59 425 läst ·
563 svar
59k läst
563 svar
Alltså.. NÅGOT är fel när..
Har aldrig stått i kö till självscanning, men den dagen det är kö där och kassan är snabbare, är det bara att gå till kassan istället. Med scannern har man valfrihetenDalbotös skrev:
Handla sent på kvällarna så är det minst med folk.....
Självskanning är skit oftast, och det finns ju bevis för detta då typ 90% väljer vanlig kassa. Svinnet är högt för handlarna. Däremot använder jag gärna självskanning på Ikea, där pratar vi ju inte ett par minuter utan ibland 30min i kö som man spar in.
En annan sak som jag är glad för är att vi har våra kassor med en rejäl ta för dom betalda varorna, även 2 fack. Tänk på den tyska standarden där du har ett långt band innan kassan och en liten plattform efter kassan som gör att du bara kan lägga ner varorna i vagnen igen och gå och packa någon annanstans. Lidl försökte ju köra med sina tyska kassor när dom etablerade sig i Sverige, men fick snart montera in svenska kassor istället.
När det gäller systemen där kassörskan packar, typiskt tex i USA och Frankrike, så är det ett system som aldrig kan funka i Sverige då vi lärt oss att alltid ha med oss slitna jutesäckar eller begagnade plastpåsar att packa i.
När det gäller streckkoden så skulle jag iaf inte förvåna mig om det kom ett EU beslut på att den måste finnas på flera sidor om produkten väger mer än x kg, allt för att minska belastningen på kassörskan.
Tills sist vill jag även hylla alla som har lite framförhållning när det gäller betalningen, dom som förbereder med kortet, stoppar in det, knappar koden och sedan väntar på kassabeloppet ska ha extra bonus. Dom som börjar leta efter plånboken efter att allt är skannat skapar ju defakto totalstopp i flödet. 10% pålägg på beloppet skulle lösa detta.
En annan sak som jag är glad för är att vi har våra kassor med en rejäl ta för dom betalda varorna, även 2 fack. Tänk på den tyska standarden där du har ett långt band innan kassan och en liten plattform efter kassan som gör att du bara kan lägga ner varorna i vagnen igen och gå och packa någon annanstans. Lidl försökte ju köra med sina tyska kassor när dom etablerade sig i Sverige, men fick snart montera in svenska kassor istället.
När det gäller systemen där kassörskan packar, typiskt tex i USA och Frankrike, så är det ett system som aldrig kan funka i Sverige då vi lärt oss att alltid ha med oss slitna jutesäckar eller begagnade plastpåsar att packa i.
När det gäller streckkoden så skulle jag iaf inte förvåna mig om det kom ett EU beslut på att den måste finnas på flera sidor om produkten väger mer än x kg, allt för att minska belastningen på kassörskan.
Tills sist vill jag även hylla alla som har lite framförhållning när det gäller betalningen, dom som förbereder med kortet, stoppar in det, knappar koden och sedan väntar på kassabeloppet ska ha extra bonus. Dom som börjar leta efter plånboken efter att allt är skannat skapar ju defakto totalstopp i flödet. 10% pålägg på beloppet skulle lösa detta.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
shhh @thomasx, låt honom och div. konservativa tråkmånsar tro det, annars står det ett grönt troll med knölpåk och blockar ingång till själscanningen nästa gång du eller jag handlar...thomasx skrev:
men visst, att folk skulle vara rationella, det är väl en rotflamo...
Redigerat:
Något är oxo fel på när man förvirrat sig in på COOP..
Det fanns inte finns en kotte i självskanningskön, men det sysslolösa kassabiträdet där vägrade ändå att slå in mitt inköp manuellt. Jag skulle tydligen köa i "rätt" kassa. Sista gången jag går in där..
Det fanns inte finns en kotte i självskanningskön, men det sysslolösa kassabiträdet där vägrade ändå att slå in mitt inköp manuellt. Jag skulle tydligen köa i "rätt" kassa. Sista gången jag går in där..
....men självscanning ala ikea där man själv scannar när man går ut, det är ju verkligen helt talanglöst. Ingen uppsida för kunden alls. Ska man scanna ska det förstås ske medan man handlar så man kan trava prylarna rätt från början.
Fundera istället på varför folk i allmänhet dissar självskanningen och varför flugor äter skit.
Kundacceptansen skiljer sig även lite när det kommer till typ av system, skanna själv vid kassan eller att man släpar runt på en handhållen i butiken.
Kundacceptansen skiljer sig även lite när det kommer till typ av system, skanna själv vid kassan eller att man släpar runt på en handhållen i butiken.
Vänder i farten varorna rätt mot scannern, för att det skall flyta på fint. Stör mig själv på mataffärer som är underbemannade i kassorna vid rusningstid när flera kassor är tomma. Kö är dålig service har jag fått lära mig.
Mvh
Mvh
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Visst undrar man då man står i kassakön på tex ICA och personen före i kön i sakta mak plockar upp sina varor och kollar lite på mjölkpaketet - "Undra om det står nåt kul här, kalcium jaha ja det var ju intressant...", "...tamponger, nämen va kul att jag kom ihåg det..", "...toapapper, hmmm, undra om jag ska ta blommigt papper nästa gång..", "...tralalalala...oj vad många roliga saker jag lagt i korgen och titta här, det är bilder på flingpaketet...måste vi kolla på...", "...oj, där hamnade en burk kikärtor lite snett, måste nog rätta till den...", "...tralala, jösses vad många roliga saker jag lagt i korgen, hade jag ingen aning om och det står en massa på alla förpackningar också, måste läsa ordentligt.."
SJUKT STÖRANDE!
Sen alla som ska FRÅGA saker. Hur svårt kan de vara. Välj ut en vara. KÖP DEN! "Den här mobilen, vad skiljer den från den andra ni har i skylten..", "...kan man skicka sms med den här brödrosten...", "...oj vad många olika TV-apparater ni har, kan du berätta lite vad som skiljer dem/vilken som är bäst..."
SJUKT STÖRANDE
Alla krångelpellar borde ha en egen kö där dom kan filosofera över sina egna varor, ställa hundratals frågor och sedan betala med enkronor, efter att ha testat fem gånger med kort och konstaterat att man nog glömt koden.
Annars är det inte mycket jag retar mig på :wow:
SJUKT STÖRANDE!
Sen alla som ska FRÅGA saker. Hur svårt kan de vara. Välj ut en vara. KÖP DEN! "Den här mobilen, vad skiljer den från den andra ni har i skylten..", "...kan man skicka sms med den här brödrosten...", "...oj vad många olika TV-apparater ni har, kan du berätta lite vad som skiljer dem/vilken som är bäst..."
SJUKT STÖRANDE
Alla krångelpellar borde ha en egen kö där dom kan filosofera över sina egna varor, ställa hundratals frågor och sedan betala med enkronor, efter att ha testat fem gånger med kort och konstaterat att man nog glömt koden.
Annars är det inte mycket jag retar mig på :wow:
SJUKT STÖRANDE är att först stå i kö för att få tag i en "säljare" för att kunna berätta att man vill ha en produkt och då få ett nummer utskrivet på en papperslapp. Sen stå i kö till kassan för att lämna papperslappen med numret för betala produkten och då få ett kvitto för att sedan stå i kö för att hämta ut den i varuutlämningen efter att ha visat upp kvittot. Detta förfarande är en av de största anledningarna till att jag aldrig handlar på Elgiganten om jag inte verkligen måste.