59 410 läst ·
563 svar
59k läst
563 svar
Alltså.. NÅGOT är fel när..
Om du känner att du inte får något för det ska du så klart välja andra för dig bättre alternativ. Ingen har väl någonsin sagt något annat? Annars måste jag säga att jag tycker det framgått rätt tydligt i tråden vilka fördelar vi som självskannar ser med det. Personligen ger självskanningen mig mer tid över till annat, det är värt mycket för mig.jeppeknaster skrev:
För mig som småbarnsförälder är det helt oumbärligt! Barnen tycker att det är kul att skanna, varorna hamnar direkt i rätt ordning i påsarna, för jag kan handla i rätt ordning. Sedan är det barnkritiska delen av handlingen, kö/betalning/packning, HELT borta. Man bara betalar och går ut. Det betyder även att om ett barn kraschar under handlingen, kan jag avbryta och betala för det jag hittills hunnit med. Jag slipper även att barnen sliter i godis, barntidningar och andra lockvaror när jag står och väntar i kön .. Så självskanning ja tack.jeppeknaster skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
bra-byggare skrev:Igår låg jag i högerfilen och höll lagstadgad hastighet. Eftersom jag då körde ikapp mittfilen, slog jag av farthållaren och minskade hastigheten för att inte komma om. Då sänker bilen i mittfilen sin hastighet tills vi är nere i runt 70 (på en 90-väg). Då börjar det bli svårt att inte glida förbi.
Då byter bilen plötsligt fil utan att blinka. Folk.
DET om något är det som irriterar mig mest på vägen - att bli instängd i högerfil, för att någon låser en bakom en lastbil, i en omkörning som plötsligt bara går +5km/h snabbare.bra-byggare skrev:Ligger man i mittfil och ser att bilen till höger börjar närma sig bilen framför tycker jag det är schysst att antingen gasa på eller släppa på gasen så att den till höger kommer ut från högerfilen och kan köra om framförvarande.
Jag brukar också ligga i högerfil och passera såskopparna i mittfil. Jag vet att det är olagligt men om jag skulle bli stoppad skulle jag fråga konstaplarna varför de inte sätter dit de som ligger i mittfil och hindrar trafiken för det är också olagligt.
När det gäller passage i högerfilen så har jag hört (hört, inte läst) att det inte klassas som omkörning om det istället är filkörning, men det kräver väl en viss mängd av trafik misstänker jag. Det känns ju rimligt, för hur blir det annars vid köbildning? Frågan är bara var gränsen går ..
Passa dig.elpaco skrev:För mig som småbarnsförälder är det helt oumbärligt! Barnen tycker att det är kul att skanna, varorna hamnar direkt i rätt ordning i påsarna, för jag kan handla i rätt ordning. Sedan är det barnkritiska delen av handlingen, kö/betalning/packning, HELT borta. Man bara betalar och går ut. Det betyder även att om ett barn kraschar under handlingen, kan jag avbryta och betala för det jag hittills hunnit med. Jag slipper även att barnen sliter i godis, barntidningar och andra lockvaror när jag står och väntar i kön .. Så självskanning ja tack.
Ett par gånger har min tvååring fått scannern att låsa sig och jag har fått skanna om allt i kassan...
Ungefär samtidigt brukar barnen krascha och man önskar att man bara kunde springa förbi kassan som vanligt.
Samtidigt som personalen säger konstigt det har vi aldrig råkat ut för innan. Jag måste fråga en kollega...
I teorin har du rätt men om du tar tex en svensk livsmedelsbutik idag är inte layouten byggd för att supporta detta.MathiasS skrev:
Det vanliga flödet grovt sett brukar vara:
Grönsaker/Bröd-Chark-Mjölk-Djupfryst-dryck-kassa. När man packar vill man ju ha det i omvänd ordning. Så ska man lyckas med optimal packning så behöver man gå baklänges genom butiken.
Så om vi ser till kundnyttan så ligger den framförallt att utcheckningen kan gå snabbare. Det som tar mesta tiden är köandet vid kassan och här är en variant för butiken att minska detta är självskanning. Ett annat sätt är att ha en flexibel bemanning vid kassorna. Ett lysande exempel på detta är vår lokala matbutik som har som policy att det aldrig får vara mer än 2 pers i kö (en på bandet och två bakom), så fort det blir fel så öppnas en annan kassa även om det handlar om att kanske serva 2-3 kunder. Många butiker vill/kan/får inte använda sig av ett sådant system då det handlar om att hantera pengar och killen på grönsaksavdelningen är inte "kvalificerad" för detta. I bla Tyskland och Frankrike så är den typ av flexibilitet förbjuden av facket, hur det är i Sverige vet jag inte.
Inget som syntes i så fall.klonk skrev:
Såg ut precis som en vanlig prislapp.
Jag storhandlar i två olika butiker, i den ena är det problemfritt även om ordningen inte är perfekt (eftersom man packar i flera kassar samtidigt och inte fyller dom seriellt) i den andra funkar det sämre för där ligger alla bottenprylar sist i butiken så där brukar jag får stuva lite. Så, hur det funkar generellt är det nog ingen ide att tycka kring - det varierar helt enkelt.Nimajneb skrev:I teorin har du rätt men om du tar tex en svensk livsmedelsbutik idag är inte layouten byggd för att supporta detta.
Det vanliga flödet grovt sett brukar vara:
Grönsaker/Bröd-Chark-Mjölk-Djupfryst-dryck-kassa. När man packar vill man ju ha det i omvänd ordning. Så ska man lyckas med optimal packning så behöver man gå baklänges genom butiken.
Så om vi ser till kundnyttan så ligger den framförallt att utcheckningen kan gå snabbare. Det som tar mesta tiden är köandet vid kassan och här är en variant för butiken att minska detta är självskanning. Ett annat sätt är att ha en flexibel bemanning vid kassorna. Ett lysande exempel på detta är vår lokala matbutik som har som policy att det aldrig får vara mer än 2 pers i kö (en på bandet och två bakom), så fort det blir fel så öppnas en annan kassa även om det handlar om att kanske serva 2-3 kunder. Många butiker vill/kan/får inte använda sig av ett sådant system då det handlar om att hantera pengar och killen på grönsaksavdelningen är inte "kvalificerad" för detta. I bla Tyskland och Frankrike så är den typ av flexibilitet förbjuden av facket, hur det är i Sverige vet jag inte.
Nyttan är tvåfaldig. 1/3 av artikelhanteringen + snabbare utcheckning.
För det första tror jag inte besparingen är speciellt stor (det kanske Luntis med lite insikt i kan bekräfta) för det andra så är jag säker på att på bottenraden förändras inte marginalen för handlaren ett smack pga detta på lång sikt.jeppeknaster skrev:
Är det max 70 så får man köra som man vill i filerna.elpaco skrev:DET om något är det som irriterar mig mest på vägen - att bli instängd i högerfil, för att någon låser en bakom en lastbil, i en omkörning som plötsligt bara går +5km/h snabbare.
När det gäller passage i högerfilen så har jag hört (hört, inte läst) att det inte klassas som omkörning om det istället är filkörning, men det kräver väl en viss mängd av trafik misstänker jag. Det känns ju rimligt, för hur blir det annars vid köbildning? Frågan är bara var gränsen går ..
Men det visste du kanske redan?
Två ggr har min dotter tappat skannern så att den låst sig/startat om (!), men turligt nog har det varit i början av turen. Men detta är ju ett minimalt problem, dels för att det är sällsynt, men framför allt för att man i värsta fall bara ställer sig i normal kassa ..vilpi skrev:Passa dig.
Ett par gånger har min tvååring fått scannern att låsa sig och jag har fått skanna om allt i kassan...
Ungefär samtidigt brukar barnen krascha och man önskar att man bara kunde springa förbi kassan som vanligt.
Samtidigt som personalen säger konstigt det har vi aldrig råkat ut för innan. Jag måste fråga en kollega...
Något är fel... när vi bara har 2st saker att klaga på ca 150 inlägg, mathandling och filbyte i trafiken 
Det som stör mej är vid bensinmacken att när det finns två pumpar efter varandra så ställer sig bilen framför så att han blockerar båda pumparna, när han lätt hade kunnat åka fram 2-3 meter till så att jag får plats bakom, nu får jag stå och vänta tills han är färdig, men först ska han ju också köpa korv och en pucko.
Det som stör mej är vid bensinmacken att när det finns två pumpar efter varandra så ställer sig bilen framför så att han blockerar båda pumparna, när han lätt hade kunnat åka fram 2-3 meter till så att jag får plats bakom, nu får jag stå och vänta tills han är färdig, men först ska han ju också köpa korv och en pucko.
Jag vägrar "storhandla" i butiker utan självscanning. Jag bor ensam och handlar alltid ensam. Det är en jäkla stress och onödigt arbete att betala i vanlig kassa. Med självscanning plockar jag ner varorna direkt i en kylväska för kyl/frysvaror och direkt i en kasse för övriga varor. Enda gången det krånglat för mig var när jag hade megastorhandlat, betydligt mer än jag brukar och en ungjävel rycker upp scannern jag precis placerat där man ska lämna tillbaka den vid utcheckning. Då blev det något fel så alla scannade varor försvann. Behöver jag säga att föräldern fick en utskällning å det grövsta... Bara att packa upp ALLT och scanna om i utcheckningskassan.
i det läget kör jag runt pumparna och backar in mot pumpen framför. Då tvingas den tanklöse tankaren vänta på mig, alternativt backa ut själv. Och förhoppningsvis lärt sig något...ollo skrev:Något är fel... när vi bara har 2st saker att klaga på ca 150 inlägg, mathandling och filbyte i trafiken
Det som stör mej är vid bensinmacken att när det finns två pumpar efter varandra så ställer sig bilen framför så att han blockerar båda pumparna, när han lätt hade kunnat åka fram 2-3 meter till så att jag får plats bakom, nu får jag stå och vänta tills han är färdig, men först ska han ju också köpa korv och en pucko.