ovillkorligen på en delavstämning.

För skulle man sno nåt så scannar man förstås in oxfilén men fuskar med franskbrödet?

Jaja, alla är vi idioter på vårt vis :D
Här har MAXI larm på oxfilén sedan en tid tillbaka.
 
B
Blindnit skrev:
OT nu:
Nån som vet toleransen på kamerorna?
Mindre än 7km/har vid 90 iaf...
 
Ang. självscanning. Varför ska jag som konsument göra jobbet själv utan att få nåt för det? Hade jag fått 10% rabatt hade det varit en annan femma. Dessutom leder det ovillkorligen till att fler butiksanställda kan sägas upp och butiksägarna göra ännu större vinster...
 
jeppeknaster skrev:
Ang. självscanning. Varför ska jag som konsument göra jobbet själv utan att få nåt för det? Hade jag fått 10% rabatt hade det varit en annan femma. Dessutom leder det ovillkorligen till att fler butiksanställda kan sägas upp och butiksägarna göra ännu större vinster...
Om du scannar vid utgången får du inget för det. Om du scannar löpande i affären lyfter du varorna EN gång i affären istället för tre gånger och du kan få påsarna packade rätt från början och du slipper köa vid kassorna. Stor vinst som jag ser det.

Att behålla en krånglig betalningsmodell i affären för att driva upp kostnaden för butiksägaren låter något kortsynt. Du tror inte att det är du som betalar dessa högre kostnader? På sikt kommer konkurrensen se till att priserna pressas om kassakostnaderna minskar (jag är dock tveksam till att det är någon större besparing för butiken).

På sikt tror jag att en riktig uppsida för butiken med självscanning ligger i att man får en ny kommunikationskanal till kunden där man har möjlighet att informera om erbjudanden och påminna om mängdrabatter. Coop har börjat så smått med detta.
 
Redigerat:
Inte tror du väl på allvar att minskade kostnader för handlaren leder till prissänkningar för oss konsumenter? Snarare får handlaren en betydligt mer välfylld plånbok...
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Däremot har du rätt i att självscanning inte är ett koncept i Tyskland och däri ligger förklaringen till att Lidl inte har det i Sverige heller, alla butiker ska se likadana ut och sälja samma saker oavsett land.

Vänligen, någon med lite mer insyn.
Jag vet i stort sett inget om detaljhandel från matbutik, eller Lidl i synnerhet. Jag listade möjliga anledningar. MÖJLIGA. Jag markerade tom ordet.

Sedan menade jag inte småhandla - en eller två prylar, jäst och en aftonbladet - utan på olika varor. När jag någon enstaka gång går till Lidl så är det ett flak öl och godis. Man kan ju inte storhandla där, då så många viktiga normala varor saknas. I allmänhet tycker jag dessutom att kvalitén är usel (på den orten jag bor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.