..Folk följer uppmaningen att vända streckkoden på rätt håll i kassan, men är så långsamma att lägga upp varor på bandet att kassörskan får sitta och vänta på att nästa rättvända mjölkpaket skall anlända..

Shoot me now.. :thumbdown:
 
  • Gilla
elektro och 3 till
  • Laddar…
Håller med, det riktigt kliar i fingrarna när man står bakom någon som vrider och vänder på paketen för att hitta streckkoden och man ser irritationen på personen i kassan till och med när kön bara växer.
Eller var andemeningen med tråden att hitta på flera saker som passar in efter rubriken?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Håller med!

Är övertygad om att personen i kassan oftast har hyffsad koll på vart streckkoden sitter på de flesta varor så det går snabbare om jag hivar upp varorna på bandet utan att vända och vrida på allt.
 
Blir det mindre kunder för att det går snabbare?
 
Kan det inte vara med omtanke om kassören/kassörskan?
Det är många ton som lyftes per arbetspass, skall det dessutom vändas o vridas gör det inte saken bättre.
Ett arbetsmiljöproblem som vissa medmänniskor har förståelse för. :confused:
 
  • Gilla
xdigger och 6 till
  • Laddar…
Jag vänder streckkoden systematiskt men om jag märker att jag inte hinner med så slänger jag upp grönsaker och frukt så att kassören måste väga och slå in koder. Då hinner jag rada upp lite fler saker. Jämt flöde. Kassören sitter aldrig sysslolös. Sedan har jag alltid kortet redo. På MacDonalds tar jag reda på vad jag ska ha innan jag går fram. Gör en sak av att kassören ska få svar på alla frågor i en mening = "En Big Mac meny, mjölk att dricka, äta här. Det är bra så"!! Varje sekund som vi kan tjäna i våra viktiga liv är avgörande. När jag ligger vid dödsbädden kan jag vara nöjd med att jag har spenderat mer tid på vettiga saker än att stå i kassor.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 9 till
  • Laddar…
M
Förstår precis! Hur svårt kan det vara att lite effektivt langa upp varor med streckkoden rätt? Om man har något som kallas för minne så lär man ju sig undan för undan var koden sitter på diverse varor, men det är klart, då måste man vara intresserad av att underlätta för kassapersonalen...
 
S
vad är felet med shopexpress?
 
SBH skrev:
vad är felet med shopexpress?
Felet är att det inte finns överallt och oftast begränsat till "medlemskap". Annars är väl id'en inte så dum.

Desto fler shopexpress desto fler arbetslösa men gör det att priserna blir billigare?:cool:
 
Har sällan problem med långsamma personer i kön till kassan då vi kör med själv skanning av varor och expediten oftast bara behöver ta betalt.:)
Tror o hoppas att expediterna får en bättre arbetsmiljö om dom slipper skanna massor av tunga varor.
 
Vad ska jag börja!?
Jag jobbar som kassaledare i en ICA Kvantumbutik och att kunder tar tid på sig att vända varorna "rätt" är kassapersonalens minsta problem.

För att jag ska kunna arbeta så snabbt som möjligt i kassan spelar det ingen roll hur varan är vänd, jag hittar streckkoden ändå, det som tar mest tid för mig är att "fel" vara kommer först på bandet, typ ägg, chipspåsar m.m som är omtåligt. Efter det slänger kunden upp mjölk, läsk och kattsand. Detta gör att jag konstant måste avbryta registreringen av varor för att sortera om varorna på det nedre bandet.

Problem nr 2 är när ett par handlar tillsammans. Då hjälps de åt att fylla bandet med varor. Visst är jag snabb, men inte så snabb att jag hinner slå in allt snabbare än vad paret tillsammans hinner lägga upp. Jag vill hellre att en av kunderna lägger upp på bandet, medans den andra registrerar betalningen och sedan börjar packa. Då blir det snabbt plats över på det nedre bandet när nästa kund kommer.
 
  • Gilla
xdigger och 4 till
  • Laddar…
Luntis skrev:
det som tar mest tid för mig är att "fel" vara kommer först på bandet, typ ägg, chipspåsar m.m som är omtåligt. Efter det slänger kunden upp mjölk, läsk och kattsand. Detta gör att jag konstant måste avbryta registreringen av varor för att sortera om varorna på det nedre bandet.
Ja, kan det möjligen vara för att kunden är rädd om sina ömtåliga varor ? :confused:

Man lägger väl knappast äggen längst ner i kundvagnen och sedan kattsanden överst?
Och per definition så hamnar väl det som är överst i vagnen först på bandet dvs det ömtåliga?
 
det får ju inte gå FÖR långsamt så att kassören sitter sysslolös så klart, men i övrigt så hjälper jag hellre kassörerna med deras arbetsmiljö och hälsa än att tillgodose bakomvarande kunders behov av att komma iväg en minut snabbare från affären.....

Shoot me now....
 
  • Gilla
xdigger och 3 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, kan det möjligen vara för att kunden är rädd om sina ömtåliga varor ? :confused:

Man lägger väl knappast äggen längst ner i kundvagnen och sedan kattsanden överst?
Och per definition så hamnar väl det som är överst i vagnen först på bandet dvs det ömtåliga?
Självklart packar man inte ner omtåliga varor underst i kundvagnen, men bara för att det omtåliga ligger överst i vagnen behöver inte detta hamna först på bandet.
När jag själv handlar har jag inga som helst problem med att rota fram det tyngsta i vagnen och lägga det på bandet först, även om vagnen är ganska full.
 
torparnorpan skrev:
det får ju inte gå FÖR långsamt så att kassören sitter sysslolös så klart, men i övrigt så hjälper jag hellre kassörerna med deras arbetsmiljö och hälsa än att tillgodose bakomvarande kunders behov av att komma iväg en minut snabbare från affären.....

Shoot me now....
Det sliter otroligt på bland annat handleder att sitta och vända mjölkpaket hela dagarna, så självklart är vi mycket tacksamma för att kunderna hjälper till så gott det går med att vända varorna rätt.

Det absolut bästa sättet att hjälpa oss i arbetsmiljöfrågan OCH att spara tid åt sig själv är såklart självscanning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.