Luntis: Självfallet är det så men jag handlar på andra affärer än den jag är medlem i med så klart beroende på var jag är och vad jag behöver. Har inte medlemskort i varenda kedja som finns så därav är inte scanning ett alternativ alltid ;-)
dessutom finns många andra butiker än matvarubutiker där samma princip kan anammas:-)
 
Redigerat:
Det är väl av omtanke om kassören/kassörskan? Ibland står det ju skyltat "vänligen vänd streckkoden mot dig". Har aldrig varit med om att någon staplat upp varorna så otroligt långsamt att det uppstått köer , eller irritation.
 
NÅGOT är fel när....

Folk står i kö, lägger saker på band och är allmänt långsamma.

Man blippar streckkoden, checkar ut och går hem. :cool:
 
Chaly
Luntis skrev:
Det sliter otroligt på bland annat handleder att sitta och vända mjölkpaket hela dagarna, så självklart är vi mycket tacksamma för att kunderna hjälper till så gott det går med att vända varorna rätt.

Det absolut bästa sättet att hjälpa oss i arbetsmiljöfrågan OCH att spara tid åt sig själv är såklart självscanning.
Är lite kluven ang. självscanning. Varför erbjuder inte handlarna kunderna en bonus om man självscannar? Typ några procent lägre pris? Som självscannare gör man ju kassörskans arbete och ansvarar för att det blir rätt i utcheckningen. Känns som den som vinner mest på självscanningen är handlaren som behöver avlöna mindre personal.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Chaly skrev:
Är lite kluven ang. självscanning. Varför erbjuder inte handlarna kunderna en bonus om man självscannar? Typ några procent lägre pris? Som självscannare gör man ju kassörskans arbete och ansvarar för att det blir rätt i utcheckningen. Känns som den som vinner mest på självscanningen är handlaren som behöver avlöna mindre personal.
Det finns en bonus, som är värd mer än någon futtig procent. Men vad den är tänker jag nog inte berätta, för om för många hajar kanske den försvinner.... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Detta måste vara västvärldens största ickeproblem. Scanna själv och slipp hela problematiken.
 
Chaly skrev:
Är lite kluven ang. självscanning. Varför erbjuder inte handlarna kunderna en bonus om man självscannar? Typ några procent lägre pris? Som självscannare gör man ju kassörskans arbete och ansvarar för att det blir rätt i utcheckningen. Känns som den som vinner mest på självscanningen är handlaren som behöver avlöna mindre personal.
Med tanke på hur stort svinn det är pga självscanningen går det nog på ett ut. Det är ändå enklare för mig som kund att scanna själv, behöver inte få betalt för det.
 
Chaly
MathiasS skrev:
Med tanke på hur stort svinn det är pga självscanningen går det nog på ett ut. Det är ändå enklare för mig som kund att scanna själv, behöver inte få betalt för det.
...och jag tycker att det är enklare att hiva upp allt på bandet vid kassan. Är verkligen svinnet större pga självscanning?
 
S
roland53 skrev:
Felet är att det inte finns överallt och oftast begränsat till "medlemskap". Annars är väl id'en inte så dum.

Desto fler shopexpress desto fler arbetslösa men gör det att priserna blir billigare?:cool:
bättre dom fyller hyllorna och rensar bort mögliga citroner.
 
C
Jag är pensionär,bäst att säga det först,

Alla pensionärer har bråttom,vi har så lite tid kvar;)

Vi har inte så bråttom i kassan dock för,när allt är inscannat o klart av kassörskan,o kvittot är framkört, börjar vi leta efter plånboken sen gäller det att hitta pengar eller eventuellt kortet...det är ju en komplett överraskning att vi skall betala också lika oförutsett som att hyresavin dyker upp lite nu o då....Höll på att glömma(!) att vi kommer ju inte ihåg koden till kortet heller. Sen tar det lite (läs:mycket) tid att få ner grejorna I kassen eller dramaten.....vilket betyder att kön står stilla o jag kan,kanske inte hålla reda på vad just jag köpt eftersom kassörskan fyller på varor i "mitt fack"som tillhör kund nummer två efter mig,kund nummer ett efter mig har sina grejor i det andra facket så han tränger sig bakom mig när jag står o pratar med en bekant som jag just upptäckt o eftersom jag är gubbe kan jag bara göra en sak i taget,jag har ju bara en ledning mellan höger o vänster hjärnhalva så blir det lite cirkus i kassan, av vilket jag inte uppfattar nånting,jag pratar ju med min bekant....

Hå..hå ,,,ja...ja:rolleyes:
 
  • Gilla
jeppeknaster och 12 till
  • Laddar…
Jag tror jag skall börja bli riktigt noga med att lägga streckkoden åt exakt rätt håll lugnt och metodiskt från och med nu. Speciellt på dagar då alla skall storhandla... :D
 
T
Och man lägger dit pinnen efter sig på kassabandet.............
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Och man lägger dit pinnen efter sig på kassabandet.............
DEN väntade jag på.... :)
 
Hur är det med alla som bygger varuberg för att det ska gå snabbare? Det borde vara bättre att sätta varorna efter varandra med streckkoden rätt.

Pinnen spelar ingen roll vem som lägger upp, man kan ju samarbeta lite.

Och vill någon betala med fysiska pengar så tycker jag att det ska vara okej också.

Men så är jag självscannare...
 
Luntis skrev:
Det sliter otroligt på bland annat handleder att sitta och vända mjölkpaket hela dagarna, så självklart är vi mycket tacksamma för att kunderna hjälper till så gott det går med att vända varorna rätt.
Det argumentet köper jag givetvis.

Har för övrigt sett kassor i USA där kassören står i ett mellanrum mellan banden (där vågen brukar vara i svenska kassor) och därmed måste vrida kroppen 180 grader för varje sak som ska flyttas från in- till utbandet..

Självskanning, automatpumpar, uttagsautomater, incheckningsautomater, etc är jag ingen vän av. Jag gillar mänsklig interaktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.