59 395 läst ·
563 svar
59k läst
563 svar
Alltså.. NÅGOT är fel när..
Om det är en Amarone för 300+ kr så gör man nog det. Inget jag köper en 6 pack av i alla fall.thomasx skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det finns några ställen i Stockholm där högerfilen blir svängfil. Det finns också några ställen där det är vänsterfilen som leder till en avfart. Ligger du i mitten så har du nära till bägge alternativen och du riskerar inte heller att bli instängd i en oönskad fil. Jag tror att det är rädslan för att inte kunna byta fil när man behöver det som mest skrämmer dem som inte är vana vid den aggressiva Stockholmstrafiken i rusningstid.MathiasS skrev:
Men egentligen så borde det här vara ett icke problem. Alla ortsborna kan utantill var dessa avfarter finns, och alla utifrån har ändå med sig en GPS som i god tid talar om när man ska svänga av.
Det är så mycket roligare att göra en korrekt omkörning när nötterna kör i mittfilen.
Om där finns utrymme för det
Lika illa i Danmark på Fyn där danskjävlarna ligger på omkörning.
90% ligger på omkörning i vänsterfilen.
Helt sanslöst är det, enda chansen att komma förbi är att dra dom på högern.
Om där finns utrymme för det
Lika illa i Danmark på Fyn där danskjävlarna ligger på omkörning.
90% ligger på omkörning i vänsterfilen.
Helt sanslöst är det, enda chansen att komma förbi är att dra dom på högern.
Det handlar som vanligt om hänsyn. Folk ligger i mittfil (tror jag) för att om de lade sig i högerfil skulle det komma någon och lägga sig bredvid i mittfil. När sedan personen som ligger i högerfil kommer i fatt en lastbil eller annat lite långsammare är mittfilen spärrad av såskoppen i mitten. Säkrast är då att ligga hela tiden i mittfil för då slipper de bry sig. Själv har jag både ratt och gaspedal på min bil så jag brukar ligga i högerfil men se till att jag inte blir instängd genom att ha koll på trafiken runtomkring. Ligger man i mittfil och ser att bilen till höger börjar närma sig bilen framför tycker jag det är schysst att antingen gasa på eller släppa på gasen så att den till höger kommer ut från högerfilen och kan köra om framförvarande.
Jag brukar också ligga i högerfil och passera såskopparna i mittfil. Jag vet att det är olagligt men om jag skulle bli stoppad skulle jag fråga konstaplarna varför de inte sätter dit de som ligger i mittfil och hindrar trafiken för det är också olagligt.
Jag brukar också ligga i högerfil och passera såskopparna i mittfil. Jag vet att det är olagligt men om jag skulle bli stoppad skulle jag fråga konstaplarna varför de inte sätter dit de som ligger i mittfil och hindrar trafiken för det är också olagligt.
Sist jag köpte en amarone låg den på 500+, å då var det i utlandetTotem skrev:
Visst, det händer säkert att folk köper bara en flaska, det jag menade är att det är mer av ett undantagsfall. Kolla på banden nästa gång
Ja, det där håller jag verkligen med om. Nog för att nötter i vänsterfilen är störiga, men nötter som ligger i vänsterfilen och håller samma hastighet som de i höger och tillika ligger parallellt med någon där, det är de riktigt stora nötterna, och tyvärr finns det allt för gott om dem.bra-byggare skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
LIDL har inte självscannning, undrar varför. Ok, nu tycker nog vissa att det beror på att de oftast ligger i resurssvaga lägen så att svinnet skulle bli för stort men seriöst, varför har en lågpriskedja inte självscanning om det nu är så bra.
Och väd gäller ordningen på bandet ser jag inget problem med att sortera varorna när dom ligger på bandet, jag vill inte heller ha äggen krossade av 6 liter mjölj. Sedan är väl inte äggkartonger det ömtåligaste i korgen.
Och väd gäller ordningen på bandet ser jag inget problem med att sortera varorna när dom ligger på bandet, jag vill inte heller ha äggen krossade av 6 liter mjölj. Sedan är väl inte äggkartonger det ömtåligaste i korgen.
Din första iakttagelse är så klart rätt, men jag är tveksam till den andra. Jag kom i dag hem med en flaska för 81 och en för 93, och det var expeditens val .. Nu så visar ju det inget, men ändå. Vore intressant att skriva ett litet skript som ..
KnockOnWood skrev:För att nu snabbt rassla vidare på trådens ämne, även om det kanske inte är ett direkt fel
I praktiskt taget alla affärer slutar varornas priser på 0,90 eller 0,99 kr.
Det är ju för att priset skall verka lågt, 89 kr i stället för 90, 990 i stället för 1000 osv.
Och potatisen kostar 6,90 kr/kg i.st.f. 7 kronor jämnt.
Och det är naturligtvis för att stimulera konsumtionen.
Nåväl, låt oss titta på Systembolaget, vars uppgift bl.a. är att verka för en måttfull alkoholkonsumtion.
Men prisfilosofin säger något annat:
En flarra rödtjut kostar 79, en box 189 osv.
För att stimulera konsumtionen?
Disclaimer:
Nu vet jag inte om detta är fakta. Men det är mitt subjektiva intryck.
En person förklarade fenomenet med att det skulle bli en krona över till en påse :x
Tja jag kan komma på flera, möjliga anledningar. De kanske vill hålla investeringen till ett minimum, deras kunder handlar förhållandevis få varor per besök, de skiter i ergonomi för personal, de har inte lika mycket andra sysslor i butiken (då allt står på eu-pallar), det är ett tyskland-koncept som inte får ändras (och där skannar man inte?), kundnöjdhet är inte lika viktigt då man framför allt krigar med priset, ... osv ..Anders_Nilsson skrev:
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Kunderna småhandlar inte speciellt mycket på Lidl eftersom de oftast är prismedvetna och således storhandlar. Det är inte butiken man väljer om man bara ska ha två liter mjölk och en gurka, delvis på grund av läget.elpaco skrev:Tja jag kan komma på flera, möjliga anledningar. De kanske vill hålla investeringen till ett minimum, deras kunder handlar förhållandevis få varor per besök, de skiter i ergonomi för personal, de har inte lika mycket andra sysslor i butiken (då allt står på eu-pallar), det är ett tyskland-koncept som inte får ändras (och där skannar man inte?), kundnöjdhet är inte lika viktigt då man framför allt krigar med priset, ... osv ..
De skiter verkligen inte i de anställdas arbetsmiljö, regler och lagar gäller dem lika mycket som någon annan men smutskastningskampanjen mot dem har gjort att de har ögonen på sig extra mycket. Trots att de inte säljer rutten köttfärs som har marinerats på golvet...
Att de inte har lika mycket sysslor är helfel, de har mer sysslor under en arbetsdag än t ex Ica då personalkostnaderna är en av de saker man främst kapar priset med. Och då är det inte lägre löner utan på Lidl gäller kollektivavtal som sämst utan färre som jobbar samtidigt. Oftast är de bara två eller tre stycken i butiken medan en Ica-butik i motsvarande storlek har kanske 5-6 som jobbar, plus leverantörer som packar upp varor istället för den egna personalen. Den andra är inköpsvolymer, bara i Tyskland bor det tio gånger så mycket folk som i lilla Sverige och Lidl finns i fler länder än så.
Kundnöjdheten är naturligtvis mycket viktig för en kedja som kämpar mot osanningar och ryktesspridning, att tro något annat är på gränsen till dumt.
Däremot har du rätt i att självscanning inte är ett koncept i Tyskland och däri ligger förklaringen till att Lidl inte har det i Sverige heller, alla butiker ska se likadana ut och sälja samma saker oavsett land.
Vänligen, någon med lite mer insyn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag har tre förklaringar till min upplevelse av fenomentetelpaco skrev:
Att jag tycker fenomenet är fånigt och lägger speciellt märke till priser som slutar på 9
eller att jag är lättlurad och alltid köper sånt som slutar på 9 för jag tror att det är billigt
eller att jag har rätt.
Får se om jag får lite dödtid så kan jag göra lite statistik à la frekvensanalys...
Exakt sådär gick det till när jag handlade på ett varuhus i Moskva - för cirka 30 år sedan.bra-byggare skrev:SJUKT STÖRANDE är att först stå i kö för att få tag i en "säljare" för att kunna berätta att man vill ha en produkt och då få ett nummer utskrivet på en papperslapp. Sen stå i kö till kassan för att lämna papperslappen med numret för betala produkten och då få ett kvitto för att sedan stå i kö för att hämta ut den i varuutlämningen efter att ha visat upp kvittot. Detta förfarande är en av de största anledningarna till att jag aldrig handlar på Elgiganten om jag inte verkligen måste.