59 389 läst ·
563 svar
59k läst
563 svar
Alltså.. NÅGOT är fel när..
Ett fenomen på samma tema: jag har märkt att jag ibland får post på både förmiddagen och eftermiddagen, kör posten TVÅ rundor?KnockOnWood skrev:OK, jag skall ta det långsammare, så du också förstår
Det kör TVÅ (2) bilar (cyklar, moppar, välj själv) samma runda varje dag.
Så varför inte slå ihop leveranserna till en?
Det är ungefär som förr, när ett tidningsbud bar ut DN och ett annat Svd.
Men det är nu rationaliserat till Tidningarnas Samdistribution:
[länk]
Och det kommer nog med Tidningarnas Samdistribution och Posten också snart:
[länk]
Att jag nämnde färgen "gul" var för att det skulle vara lättare att förstå att jag menade Posten AB.
Blir det lättare om jag visar deras logotyp?
[bild]
Fattaru![]()
Visst förstod jag, men jag tog ju konceptet ett stycke längre..KnockOnWood skrev:OK, jag skall ta det långsammare, så du också förstår
Det kör TVÅ (2) bilar (cyklar, moppar, välj själv) samma runda varje dag.
Så varför inte slå ihop leveranserna till en?
Det är ungefär som förr, när ett tidningsbud bar ut DN och ett annat Svd.
Men det är nu rationaliserat till Tidningarnas Samdistribution:
[länk]
Och det kommer nog med Tidningarnas Samdistribution och Posten också snart:
[länk]
Att jag nämnde färgen "gul" var för att det skulle vara lättare att förstå att jag menade Posten AB.
Blir det lättare om jag visar deras logotyp?
[bild]
Fattaru![]()
Fattaru
Det stämmer tyvärr inte någonstans. Av våra kunder självscannar 31-33 % av kunderna (ungefär samma siffra för övriga Kvantumbutiker), svinnet är inte heller högre än i en butik av samma storlek utan självscanning.Nimajneb skrev:
Precis!Luntis skrev:
Och det där med att det inte är några köer på udda tider stämmer inte heller, eftersom det på udda tider bara är öppet en kassa och där står även framåt 10-tiden på kvällen folk i kö. Det vet jag för jag handlar titt som tätt även vid den tidpunkten. Men som sagt, i självutcheckningen har jag aldrig stött på kö, varesig det är vid 17-19 eller 22 eller ens dagarna för jul.
Jag har fått berättat för mig att svinnet beror mycket på var butiken ligger. Tex, kvantum kungenskurva höll enligt egen utsaga på att ta bort scanningen pga svinnet men i Sickla har man inte lika stora problem...Luntis skrev:
Ursäkta mig Locke, men det var ju världens gubbigaste förklaring. Ingen (nästan) ligger i vänsterfilen och trycker på en tvåfilig motorväg, men vid tre - ja DÅ är det helt plötsligt stor risk att Vägverket har glömt att 1km i förväg skylta om avfart, och du blir avpressad vägen .. köper't inte. Det är nonsens. Och det handlar ju inte om att folk skall få blåsa förbi i mittfilen, det handlar om att det förstör mycket av vägens kapacitet, och orsakar farliga omkörningar i högerfilen.Locke skrev:
Tänkte på 2 saker som måste var något fel.....
1 Varför stanna mitt i vägen och tänka/smsa/drömma när man tex går in i en affär så att alla som går bakom också måste stanna pga att man inte kommer förbi....
2 Var i pulkabacken med barnen idag och undrar vad som är fel när barnen går på sidorna och åker mitt i backen....samtidigt som flera vuxna både går mitt i backen och dessutom stannar och pratar mitt i backen så barnen som vill åka antingen måste vänta eller åka mellan dom vuxna som står mitt i vägen och dom andra barnen som är på väg upp på sidan.....
1 Varför stanna mitt i vägen och tänka/smsa/drömma när man tex går in i en affär så att alla som går bakom också måste stanna pga att man inte kommer förbi....
2 Var i pulkabacken med barnen idag och undrar vad som är fel när barnen går på sidorna och åker mitt i backen....samtidigt som flera vuxna både går mitt i backen och dessutom stannar och pratar mitt i backen så barnen som vill åka antingen måste vänta eller åka mellan dom vuxna som står mitt i vägen och dom andra barnen som är på väg upp på sidan.....
Är det verkligen sant att högern svänger av? Har ingen känsla av att det är så på stockholms motovägar eller flerfiliga vägar. Rätt är förstås att hålla sig så pångt till höger som trafikrytmen tillåter.
Håller helt med dig, kan driva mig till vansinne. Finns alltid något stolpskott som skall tvärnita precis innanför eller utanför ingången till affär/varuhus/köpcenter etc. Det är väl jättebra att de funderar över vad de skall handla/ställde bilen/äta ikväll men hur svårt kan det vara att ta ett par steg åt sidan först?Enk Projektet skrev:
Håller med jag också. Nått som också retar mig är alla som inte ser sig för, utan går helt i egna tankar i sin lilla värld. Tex i matvaruaffären.Dalbotös skrev:Håller helt med dig, kan driva mig till vansinne. Finns alltid något stolpskott som skall tvärnita precis innanför eller utanför ingången till affär/varuhus/köpcenter etc. Det är väl jättebra att de funderar över vad de skall handla/ställde bilen/äta ikväll men hur svårt kan det vara att ta ett par steg åt sidan först?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att nu snabbt rassla vidare på trådens ämne, även om det kanske inte är ett direkt fel 
I praktiskt taget alla affärer slutar varornas priser på 0,90 eller 0,99 kr.
Det är ju för att priset skall verka lågt, 89 kr i stället för 90, 990 i stället för 1000 osv.
Och potatisen kostar 6,90 kr/kg i.st.f. 7 kronor jämnt.
Och det är naturligtvis för att stimulera konsumtionen.
Nåväl, låt oss titta på Systembolaget, vars uppgift bl.a. är att verka för en måttfull alkoholkonsumtion.
Men prisfilosofin säger något annat:
En flarra rödtjut kostar 79, en box 189 osv.
För att stimulera konsumtionen?
Disclaimer:
Nu vet jag inte om detta är fakta. Men det är mitt subjektiva intryck.
En person förklarade fenomenet med att det skulle bli en krona över till en påse :x
I praktiskt taget alla affärer slutar varornas priser på 0,90 eller 0,99 kr.
Det är ju för att priset skall verka lågt, 89 kr i stället för 90, 990 i stället för 1000 osv.
Och potatisen kostar 6,90 kr/kg i.st.f. 7 kronor jämnt.
Och det är naturligtvis för att stimulera konsumtionen.
Nåväl, låt oss titta på Systembolaget, vars uppgift bl.a. är att verka för en måttfull alkoholkonsumtion.
Men prisfilosofin säger något annat:
En flarra rödtjut kostar 79, en box 189 osv.
För att stimulera konsumtionen?
Disclaimer:
Nu vet jag inte om detta är fakta. Men det är mitt subjektiva intryck.
En person förklarade fenomenet med att det skulle bli en krona över till en påse :x
Rätt är att när jag kommer flyttar sig framförvarande bort från vänsterfilen, fattar inte att det ska va så j-kla svårt att fatta....MathiasS skrev:
Intressant reflektion kring systembolagets prissättning där.KnockOnWood skrev:
Men hur många köper bara en enda flarra på bolaget, liksom. Det är sällsynt att se någon ställa upp bara en enda på bandet, tycker jag sådär rent spontant
