ullberg
Nimajneb skrev:
Men att rapa upp tex SAP, SAS, Gartner, IGD, Tesco, Casino, Walmart, Ikea, Accenture osv osv hjälper ju ingen. Normalt sett är ju analyserna gjorda både av bolagen själva och/eller sammanställt av ytterligare källor.
Tja, jag har tillgång till ett stort antal Gartnerrapporter, jag blir ofta förvånad över hur mycket min access tillåter, så det kan nog visst vara till hjälp. Givetvis behövs ett mer specifikt rapportnamn, men de har de alltid när vi pratar om deras generella analyser. Är det gjort som ett konsultuppdrag åt en specifik kund kan det vara svårare, och om du har den unika position som du skulle behöva för att ha tillgång till en bred flora av dessa, ja då vet jag att du också har skrivit på NDA:er som inte ens tillåter dig att säga det du "avanonymiserat" nämnt ovan.

Nimajneb skrev:
Det är ju inte heller vara att köpa rakt av vad som står då vissa av källorna även har ett säljargument bakom sina analyser så man måste även sålla bland detta.
Och ändå kommer de som en total sanning från dig, som alla ska "acceptera", förvånande. Kanske bättre att vi får bilda oss en uppfattning om det är korrekt eller ej

Nimajneb skrev:
Syftet med mina inlägg är att se företeelsen självskanning i ett större perspektiv och utifrån detta kan läsaren göra sin egen bedömning. Själv förordar jag självskanning ur ett företagsekonomiskt perspektiv under förutsättning att det görs på ett bra sätt.
Det "större perspektivet" vill jag enligt ovan hävda inte är intressant för individens beslut (ett argument du för övrigt inte bemötte), och ändå har du tidigare använt det för att hävda att det är fel för individen att självscanna, förvånande.

/U

PS: Alltså... NÅGOT är fel när man i diskussioner bygger sin trovärdighet på onämnbara källor, och tror att det ska accepteras...

EDIT: notera att jag inte påstår att du har fel, utan enbart att jag inte accepterar dina argument förrän du presterar källor eller empiri.
 
Redigerat:
Kan vi inte sluta prata om huruvida självskanning är tidseffektivt eller inte? Ninjaweb behöver ju inte skanna om han inte vill, och vi andra får läsa roligare poster på TSs tema!
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
T
....folk som står i kön hos till exempel McDonalds inte har bestämt sig för vilken burgare dom och deras barn ska ha när dom väl är framme i kassan. Det är ju inte så att dom har haft tid på sig att bestämma sig under tiden dom stod i kön, imbeciller.......
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
....folk som står i kön hos till exempel McDonalds inte har bestämt sig för vilken burgare dom och deras barn ska ha när dom väl är framme i kassan. Det är ju inte så att dom har haft tid på sig att bestämma sig under tiden dom stod i kön, imbeciller.......
Problemet kanske skulle försvinna om de började med självplock :)
 
RoTe
tank77 skrev:
....folk som står i kön hos till exempel McDonalds inte har bestämt sig för vilken burgare dom och deras barn ska ha när dom väl är framme i kassan. Det är ju inte så att dom har haft tid på sig att bestämma sig under tiden dom stod i kön, imbeciller.......
Precis som dom som klagar på att bussen är sen för att sedan leta efter sitt busskort/betalkort/kontanter i en halv evighet.
 
... folk tar det så lungt när det äääääntligen blir grönt, att bara fem av 20 bilar hinner förbi innan det blir rött igen.

... folk stannar så långt från rödljuset att slingan i gatan inte detekterar bilen och det aldrig slår om. 15 minuter senare fattar dom fortfarande inte vad som pågår..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Och några timmar senare, samma dag, kommer en annan person, gående/cyklande eller åkande på gula moppar eller i gula bilar, och delar ut några enstaka brev och lite reklam.
På varenda gata och varenda väg i hela landet.
Nuförtiden är det väl ganska många timmar senare?
Tänkte även på det häromdagen; Märkligt att nu när brevbäraren bytt ut sin cykel mot en bil kommer posten senare... :what:
 
Carl_Elvis skrev:
Nuförtiden är det väl ganska många timmar senare?
Tänkte även på det häromdagen; Märkligt att nu när brevbäraren bytt ut sin cykel mot en bil kommer posten senare... :what:
Jo här kommer brevbäraren (en mycket trevlig tjej f.ö.) först vid 15-tiden på eftermiddagen.

Men några är ju ett flexibelt begrepp :)

Sophämtaren kommer redan 11.30, men bara var 14:e dag.
 
KnockOnWood skrev:
Jo här kommer brevbäraren (en mycket trevlig tjej f.ö.) först vid 15-tiden på eftermiddagen.

Men några är ju ett flexibelt begrepp :)

Sophämtaren kommer redan 11.30, men bara var 14:e dag.
Ett av problemen med den sena postutlämningen är ju att det gamla begreppet "med vändande post" är meningslöst nuförtiden. Förr var det helt normalt att kunna få brev en måndag, svara på det, få svar på svaret på onsdag, svara på det och faktiskt få svar på fredagen.
Nu:
Måndag: Brev framme.
Tisdag: Svar skickas.
Onsdag: Svaret framme.
Torsdag: Svar på svaret skickas.
Fredag: Detta brev framme.
Suck...
 
Carl_Elvis skrev:
Ett av problemen med den sena postutlämningen är ju att det gamla begreppet "med vändande post" är meningslöst nuförtiden. Förr var det helt normalt att kunna få brev en måndag, svara på det, få svar på svaret på onsdag, svara på det och faktiskt få svar på fredagen.
Nu:
Måndag: Brev framme.
Tisdag: Svar skickas.
Onsdag: Svaret framme.
Torsdag: Svar på svaret skickas.
Fredag: Detta brev framme.
Suck...
Jag har upptäckt en fantastisk grej som gör att man kan få ett brev klockan 09:00. Svara på det 09:05 och få svar 09:10. Helt grymt!
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Skickade ett brev till USA förra tisdagen. Redan i fredags kom det i retur. Dock från Uppsala. :x
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
ullberg
MathiasS skrev:
Jag har upptäckt en fantastisk grej som gör att man kan få ett brev klockan 09:00. Svara på det 09:05 och få svar 09:10. Helt grymt!
Hmm, relaterat till det så har jag sedan en tid lite slumpmässiga fördröjningar i min mailleverans, så jag kan säga:

Alltså... NÅGOT är fel när man får svaret på ett mail (från tredje part) innan man får det ursprungliga mailet...

Tydligen finns det alltid någon undanflykt när jag tar upp detta med IT-supporten. Jag lider inte allt för mycket av det och har därför inte orkat driva frågan vidare, men principiellt är jag rätt förbannad på undanflykterna.
 
MathiasS skrev:
Jag har upptäckt en fantastisk grej som gör att man kan få ett brev klockan 09:00. Svara på det 09:05 och få svar 09:10. Helt grymt!
Aah, du menar fax? ;)

Det jag tänker på är förstås då man behöver skicka något fysiskt.
Sen erkänner jag att scenariot jag broderade upp tidigare var mera för att visa på min poäng. :rolleyes:
 
Exakt. Fax var det jag tänkte på!
 
Jag stör mig på fenomenet på ICA när kön är 10 personer lång och kassan bredvid öppnas. Plötsligt blir det liv i såskoppen längst bak i kön som med vassa armbågar rusar förbi alla andra för att komma först till den nyöppnade kassan.

Det hör väl för sjutton till vanligt folkvett att de som byter kö behåller den köordning man hade i den första kön.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.